دوشنبه ۲۷ خرداد ۱۳۸۷ - ۲۰:۱۵
۰ نفر

گروه بین‌الملل: با گذشت یک ماه از توافق گروه‌های لبنانی در دوحه برای تشکیل دولت وحدت ملی، اختلاف‌نظرهای داخلی و خارجی مانع از تشکیل کابینه جدید شده است.

اختلاف‌نظر نیروهای داخلی لبنان در انتخاب وزرا، زمینه را برای پیشنهادهای کشورهای خارجی نیز آماده کرده است.

همزمان با بحث در مورد وزرای کابینه، دولت فرانسه نیز گزینه پیشنهادی خود را برای تصدی وزارت خارجه لبنان به گروه‌های اپوزیسیون اعلام کرده است.

پست وزارت خارجه لبنان از گذشته در اختیار شیعیان بوده است و انتخاب آن براساس پیمان طائف و توافق دوحه از سوی گروه‌های اپوزیسیون صورت می‌گیرد. تا پیش از این فوزی صلوخ از نیروهای نزدیک به جنبش امل و حزب‌الله لبنان این سمت را برعهده داشت.

اما دولت فرانسه تصدی این پست توسط کامل مهنا را به اپوزیسیون پیشنهاد داده است.
کامل مهنا، پزشک شیعه ۶۵ ساله‌ای است که تابعیت همزمان لبنانی-فرانسوی دارد.

او مدیریت مؤسسه عامل را که یک نهاد عام‌المنفعه پزشکی در لبنان است برعهده دارد و به واسطه حضورش در مجموعه پزشکان بدون مرز، دوستی صمیمی و ۳۰ ساله‌ای با برنارد کوشنر وزیر خارجه فرانسه دارد.

او در فعالیت‌های سیاسی لبنان حضور جدی نداشته و فقط با علامه فضل‌الله مرجع شیعیان لبنان روابط حسنه‌ای دارد.

روزنامه الاخبار لبنان از قول یک مقام لبنانی نوشت که فرانسه تلاش می‌کند با انتخاب یک شخصیت شیعه که مدت زیادی در اروپا ساکن بوده، روابط مناسبی بین لبنان و اروپا ایجاد کند.

نبیه‌بری رئیس مجلس لبنان هم امکان توافق اپوزیسیون و جناح ۱۴ مارس بر انتخاب مهنا را به دلیل روابط خارجی او ممکن می‌داند ولی تأکید می کند که وزیر منتخب باید بداند که حامی مقاومت باشد.

به این ترتیب امکان انتخاب مهنا به‌عنوان وزیر خارجه لبنان تحت شرایطی، دور از ذهن نیست.

کد خبر 55180

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز