شنبه ۱۸ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۳:۴۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: اختلاف در انتخاب وزرای ارتباطات و دفاع در کابینه لبنان این کشور را با بحران تازه سیاسی روبرو ساخته است.

طبق یک سنت سیاسی در لبنان، وزرای کابینه بر  اساس سهمیه گروه‌های سیاسی حاضر در ساختار قدرت در این کشور انتخاب می‌شوند. در این میان بعضی از وزارتخانه‌ها نقش کلیدی برای گروه‌ها دارند از این روی در تقسیم وزراتخانه‌ها سعی می‌شود که تعادلی بین گروه‌های سیاسی برقرار شود. در دروه جدید تصدی دو وزارتخانه مهم دفاع و ارتباطات موضوعی است که به اختلافات گروه‌های سیاسی لبنان دامن زده است.

در این خصوص ایسنا در ترجمه خبری از پایگاه  اینترنتی المحیط نوشت: منابع آگاه از دیکته‌ها و توصیه‌های آمریکا و عربستان در زمینه‌ دستیابی حزب اکثریت به دو پست وزارت دفاع و ارتباطات خبر داده‌اند.

به گفته این منابع آمریکا و عربستان خواهان تعیین الیاس المر، به عنوان وزیر دفاع و دستیابی حزب اکثریت به پست ارتباطات جهت جاسوسی علیه حزب‌الله لبنان هستند.

منابع آگاه گفتند: تاخیر در تشکیل دولت متحد ملی لبنان به دخالت‌های منطقه‌‌ای در اوضاع داخلی این کشور دامن می‌زند. این منابع افزودند: میشل سلیمان، رئیس جمهور و فواد سنیوره، نخست وزیر لبنان خواهان تعیین الیاس المر به عنوان وزیر دفاع هستند. این مقامات گفتند: مخالفت حزب اکثریت با اعطای پست وزارت ارتباطات به معارضان به مسایل امنیتی باز می‌گردد، آنها می‌خواهند بر مکالمات داخلی حزب‌الله لبنان نظارت داشته باشند.

منابع آگاه تصریح کردند: فواد سنیوره بعد از نشستش با رهبران معارضان از جمله حسین الحاج حسن، عضو حزب‌الله لبنان و جبران باسیل، عضو جریان آزاد ملی گفت، معارضان خواهان 11 کرسی وزارتی هستند که از این میان 8 پست کلیدی و سه پست وزیر دولتی را خواستارند. این منابع افزودند میشل عون، رهبر جریان آزاد ملی نیز خواهان پست وزارت دارایی است و این حق وی است که یک پست کلیدی داشته باشد در حالی که سنیوره بر احراز این پست اصرار دارد.

این مقامات افزودند: معارضان پست وزارت انرژی را نمی‌خواهند بلکه می‌خواهند پست وزارت ارتباطات را از آن خود کنند. میشل المر، از نمایندگان پارلمان لبنان نیز ابراز امیدواری کرد که دولت ظرف چند روز آینده تشکیل شود. وی مانع تراشی در اجرای توافقنامه‌ی دوحه را محکوم کرد.

جبران باسیل نیز خاطرنشان کرد: جریان آزاد ملی خواهان دستیابی به پست وزارت داریی است.

برای حزب حاکم نیز 12 پست وزارتی به همراه چهار پست وزیر دولت باقی می‌ماند که در مجموع می‌شود 16 پست که در توافقنامه‌ دوحه مطرح شد. در صورتی که رئیس جمهور دو پست وزارتی و یک وزیر دولت را تعیین کند، مجموع پست‌های کلیدی 22 پست و تعداد وزیران دولت هشت وزیر می‌شود. این در حالی است که نبیه بری، رئیس پارلمان لبنان خواهان پست وزارت خارجه است.

در همین حال بار دیگر گروه‌های معارض و حزب حاکم به تبادل اتهامات درخصوص ناامنی‌های بیروت پرداختند. گروه حزب حاکم یادداشتی را به کمیته‌ وزارتی عربی در زمینه‌ اقدامات مسلحانه‌ معارضان ارایه کرده است.

معارضان نیز گزارشی را در خصوص اقدامات حزب حاکم در بیروت و اطراف آن بعد از امضای توافقنامه‌ دوحه برای ارایه به میشل سلیمان، سنیوره و حریری تنظیم کرده‌اند.

نبیه بری در این راستا گفته است: من به توانایی ارتش و سیستم‌های قضایی و امنیتی جهت پایان دادن به ناامنی‌ها اطمینان زیادی دارم. بری افزود: ارتش تنهای گروهی است به بهبود اوضاع خواهد پرداخت.

هم چنین شیخ حمد بن خلیفه آل ثانی، امیر قطر در تماس تلفنی با سلیمان اظهار داشت: قطر می‌تواند در زمینه نزدیک ساختن دیدگاه‌های رهبران لبنان به یکدیگر ایفای نقش کند و تلاشهایش را تکمیل کند.

سلیمان نیز از توجه و تلاش قطر در خصوص حل بحران لبنان قدردانی کرد و گفت: ما به رایزنی‌ها تا تشکیل دولت متحد ملی ادامه خواهیم داد.

خبرگزاری کویت نیز گزارش داد: جورج بوش، رئیس جمهور آمریکا با انتخاب آنطوان شدید، به عنوان سفیر جدید لبنان در آمریکا موافقت کرد.

وی از انتخاب میشل سلیمان به عنوان رئیس جمهور جدید لبنان استقبال کرد و گفت: لبنان دستاوردها و مشکلات زیادی در تاریخ جدید داشته است. بوش گفت: بعد از ترور رفیق حریری، نخست وزیر اسبق لبنان اوضاع این کشور بسیار متشنج شده است.

رئیس جمهور آمریکا ادامه داد: حمایت از دولت لبنان در زمینه تشکیل دادگاه ویژه ترور رفیق حریری، اجرای اصلاحات اقتصادی، اجتماعی و برقراری دموکراسی در این کشور مایه افتخار من است.

خبرگزاری سوریه نیز گزارش داد: میشل عون اظهار داشت برخی در گروه 14 مارس در جهت مانع تراشی بر سر راه تشکیل دولت متحد ملی تلاش می‌کنند و می‌خواهند لبنان هم چنان با ناامنی روبرو باشد. میشل عون افزود: گروه 14 مارس می‌خواهد از اجرای توافقنامه‌ دوحه شانه خالی کند. وی ادامه داد: این توافقنامه چارچوب روشنی را برای تشکیل دولت ارایه کرد.

عون گفت: یک هفته بعد از آغاز رایزنی‌ها برای تشکیل دولت، ناامنی‌ها و اغتشاشات تنها مانع بر سر تشکیل دولت است.

حسن حب‌الله، عضو حزب‌الله لبنان نیز خاطرنشان کرد: گروه‌های معارض هرگز به گروه 14 مارس باج نخواهند داد، آن‌ها نمی‌توانند از طریق اختلال در امنیت، اوضاع سیاسی خود را بهبود ببخشند. حب‌الله افزود: 14 مارس نمی‌تواند از طریق اقداماتش کشور را به دست بگیرد.

فواد سنیوره نیز بعد از دیدار با سلیمان گفت: ما در دو زمینه سیاسی و امنیتی رایزنی‌ها را ادامه می‌دهیم.

کد خبر 54155

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز