همشهری آنلاین: اردن و فرانسه دو توافقنامه برای همکاری‌های هسته‌ای و هماهنگی‌های سیاسی در خصوص موضوعات منطقه‌ای و بین‌المللی امضا کردند.

خبرگزاری اتریش از امان گزارش داد، این دو پیمان را صلاح بشیر، وزیر امور خارجه اردن و برنار کوشنر، همتای فرانسوی‌اش روز جمعه امضا کرده‌اند.

خالد طوقان، رییس کمیسیون انرژی اتمی اردن (JAEC) گفت توافقنامه همکاری هسته‌ای میان دو کشور شامل تامین راکتور‌های تولید برق هسته‌ای، استخراج اورانیوم از معادن فسفات در اردن، آموزش نیروهای انسانی اردن و تامین امنیت هسته‌ای است.

بر مبنای توافقنامه دوم، اردن و فرانسه «گروهی سیاسی را ایجاد می‌کنند که راه‌های ارتقای هماهنگی‌ها را در خصوص منطقه‌ای و بین‌المللی یافته و به تحکیم روابط بلندمدت استراتژیک میان دو کشور می‌پردازد.»

بشیر حمایت کشورش را از طرح نیکلا سارکوزی، رییس جمهور فرانسه برای تاسیس اتحادیه مدیترانه‌ای اعلام کرد و گفت اردن «منتظر برگزاری اجلاس پاریس در ماه ژوئیه است که قرار شده این طرح به صورت رسمی آغاز شود.»

بشیر و کوشنر همچنین بر حمایت از گفت‌وگوها میان صهیونیست‌ها و فلسطینی‌ها تاکید کردند. وزیران امور خارجه دو کشور رایزنی‌هایی را نیز درباره گفت‌وگوی ملی در لبنان داشتند.

کد خبر 53665

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز