همشهری آنلاین: بن‌بست جدید در تشکیل دولت لبنان محافل خارجی را بر آن داشته است تا از ایران برای حل این مسئله کمک بگیرند.

به گزارش مهر به نقل از روزنامه الحیات، در پی تشکیل کنفرانس دوحه و موافقت گروه‌های سیاسی لبنان برای تشکیل دولت وحدت ملی و خروج این کشور از خلاء سیاسی، امید‌های تازه‌ای برای برقراری ثبات سیاسی در این کشور شکل گرفت اما بی نیتجه ماندن مذاکرات جدید و تاخیر در تشکیل این دولت بار دیگر کشورهای منطقه از جمله قطر، که بانی تشکیل اجلاس دوحه بود را بر آن داشت تا از ایران در این خصوص تقاضای کمک کند.

نخست وزیر قطر از جمهوری اسلامی ایران و سوریه به منظور تسریع در روند تشکیل دولت وحدت ملی در لبنان درخواست کمک کرد.
منابع دیپلماتیک عربی به این روزنامه چاپ لندن اعلام کردند: رئیس کمیته وزیران عربی ناظر بر توافقنامه دوحه به کمک تهران و دمشق برای تشکیل سریع دولت وحدت ملی درلبنان اهتمام دارد.

دراین راستا، شیخ حمد بن جاسم بن جبرآل ثانی نخست وزیر و وزیر امور خارجه قطر از ایران و سوریه خواست برای از بین بردن موانع موجود بر سر راه تشکیل دولت وحدت ملی دست به کار شوند به ویژه با توجه به شرایط موجود که نگرانی از ادامه بحرانها در مسیر تشکیل دولت وحدت ملی در لبنان را افزایش می‌دهد.

احتمال تشکیل دولت لبنان تا 9 تیر
در همین حال روزنامه الاخبار چاپ بیروت به نقل از منابع سیاسی از احتمال تشکیل دولت وحدت ملی لبنان تا حداکثر روز 7 تیر خبر داد. منابع آگاه از دو جریان 8مارس (طرفداران مقاومت و تشکیل دولت وحدت ملی)  و 14 مارس(جریان غربگرای حاکم) اعلام کردند: به احتمال زیاد مراسم تشکیل دولت لبنان فردا شنبه اعلام می شود.

به گفته این منابع، میشل سلیمان، رئیس جمهوری لبنان که در هر دو طرف گروه های لبنانی از جایگاهی برخوردار است، در این زمینه به دو گروه لبنانی فشار می آورد.

این درحالی است که روزنامه اللواء لبنان به نقل از شبکه تلویزیونی otv وابسته به جریان ملی آزاد لبنان به ریاست میشل عون گزارش داد: تماسهای درحال انجام بین طرفهای لبنانی حاکی از آن است که برنامه های جدی برای تشکیل دولت لبنان وجود دارد و جو حاکم بر اوضاع سیاسی لبنان نوید بخش تشکیل دولت وحدت ملی در این کشور ظرف 48 ساعت آینده است.

همچنین منابع آگاه به این روزنامه لبنانی اطلاع دادند که تشکیل دولت لبنان به احتمال زیاد ظرف 24 ساعت آینده یعنی فردا شنبه و در نهایت روز یکشنبه اعلام شود،زیرا گروه های لبنانی بر سر توزیع پستهای وزارتی بین جناح اکثریت و جریان 8 مارس به توافق رسیدند و در حال حاضر در مرحله انتخاب اسامی قرار دارند.

به گفته این منابع، دیدار اخیر بین سلیمان فرنجیه، رئیس جریان المرده لبنان و میشل سلیمان، یکی از تماسهای بسیار اساسی و مهم در صحنه سیاسی لبنان بود. دراین راستا منابع لبنانی پیش بینی می کنند که فواد سنیوره مامور تشکیل دولت لبنان با میشل عون در الرابیه دیدار کند.

روز یکشنبه پنجم خرداد(25 می)، لبنان پس از تقریبا شش ماه خلاء ریاست جمهوری و بیش از 18 ماه بحران سیاسی، با انتخاب میشل سلیمان فرمانده ارتش به عنوان رئیس جمهوری جدید که توانست آرای اکثریت 118 نماینده از تعداد 127 نفر را به دست آورد؛ دوران ثبات سیاسی خود را آغاز کرد.

براساس توافقات به عمل آمده قرار شد؛ دولت وحدت ملی بر اساس اختصاص 16 وزیر به جریان حاکم موسوم به 14 مارس و 11 وزیر به گروه هشت مارس و سه وزیر به رئیس جمهور تشکیل شود

کد خبر 56208

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز