گروه بین‌الملل: آخرین رایزنی‌های دیپلماتیک گروه‌ها و شخصیت‌های لبنانی درحالی انجام شد که لبنانی‌ها خود را آماده اعلام تشکیل دولت وحدت ملی از سوی سنیوره می‌کنند.

آخرین رایزنی‌ها میان فواد سنیوره، نخست وزیر و میشل عون، رئیس حزب آزاد ملی انجام گرفت که طرفین در یک ناهار سیاسی با یکدیگر ملاقات کردند.

به گزارش شبکه خبری پرس‌تی.وی، براساس رویدادهای یک ماه اخیر، خواسته‌های میشل عون اصلی‌ترین موضوع برای تشکیل دولت بود و به‌نظر می‌رسد با تامین نظر وی کار تشکیل کابینه به پایان رسیده باشد.

در لبنان این شایعه برسرزبان‌هاست که در کابینه جدید وزارتخانه‌های ارتباطات، نیرو، امور اجتماعی و کشاورزی و سمت معاونت نخست وزیر به جریان مسیحی ملی آزاد به رهبری میشل عون داده شده است.

از سوی دیگر حسین خلیل، معاون سیاسی دبیرکل حزب‌الله به دیدار نبیه‌بری، رئیس پارلمان رفت و با وی به رایزنی پرداخت.

حسین خلیل پس از این دیدار گفت: از مرحله توافق درباره تشکیل کابینه به مرحله آخرین بررسی‌ها درباره نام وزیران رسیده‌ایم. وی افزود که با نبیه‌بری درباره نام وزیران جنبش‌های امل و حزب‌الله در کابینه بحث کرده است.

روزنامه النهار هم گزارش داد که سمیر جعجع در دیدار خود با میشل سلیمان درخواست کرده که مسئولیت وزارت دادگستری را به یکی از شخصیت‌های وابسته به حزب قوات لبنان بسپارد.

روزنامه الاخبار هم نوشت که شیخ حمد بن‌جاسم نخست وزیر قطر به‌صورت جداگانه با میشل سلیمان، نبیه‌بری، سنیوره، سعد حریری، میشل عون و حزب‌الله تماس گرفته و بر اجرای پیمان دوحه و تصویب قانون انتخابات در اولین فرصت ممکن تاکید کرده است. منابع روزنامه الاخبار تاکید کرده‌اند که طی ۲۴ ساعت آینده مشکل کابینه حل خواهد شد.

شبکه المنار- وابسته به حزب‌الله- هم به نقل از منابع مخالفان اعلام کرد درباره نوع وزارتخانه‌هایی که به طرف‌های مختلف جریان اکثریت و مخالف و رئیس‌جمهوری تعلق خواهد گرفت توافق شده اما برخی مسائل باقی مانده است که باید حل شود و زمینه برای اعلان کابینه فراهم آید.

المنار البته درباره ماهیت مسائل باقیمانده توضیح بیشتری نداد. قرار است دولت جدید در لبنان متشکل از ۳۰ وزیر باشد که ۱۶تن از آنان عضو گروه حاکم و ۱۱ تن عضو مخالفان خواهند بود و ۳ وزیر نیز سهمیه رئیس‌جمهوری است.

مسئولیت اصلی دولت جدید لبنان، آرام کردن تنش‌های سیاسی و فرقه‌ای در این کشور، تصویب قانون انتخاباتی مورد توافق در دوحه و نظارت بر انتخابات پارلمانی سال آینده میلادی است.

پس از تشکیل دولت جدید لبنان، انتظار می‌رود میشل سلیمان خواستار گفت‌وگوهای رهبران گروه‌های رقیب، به‌منظور بحث درخصوص موضوعات متعدد مورد اختلاف طرفین شود.

کد خبر 57097

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز