جمعه ۲۱ تیر ۱۳۸۷ - ۱۴:۴۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: فواد سنیوره، نخست وزیر لبنان تشکیل کابینه‌ 30 نفره دولت متحد ملی خود را اعلام کرد

به گزارش همشهری آنلاین سرانجام پس از یک و ماه و نیم رایزنی و بحث در خصوص تشکیل دولت متحد ملی در لبنان، فواد سنیوره، نخست وزیر این کشور بعد از ظهر جمعه ( 21 تیر) توانست دولت خود را معرفی کند.

از حدود یک سال و نیم  پیش با شکل گیری اختلاف در میان متحدان دولت سنیوره و خروج معارضان شامل حزب‌الله ، امل و نیروهای وفادار به میشل عون از کابینه، عملا لبنان با خلاء قدرت مرکزی مواجه بود. پایان دوران ریاست جمهور ولید جنبلاط در این کشور و عدم تفاهم برای انتخاب رئیس جمهور وضعیت سیاسی در این کشور را بحرانی‌تر کرد.

اما تشکیل کنفرانس دوحه در قطر به تاریخ اول خرداد و توافق طرف‌های سیاسی در این کشور برای تشکیل دولت متحد ملی این امید را که لبنان سرانجام به خلاء قدرت در کشور فائق آید بیشتر کرد [متن توافقنامه طرف‌های لبنانی در دوحه قطر اعلام شد]ولی مذاکره گروهای 14 مارس به رهبری ولید جنبلاط که به گروه‌های طرفدار غرب معروف هستند با گروهای معارض که به گروه‌های نزدیک به ایران وسوریه مشهور هستند، بر سر ترکیب کابینه حدود 50 روز به طول انجامید

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، سهیل بوجی، دبیرکل دولت لبنان امروز( جمعه 21 تیر) اعلام کرد در کابینه‌ جدید که هفت هفته پس از توافق دوحه تشکیل می‌شود 30 وزیر حضور خواهند داشت.

بر اساس توافقنامه‌ دوحه که در تاریخ 21 مه به دست آمد 16 پست وزارتی به جناح اکثریت در پارلمان لبنان که از حمایت غرب برخوردارند، تعلق گرفت و 11 وزارتخانه نیز به مخالفان در پارلمان به رهبری حزب‌الله داده شد و به این ترتیب مخالفان تعداد کرسی لازم برای وتوی طرح‌های پیشنهادی را به دست آوردند.

سنیوره امروز اعلام کرد که رهبران طیف‌های مختلف سیاسی در لبنان با تشکیل دولت بر اساس توافقنامه‌ دوحه موافقت کردند و تشکیل این دولت امروز اعلام شد.  تا لحظه تنظیم خبر، هنوز اسامی وزرا اعلام نشده است

کد خبر 57654

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز