چهارشنبه ۸ خرداد ۱۳۸۷ - ۲۰:۳۰
۰ نفر

مدیرکل ریاست‌جمهوری لبنان به شکل رسمی انتخاب فواد سنیوره به‌عنوان نخست‌وزیر جدید لبنان را اعلام کرد.

شبکه الجزیره در خبری فوری گزارش داد که میشل سلیمان رئیس‌جمهوری جدید لبنان نتیجه رایزنی‌های خود را به اطلاع نبیه‌بری،  رئیس مجلس نمایندگان این کشور رسانده است و فواد سنیوره را مسئول تشکیل دولت جدید لبنان کرد.

در مشورت‌های رئیس‌جمهوری با نمایندگان مجلس، سنیوره 68 رای مثبت از مجموع 127 رای نمایندگان  پارلمان را از آن خود کرد.

اشاره ای از سوی خوجه سفیر عربستان دربیروت کافی بود تا 14‌مارسی ها دوباره سنیوره را به عنوان نامزد خود برای نخست وزیری لبنان معرفی کنند.

رهبران جناح اکثریت سه شنبه شب برای معرفی نامزد خود برای منصب نخست‌وزیری در کاخ قریطم منزل سعد‌حریری تشکیل جلسه دادند. در این جلسه پس از بحث و بررسی‌های زیاد و همچنین پس از مذاکره با سفرای عربستان و آمریکا، جریان 14 مارس فواد سنیوره را برای نخست‌وزیری معرفی کرد.

بنابر اخباری که منتشر شده است، خاتمه یافتن بحث‌های جناح اکثریت برای تعیین نخست‌وزیر مدیون سفر فوق‌العاده عبدالعزیز خوجه سفیر عربستان به ریاض و مذاکرات وی با رهبران عربستان بود. خوجه عصر دوشنبه بیروت را به مقصد ریاض ترک کرده و چند ساعت بعد به لبنان بازگشت.

بنابر آنچه روزنامه السفیر نوشته است در جلسه سه شنبه شب محمد الصفدی رئیس فراکسیون طرابلس این سوال را مطرح کرد که چرا او را به عنوان نامزد نخست‌وزیری معرفی نمی‌کنند و این پست را منحصر به سنیوره کرده‌اند؟

وی گفت که من و سنیوره هر دو عضو جریان 14 مارس هستیم. پس از آن مذاکرات و بحث‌های جانبی به خصوص میان حریری و الصفدی در گرفت. در نهایت نزدیک  نیمه شب قرار براین شد که الصفدی خود را به‌عنوان نامزد نخست‌وزیری معرفی نکند و سنیوره تنها نامزد جناح اکثریت باشد.

شبکه تلویزیونی المنار هم در خبری فوری گزارش داد در پی رایزنی نمایندگان برای انتخاب نامزد نخست وزیری لبنان68 نماینده سنیوره را برای نخست وزیری انتخاب کردند و 53 نفر دیگر از انتخاب وی برای این سمت امتناع کردند.

در همین حال روزنامه الاخبار به نقل از یک منبع آگاه در 8مارس نوشت:گروه‌های مختلف وابسته به  8مارس  از هم‌اکنون آماده تشکیل گروهی وزارتی هستند چرا که این گروه‌ها بر این باورند که ظرف مدت کوتاهی درآینده مجبور به ورود به تنش‌هایی با  سنیوره و 14مارس خواهند شد.

پیش از این تمامی علائم نشان از آن داشت که سعد حریری نخست‌وزیری را  بر عهده خواهد گرفت ولی در آخرین لحظه و با ورود سفیر عربستان به بیروت ناگهان همه چیز تغییر کرد. به همین دلیل انتظار می‌رود روند تشکیل کابینه تبدیل به امری دشوار شود و چه بسا میانجیگران مجبور به بازگشت به لبنان شوند.

این در حالیست که نامزد پست وزارت کشور نیز هنوز معرفی نشده است. بنا بر توافق صورت گرفته در دوحه وزیر کشور را رئیس‌جمهوری تعیین خواهد کرد و هنوز مشخص نیست که میشل سلیمان چه شخصی را برای این وزارتخانه در نظر دارد.

اولین واکنش مخالفان به معرفی مجدد سنیوره برای تصدی سمت نخست وزیری از سوی میشل عون بود که این اقدام را تکرار اختلافات گذشته عنوان کرد. بااین حال حزب الله و سایر گروه‌های عضو 8 مارس تاکنون واکنشی به این امر نشان نداده اند.

نامزدهای فراکسیون های پارلمان

با وجود معرفی سنیوره از سوی 14 مارس، هریک از فراکسیون‌های پارلمان لبنان دیروز نامزدهای مورد نظر خود برای تصدی سمت نخست وزیری را به میشل سلیمان ارائه کردند که به این شرح است:

 فراکسیون جریان آزاد ملی به رهبری میشل عون: لیلی الصلح، بهیج طباره و محمد الصفدی. 

فراکسیون طرابلسی به ریاست محمد الصفدی: سنیوره.
فراکسیون مردمی به ریاست ایلی اسکاف: لیلی الصلح، محمد الصفدی، بهیج طباره و عدنان قصار.
فراکسیون نشست دموکراتیک به ریاست ولید جنبلاط: فواد سنیوره.
فراکسیون المستقبل به ریاست سعد حریری: فواد سنیوره. 
فراکسیون مقاومت به ریاست محمد رعد: این فراکسیون کسی را معرفی نکرد. 
فراکسیون آزادسازی و بازسازی به ریاست نبیه بری: این فراکسیون کسی را معرفی نکرد. 
میشل المر: فواد سنیوره.
فراکسیون قوات لبنان به ریاست جعجع: سنیوره.
فراکسیون نمایندگان ارمنی به ریاست آگوب بقرادونیان: این فراکسیون کسی را معرفی نکرد.
فراکسیون حزب سوری قومی اجتماعی: این فراکسیون کسی را معرفی نکرد.

کد خبر 53479

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز