یکشنبه ۵ خرداد ۱۳۸۷ - ۲۰:۱۴
۰ نفر

گروه بین الملل: مراسم انتخاب میشل سلیمان به‌عنوان یازدهمین رئیس جمهوری لبنان، ساعت 17بعداز ظهر دیروز (30/18به وقت تهران) در مجلس این کشور برگزار شد

این مراسم اولین گام جدی برای پایان 18ماه بن‌بست سیاسی و یک ماه درگیری‌ خیابانی در این کشور بود. رأی گیری درباره رئیس‌جمهوری لبنان پیش از این 19بار به تعویق افتاده بود که در نهایت با توافق هفته گذشته گروه های درگیر لبنان در دوحه بر سر روش انتخاب رئیس جمهوری جدید، جلسه بیستم به نتیجه دست یافت و 184 روز خلأ سیاسی ناشی از انتخاب نشدن رئیس‌جمهوری در این کشور پایان یافت.

در جلسه‌ عصر دیروز پارلمان لبنان، در  ابتدای جلسه حضار به احترام شهدای لبنان یک دقیقه سکوت کردند،سپس نبیه‌بری رئیس پارلمان سخنرانی کرد و در ادامه میشل سلیمان، فرمانده‌ سابق ارتش لبنان، به‌عنوان رئیس‌جمهوری جدید این کشور انتخاب شد و سوگند یاد کرد.

وی سومین رئیس‌جمهوری است که به‌صورت مستقیم از یک پست نظامی به ریاست‌جمهوری لبنان ‌رسید، پیش از این امیل لحود و فؤاد شهاب به این صورت برای ریاست‌جمهوری لبنان برگزیده شده بودند.

سلیمان پس از سخنرانی در جلسه‌ پارلمان، سکان اداره لبنان را به‌مدت 6سال به دست گرفت و پارلمان را به مقصد کاخ ریاست‌جمهوری لبنان در بعبدا ترک کرد.

در مراسم روز گذشته شمار زیادی از سران، وزیران و نمایندگان دیپلماتیک کشورهای عرب و غیر عرب، به‌منظور اعلام همبستگی با لبنان و حمایت از توافق میان طرف‌های لبنانی در دوحه قطر شرکت کردند.

میشل سلیمان یک مسیحی مارونی است و در سال 1948در شهر عمشیت در استان جبل لبنان به دنیا آمد. سلیمان سال 1990 ریاست رسته اطلاعاتی جبل لبنان را بر عهده گرفت و تا تاریخ 1991/ 8/ 24 عهده دار این سمت بود. وی فرماندهی ارتش را در تاریخ 1998/8/21 برعهده داشت.

رئیس‌جمهوری جدید لبنان برگزینه مقاومت در رویارویی با رژیم صهیونیستی تاکید دارد و از مقاومت در مبارزه با اشغالگران برای آزاد‌سازی‌ جنوب لبنان در سال 2000 حمایت کرد. بعد از خروج ارتش سوریه در 26 آوریل سال 2005، نیروهای ارتش در سراسر خاک لبنان مستقر شدند و هیچ مورد شورش یا ناامنی در سال 2007 در این کشور مشاهده نشد.

سلیمان در تحولات سیاسی لبنان خط‌مشی بی‌طرفانه‌ای در پیش داشت و از ارتش برای برقراری ثبات، امنیت و حفظ حقوق شهروندان این کشور کمک گرفت و به ابزاری در دست جریان حاکم تبدیل نشد تا از قدرت خود برای سرکوب مخالفان سیاست‌های دولت استفاده کند.

سلیمان علاوه بر در پیش گرفتن سیاست بی‌طرفانه در تحولات لبنان، توانایی خود را در سرکوب گروه موسوم به فتح‌الاسلام در اردوگاه نهرالبارد که این درگیری به‌مدت 3ماه به طول انجامید، به نمایش گذاشت که این امر موجب تقویت جایگاه او در لبنان شد به‌طوری که دو جناح مخالف و موافق جریان حاکم با نامزدی وی برای تصدی پست ریاست‌جمهوری موافقت کردند.

حاضران جلسه دیروز
حمد بن خلیفه آل ثانی امیر قطر، حمد بن جاسم آل ثانی نخست وزیر قطر، رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه، احمد فتحی سرور رئیس مجلس ملی مصر، عبدالهادی المجالی رئیس پارلمان اردن و ساجر پولو معاون رئیس پارلمان اروپا از جمله شرکت کنندگان در نشست پارلمان لبنان بودند.

همچنین وزیران امور خارجه بسیاری از کشورها از جمله منوچهر متکی از ایران، ولید معلم از سوریه، سعود فیصل از عربستان، برنار کوشنر از فرانسه، فرانکو فراتینی از ایتالیا، میگل آنخل موراتینوس از اسپانیا، علی باباجان از ترکیه، احمد ابوالغیط از مصر، خالد بن احمد آل خلیفه از بحرین، صلاح الدین البشیر از اردن، محمد صباح السالم الصباح از کویت و یوسف بن علوی ابراهیم از عمان در این نشست حضور داشتند.

برخی کشورها مانند آمریکا هم هیاتی از نمایندگان خود را به این جلسه اعزام کرده بودند

کد خبر 53061

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز