یکشنبه ۸ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۱۸:۴۹
۰ نفر

با وجود اینکه مواد غذایی و نوشیدنی‌هایی که در قوطی یا بطری به فروش می‌رسند، مصرف زیادی در بین مردم دارند اما تولیدکنندگان کمتر به مشکل باز شدن در این محصولات توجه می‌کنند.

در‌های سخت باز شو
این درحالی است که باید باز کردن در این ظروف برای همه امکان‌پذیر باشد و خانم خانه یا کودکان مجبور نشوند از انواع و اقسام ترفند‌ها برای باز کردن در یک بطری یا کنسرو استفاده کنند و در نهایت هم آن را به دستان قدرتمندترین عضو خانواده بسپارند.

این مشکل در مورد پوشش برخی بیسکویت‌ها، کیک‌ها و شکلات‌ها هم وجود دارد و گاهی برای باز کردن بسته بندی آنقدر به محتویات داخل بسته فشار وارد می‌شود که تنها خرده بیسکویت باقی می‌ماند.

از سوی دیگر برخی از تولیدکنندگان، تن‌های ماهی را در قوطی‌هایی با در آسان باز شو به فروش می‌رسانند. هر چند این در‌ها به « آسان‌ باز شو» معروفند اما معمولا به سادگی باز نمی‌شوند و گاهی اهرم آنها می شکند و باز هم باید از دربازکن استفاده کرد.

تخلف پشت سر قانون
برخی راننده‌ها گمان می‌کنند قوانین فقط شامل فضای جلوی تابلو‌های راهنمایی و رانندگی می‌شود و تابلوی‌های یاد شده کاری به پشت سرشان ندارند. نتیجه این تلقی اشتباه نیز در بسیاری از نقاط شهر قابل مشاهده است، به طوری که خودرو‌های متوقف پشت تابلو‌های توقف مطلقا ممنوع و داخل فضای پیاده‌رو‌ها، این نکته را به طور کامل تایید می‌کنند.

راننده‌های یاد شده بدون توجه به حقوق شهروندان پیاده و فضای مخصوص آنها، به راحتی وارد پیاده‌رو شده و خودرو را در این محدوده از شهر متوقف می‌کنند. این در حالی است که پلیس نیز بار‌ها و بار‌ها با جریمه‌‌های سنگین به راننده‌های متخلف ثابت کرده که بار مفهومی تابلو‌های راهنمایی و رانندگی می‌تواند شامل فضای پشت سر آنها نیز باشد. از سوی دیگر این نوع توقف علاوه بر مزاحمت برای پیاده‌ها،  عبور و مرور خودرو‌های پارک شده داخل پارکینگ‌های منازل را نیز مشکل می‌کند.

جوش آوردن لبنیات در آفتاب
مشکل کمبود جای پارک تنها به رانندگان خودروهای شخصی محدود نمی‌شود و در ابعادی وسیع‌تر، دیگر بخش‌های جامعه را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد. برای مثال توزیع کنندگان مواد غذایی فاسد شدنی با مسئله  کمبود جای پارک دست به گریبانند و اغلب مجبور می‌شوند  در فاصله زیادی از مغازه‌ها توقف کرده و محصولات را به فروشگاه‌ها انتقال بدهند.

از سوی دیگر برخی  سهل انگاری‌ها موجب می‌شود که محصولات فاسدشدنی به ویژه محصولات لبنی چند ساعتی پشت در یا در محوطه مغازه باقی بمانند و با توجه به گرم شدن هوا ، بیرون از یخچال ماندن این محصولات لبنی می‌تواند موجب فاسد شدن سریع آنها شود. البته این مشکل در زمستان هم وجود داشت اما این روزها با گرم‌تر شدن هوا، خطر فاسد شدن مواد لبنی بیشتر نمود پیدا  می‌کند.

اسکناس تاخورده
گاهی اوقات صندوق‌ صدقات یا صندوق‌های کمک‌های مردمی ، شهروندان را وادار می‌کنند تا اسکناس‌های اهدایی را حسابی تاخورده و مچاله کنند. به عبارت دیگر شیار‌های ویژه انداختن اسکناس  به داخل این صندوق‌های فلزی و پلاستیکی به حدی کوچک و کم‌عرض هستند که فقط اسکناس‌های چند بار تا خورده را به خود راه می‌دهند. به همین خاطر حتی افراد آگاه از ارزش اسکناس نیز نمی‌توانند بدون صدمه زدن به اسکناس‌، آن‌را به داخل این صندوق‌ها بیندازند.

به گفته شهروندان، با  تغییر طراحی این صندوق‌ها می‌توان محل انداختن اسکناس را از سکه  جدا کرد که در این‌صورت سکه‌های داخل صندوق باعث فرسودگی اسکناس‌ها نخواهند شد. همچنین عریض کردن قسمت ورودی اسکناس در صندوق باعث می‌شود تا شهروندان، اسکناس‌ها را بدون تا کردن داخل صندوق بیندازند.

کد خبر 50126

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز