چهارشنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۱۶:۱۹
۰ نفر

با وجود اینکه برای مصرف کمتر آب و برق فراخوان عمومی داده شده‌است و خطر قطع برق و جیره‌بندی آب از ابتدای تابستان وجود دارد اما کمتر کسی این موضوع را جدی گرفته‌است.

جدی بگیرید

به عنوان مثال همچنان شست‌وشوی خودروها و پیاده‌روهای مقابل منازل شهروندان با آب لوله‌کشی ادامه دارد و جلوی باغچه خانه‌ها می‌توان شلنگ‌های رها شده را برای آبیاری مشاهده کرد. از سوی دیگر تابلوی بعضی مغازه‌ها، مطب‌ها و بانک‌ها از شب تا صبح روشن می‌ماند و چراغ برخی بزرگراه‌ها هم در طول روز روشن‌ است.

این در حالی است که با وجود توصیه‌های مکرر، تعدادی از ادارات و شرکت‌ها ، سیستم خنک کننده خود را در روز‌های تعطیل و شب‌ها هم خاموش نمی‌کنند. هر چند صرفه‌جویی جزئی در مصرف آب و برق اهمیت ویژه‌ای دارد اما با جلوگیری از اسراف در چنین مقیاس‌های وسیعی، احتمال جیره‌بندی آب و برق کمتر می‌شود.

در‌های نیمه‌باز

به گفته برخی از والدین کودکان دبستانی، گاهی اوقات در مدارس باز مانده و دانش‌آموزان بازیگوش نیز از مدرسه خارج شده و به گشت‌و‌گذار در بیرون مدرسه می‌پردازند. از آنجا که سن این دسته از دانش‌آموزان در حدی نیست که تمامی خطرات محیطی را درک کنند و بتوانند از آن دوری کنند، حضور تمام وقت سرایدار یا نگهبان مدرسه کنار در مرکز آموزشی ، بسیار حائز اهمیت است.

گاهی اوقات نیز سرایدار مدرسه یکی از دانش‌آموزان را مامور در مدرسه می‌کند و وی نیز  برای رفقا و همکلاسی‌ها پارتی بازی کرده‌ و اجازه خروجشان را صادر می‌کند. از سوی دیگر، این روز‌ها که فروشنده‌های انواع آب‌زرشک و لواشک آلوده، کنار مدارس بساط می‌کنند، اهمیت نظارت بر در‌ ورودی مدرسه چندین و چند برابر می‌شود.

به هر حال تکرار این موضوع باعث شده تا در چند هفته اخیر تعداد قابل‌توجهی از والدین کودکان دبستانی با ستون «در شهر چه خبر» تماس گرفته و نگرانی خود را بابت این موضوع انعکاس دهند. آنها می‌گویند در صورتی‌که امکان حضور تمام وقت بابای مدرسه کنار در وجود ندارد دست‌کم مدیران و معاونان مدرسه می‌توانند در را قفل کنند تا خیال والدین بابت فرزندان دلبندشان راحت باشد.

پول زور

برخی فروشندگان موادغذایی برای معاف شدن از فروش کالاها  مطابق برچسب قیمت‌ها، روی بسته‌بندی‌ها برچسب‌های جدیدی نصب کرده و قیمت‌های خودسرانه‌ای را به خریدار تحمیل می‌کنند. در چند هفته گذشته در کنار افزایش رسمی قیمت‌ مواد غذایی، برخی مواد‌غذایی نیز به صورت غیررسمی گران شدند.

برای نمونه کیکی که در اغلب مغازه‌ها با قیمت 500 تومان عرضه می‌شود در مغازه‌ فروشندگان گرانفروش  به مدد برچسب‌هایی که خود مغازه‌دار روی کالا نصب می‌کند تا 600 تومان نیز به فروش می‌رسد.

به گفته شهروندان چنانچه با نصب‌کننده‌های این برچسب‌ها برخورد نشود ممکن است در ماه‌های آینده بیش از پیش شاهد اجناس دارای این برچسب‌ها باشیم. جالب اینکه فروشندگان هم در توجیه این اقدام خود می‌گویند: کارخانه فرصت کافی برای چاپ قیمت‌های جدید روی محصولات را نداشته است.

دستور تایپ شده

به همان اندازه که مراجعه به پزشک برای درمان بیماری اهمیت دارد، نقش داروخانه‌ها هم در بهبود شرایط جسمانی بیمار سرنوشت‌ساز است. بیمار پس از مراجعه به پزشک و دریافت نسخه به داروخانه ارجاع داده می‌شود تا طبق تجویز وی، دارو دریافت کند. اما گاهی پرسنل دارو‌خانه دستور پزشک را به صورت اختصاری روی  داروها می‌نویسند و این امر موجب سردرگمی بیماران می‌شود.

برای مثال پزشک در نسخه می‌نویسد «5میلی، روزی 3بار» اما روی جعبه دارو تنها نوشته می‌شود «3 بار در روز».

با توجه به اهمیت میزان و دفعات مصرف دارو در روند درمان بیماران بهتر است دستور مصرف دارو‌ها در داروخانه ها به صورت تایپ شده و چاپی ارائه شود که این اقدام علاوه بر جلوگیری از سردرگم‌شدن بیماران، مانع از اتلاف وقت هم می‌شود.

کد خبر 51091

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز