چهارشنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۱۷:۵۹
۰ نفر

یکی از اقدامات موثر شهری، نصب تابلو‌های دیجیتالی در بزرگراه‌هاست که به صورت دوره‌ای، وضعیت ترافیکی را اعلام می‌کنند.

تابلو‌های دیجیتالی

این تابلو‌ها که نوشته‌های دیجیتال نارنجی رنگ روی آنها توجه ‌ها را جلب می‌کند، رانندگان را از بار ترافیکی بزرگراه‌ها یا تصادفات رانندگی مطلع می‌کنند تا آنها بتوانند در مورد تغییر مسیر تصمیم‌گیری کنند.

برای مثال هنگامی که محدوده‌ای از بزرگراه دچار ترافیک سنگین می‌شود، رانندگان می‌توانند با اطلاع‌یافتن به‌موقع ، برای خروج از طریق خروجی‌ها اقدام کنند. به این ترتیب هم از بار ترافیکی محدوده مورد نظر کاسته می‌شود و هم رانندگان می‌توانند از راه‌های جایگزین و کم ترافیک‌تر به مقصد برسند.

همچنین گاهی هم توصیه‌های ایمنی مانند:«بین دو خط برانید» یا « هنگام رانندگی از تلفن همراه استفاده نکنید» روی این تابلو‌ها نقش می‌بندد که تا حدود زیادی تاثیر گذار است. با توجه به کاربری‌های متعدد اینگونه تابلو‌ها در سطح شهر ، به نظر می‌رسد که افزایش تعداد آنها در کنترل ترافیک و اطلاع‌رسانی به رانندگان نقش بسزایی داشته باشد.

تضمین بی‌تضمین

با نزدیک شدن فصل امتحانات، بازار کلاس‌های خصوصی هم حسابی داغ شده است. دانش‌آموزانی که کل سال کتاب‌های درسی را ورق هم نزده‌اند اکنون کاسه چه‌کنم  چه کنم در دست گرفته‌ و خانواده‌ها هم می‌کوشند به هر نحو ممکن زمینه‌ای برای پیشرفت فرزندان دلبندشان فراهم کنند. در این بین برخی آگهی‌های اغواکننده تدریس خصوصی به منزله یک راه نجات برای دانش‌آموزان به نظر می‌رسد که گاهی تنها به صرف هزینه‌های کلان، بدون کسب نتیجه می‌انجامد.

در برخی از این آگهی‌ها نوشته‌ می‌شود «تدریس خصوصی با تضمین قبولی». طبیعی است که قیمت این نوع از تدریس  چندین برابر تدریس‌های معمولی است اما در اغلب موارد که با وجود پرداخت هزینه‌های زیاد، دانش‌آموزان به نتیجه نمی‌رسند، موضوع تضمین از یاد می‌رود و در مقابل اعتراض والدین برای پس گرفتن پول، درس‌خوان نبودن دانش‌آموز بهانه می‌شود.

درواقع معمولا به کاربردن واژه تضمینی تنها برای جذب مشتری انجام می شود و والدین باید با تحقیق کامل در زمینه استفاده از خدمات تدریس خصوصی اقدام کنند.

بستنی‌ وارفته

در چند روز گذشته که بازار فروش بستنی‌ حسابی داغ شده،‌ تعداد بستنی‌های شکسته و به اصطلاح شل و وارفته در حال افزایش است. کودکانی که پس از کلی نق زدن
به‌ جان والدین، صاحب یک بستنی‌ شده‌اند، هنگامی که بستنی‌ یاد شده را به علت شل‌بودن روی زمین می‌بینند، کاری غیر از گریه‌کردن ندارند.

این دسته از کودکان که هر روز با مشکل باز کردن ویفر‌ها و سایر بیسکویت‌ها و شکلات‌ها دست و پنجه نرم می‌کنند به طور حتم نمی‌توانند سهل‌انگاری فروشنده‌ها را در نگهداری بستنی‌ها تحمل کنند و همانطور که گفته شد بلافاصله پس از به زمین افتادن بستنی،گریه می‌کنند. به گفته شهروندان، پایین بودن دمای یخچال برخی از فروشنده‌ها به علاوه بی‌دقتی در حمل و انتقال بستنی‌ها به یخچال‌، از جمله مهم‌ترین دلایل فروش بستنی‌های شل یا خردشده است.

کولر خطرناک

این روز‌ها دیوار ساختمان‌ها نیز مانند بام‌ منازل، میزبان نصاب‌‌های کولر‌هاست. هر روز تعدادی از شهروندان را می‌توان روی نردبان، کنار پنجره‌ یا مانند تصویر امروز، به حالت آویزان از پنجره مشاهده کرد.

جدا از احتیاط‌های ضروری هنگام نصب چنین وسایلی، نکته‌ای که به نظر می‌‌رسد فراموش شده، نشت آب کولر‌ها از کولر‌های آبی و گازی است که گاهی خطرآفرینی آنها از آویزان شدن‌های اینچنینی کمتر نیست.

برای نمونه با اینکه پیش از این نیز در ستون در شهر چه خبر، این نکته یادآوری شده بود اما نشتی‌ کولر‌ها همچنان روی پیاده‌رو نقش خاطره می‌زند، البته از آن دسته‌ خاطرات تلخی که بر اثر خیس و لیزشدن برخی پیاده‌رو‌های سنگی و لغزنده و با زمین خوردن رهگذران رقم می‌خورد.

کد خبر 51213

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز