شنبه ۳۱ فروردین ۱۳۸۷ - ۱۶:۵۹
۰ نفر

همواره یکی از دغدغه‌های شهروندان، کمبود سرویس‌های بهداشتی در سطح شهر بوده که خوشبختانه اخیرا اقدامات خوبی برای افزایش تعداد این سرویس‌ها در سطح کلانشهرها انجام شده است.

افزایش توقع شهروندان
در چند هفته اخیر شهروندان بسیاری از سراسر کشور با ستون «در شهر چه خبر» تماس گرفته و ضمن   تشکر از احداث این سرویس‌ها، از  وضعیت بهداشتی نه چندان مطلوب برخی ازآنها گله‌مند شدند.

به گفته این شهروندان هر چند که در زمینه احداث سرویس‌های بهداشتی در نقاط مختلف شهرها گام‌های موثر و مثبتی برداشته شده اما در کنار آن باید به وضیعت بهداشتی این سرویس‌ها توجه جدی‌تر شود چون  برخی از این سرویس‌ها به صورت روزانه نظافت نمی‌شوند.

همچنین با توجه به اینکه شهروندان برای استفاده از بیشتر این سرویس‌های بهداشتی باید هزینه بپردازند به همین دلیل توقع آنها برای نظافت دائمی سرویس‌ها  افزایش می‌یابد. البته دیگر خواسته شهروندان افزایش و توسعه  این سرویس‌های بهداشتی در سطح شهرهای کوچک و بزرگ است.

ترافیک کوچه‌ای
مشکل ترافیک  که همچنان به قوت خود باقی است، رانندگان را به استفاده از راه‌های میانبر ترغیب کرده و به همین دلیل  بیشتر کوچه‌های فرعی هم دچار ترافیک شده‌اند. در واقع رانندگان برای فرار از ترافیک سنگین خیابان‌ها به کوچه‌های تنگ و باریک پناه می‌برند تا شاید از این طریق زودتر به مقصد برسند.

اما شناسایی این راه‌ها توسط دیگر رانندگان و همه گیر شدن این زیرکی،  کوچه‌ها را  با ترافیک سنگین مواجه کرده است.  این در حالی است که صف خودرو‌های پارک شده در این مسیرهای میانبر، عرض معابر را کاهش می‌دهد و در واقع ترافیک کوچه‌های فرعی با  ترافیک خیابان‌های اصلی برابری می‌کند. از سوی دیگر ساکنان این کوچه‌ها هم همواره با شلوغی کوچه و صدای بوق خودرو‌ها مواجه‌ هستند و برای بیرون آوردن خودرو از پارکینگ باید چند دقیقه‌ای در فهرست انتظار ترافیک شهر بنشینند.

تکمیل کردن کار خیر
لیوان‌هایی که با زنجیری نازک به آبخوری‌های فلزی سطح شهر وصل شده‌اند به صورت مشترک استفاده می‌شوند و با بالا رفتن درجه حرارت هوا،‌ به طور حتم امکان انتقال بیماری‌های گوناگون از این طریق، روز به روز بیشتر می‌شود.

با اینکه هوا گرم‌تر شده و تشنگی امان برخی رهگذران خیابان‌ها را بریده است اما به لطف آبخوری‌هایی که مردم خیر در جای‌جای شهر نصب کرده‌اند، می‌توان از تشنگی نجات یافت. با وجود این، همان‌طور که گفته شد استفاده از لیوان‌‌های آبخوری به صورت مشترک خطرناک است، و به همین خاطر افراد خیر آگاه از امکان انتقال بیماری‌ها،‌ کار خیر خود را با قرار دادن تعدادی لیوان یکبار مصرف کنار آبخوری تکمیل کرده‌اند. به طور حتم چنانچه این حرکت در تمام شهر‌ها جایگزین شیوه لیوان مشترک شود، سلامتی شهروندان بیشتر حفظ می‌شود.

ترک پست چهارچرخ‌ها
متحرک بودن چهار‌چرخ‌های زباله باعث شده گاهی اوقات آنها دقیقا سر پست خود حاضر نباشند و کمی آن‌طرف‌تر انجام وظیفه کنند. همین موضوع برای تعدادی از شهروندان دستاویزی می‌شود تا در نبود این چهار چرخ‌های پلاستیکی،‌ زباله‌های بدبو را در سطح  خیابان و دقیق‌تر بگوییم‌ کنار جای خالی سطل زباله بگذارند.

این در حالی است که سطل یادشده فقط چند متری از محل خود دور شده‌اند. از آنجا که قرار دادن انبوه زباله در محلی بدون سرپوش می‌تواند به بدمنظره و بدبو شدن محل بینجامد باقی ساکنان و شهروندان از این حرکت ناخشنود و ناراضی‌‌اند. البته در محله‌هایی هم که سطل‌ها پس از تخلیه شبانه در محل تعیین شده قرار می‌گیرند نیز گروهی از شهروندان مطابق عادت سال‌های گذشته باز هم زباله‌ها را سر کوچه تلمبار می‌کنند که با گرم شدن هوا پیامدهای این معضل بیشتر احساس خواهد شد.  

کد خبر 49260

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز