سه‌شنبه ۳ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۲۰:۲۵
۰ نفر

میزان استفاده جوامع از فناوری روز از جمله شاخصه‌های توسعه‌یافتگی کشور‌ها به شمار می آید.

شیر‌های باهوش
استفاده از فناوری در بسیاری از بخش‌ها نه تنها در وقت و هزینه صرفه‌جویی می‌کند بلکه فواید اجتماعی زیادی هم دارد. به عنوان مثال اخیرا برخی مراکز درمانی و بیمارستان‌ها اقدام به نصب شیرهای آب‌ مجهز به حسگر در سرویس‌های بهداشتی‌ خود کرده‌اند.

با توجه به اینکه این نوع شیر‌ها نیاز به استفاده از دست برای باز و بسته کردن  را از بین می‌برند، تا حدود بسیار زیادی از انتقال آلودگی جلوگیری می‌شود. همچنین با منسوخ شدن استفاده از صابون‌های جامد در اماکن عمومی، برخی بیمارستان ها یا هتل‌ها به جای مخازن دستی صابون مایع، مخازن دارای حسگر‌ خریداری کرده‌اند که این جاصابونی‌ها بدون نیاز به فشار دست، مقدار مشخصی از مایع صابون را کف دست می‌ریزد.

با توجه به اینکه این اقدام خوب از انتقال خیلی از بیماری‌های  شایع در سرویس‌های بهداشتی جلوگیری می‌کند، خوب است استفاده از این فناوری به تمام بیمارستان‌ها و درمانگاه‌ها توسعه یابد.

قیچی خود را بیاورید
در چند سال اخیر همراه با افزایش سطح آگاهی عمومی نسبت به بیماری‌هایی نظیر ایدز و هپاتیت، توجه مردم به مقوله بهداشت بیشتر شده است. از جمله بخش هایی که حساسیت عمومی نسبت به بهداشت در آنها تشدید شده است می‌توان به آرایشگاه‌ها اشاره کرد. آرایشگاه‌ها هم با توجه به تقاضای مردم، اقدام به فروش وسایل اصلاح مو نظیر قیچی و شانه می‌کنند که مختص به هر فرد است و برای مشتریان دیگر استفاده نمی‌شود.

به این ترتیب دیگر نگرانی از انتقال بیماری‌ها از طریق وسایل آرایشگاه از بین می‌رود و باید توجه کرد که در صورت اجباری شدن استفاده از این وسایل، مزایای آن متوجه مشتریان  خواهد شد. البته این در صورتی است که آرایشگاه‌ها هم قیمت منصفانه‌ای برای فروش این وسایل ارائه کنند تا خرید آن برای عموم مردم میسر باشد.

ناخنک به درخت همسایه
درختان توت به بار نشسته‌اند و در این‌سو و آن‌سوی شهر می‌توان کودکانی را دید که مشغول ناخنک زدن به میوه‌های درخت همسایه هستند. کودکی از شاخه‌ها آویزان است و دیگری برای رفیقش قلاب گرفته تا بر بلندی شاخه‌ها غلبه کنند. چند مرد کهنسال نیز کمی آنطرف‌تر ایستاده و با دیدن شیطنت‌ کودکان، به یاد خاطرات کودکی خود می‌افتند و به یاد آن روز‌ها لبخندی هم می‌زنند. با وجود این، همیشه نیز این نگاه‌ها خاطره انگیز نیستند و گاهی اوقات از سر تأسف این صحنه را نظاره می‌کنند؛ بدین معنی که برخی کودکان با شکستن شاخه‌ها و بالارفتن از خودرو‌های پارک شده یا وارد شدن به باغ‌ مردم موجب می‌شوند نظاره‌گران چنین صحنه‌هایی، به لزوم تربیت فرزندان بیندیشند.

البته باید یادآور شد که تعدادی از صاحبان درختان خانه و باغ‌ها نیز به قول معروف ناخن خشکی می‌کنند و تحمل خورده‌شدن میوه‌ شاخه‌های بیرون افتاده از حیات و باغ خود را  ندارند.

گارد آهنی
این اواخر اداره‌کنندگان سرویس‌های بهداشتی مجبور شده‌اند برای شیر‌های دستشویی، گارد آهنی نصب کنند و با این شیوه از سرقت شیر‌ها جلوگیری کنند. با روند گرانی شیرآلات، این کالا برای سارقان جذاب شده و هر از گاهی چندتایی از آنها را از این سو و آن‌سوی شهر باز می‌کنند و به فروش می‌رسانند.

البته کسانی که با گارد‌های آهنی از شیر‌ها محافظت می‌کنند جزو افراد با انصاف به شمار می‌آیند زیرا بسیاری از دارندگان دستشویی‌های عمومی شهر،  شیر‌های دستشویی‌ها را پس از به سرقت رفتن، جایگزین نمی‌کنند و مردم برای شستن دست‌ها به دردسر می‌افتند. به گفته شهروندان در بسیاری از نقاط شهر نیز شیر‌های آب در اماکن عمومی پس از معیوب شدن، به موقع تعویض نمی‌شوند و آب‌زیادی را هدر می‌دهند.

کد خبر 49620

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز