سه‌شنبه ۲۰ فروردین ۱۳۸۷ - ۲۰:۰۹
۰ نفر

تکدی‌گری تصویری است که هر روز در قاب شهر به چشم شهروندان می‌خورد و در این میان متکدیان نیز هر روز روش‌های جدیدی برای درخواست کمک در پیش می‌گیرند.

شیوه جدید تکدی‌گری

اجرای طرح جمع آوری متکدیان از سطح شهر آنها را به سوی استفاده از ترفند‌های تازه‌ای برای تکدی‌گری سوق داده‌است.

یکی از این شیوه‌ها استفاده از حس ترحم مردم در برخورد با بیماران است. چند نفر از شهروندان در تماس با دفتر روزنامه اعلام کرده‌اند که در برخی بیمارستان‌ها، متکدیان خود را به عنوان بیماری که تازه از راه دور رسیده و برای معالجه پولی در بساط ندارند، جا می‌زنند و از مراجعه کنندگان درخواست کمک می‌کنند.

اما متاسفانه این افراد  پای‌ثابت برخی بیمارستان‌ها هستند و اگر چند روز متوالی به همان مکان مراجعه کنید این افراد را در حال  اخاذی از مردم خواهید دید. از سوی دیگر بی توجهی پرسنل بیمارستان به حضور مشکوک این افراد هم زمینه ادامه سود‌جویی آنها را فراهم می‌کند.

این در حالی است که این سوء استفاده ، اعتماد مردم را از بین می‌برد و موجب می‌شود که حتی در موارد واقعی که افراد نیاز به کمک دارند ، به  درخواست کمک آنها شک کنند. 

آمبولانس‌های دکوری

در چند سال اخیر تعداد درمانگا‌ه‌های خصوصی و نیمه خصوصی به طور قابل‌ملاحظه‌ای افزایش یافته‌ است اما اینکه همه این درمانگاه‌ها به تجهیزات کافی مجهز هستند یا خیر ، خود جای بحث دارد.

برای مثال  در برخی از این درمانگاه‌ها آمبولانس تنها نقش دکور را بازی می‌کند و در صورتی که نیاز به انتقال بیمار بدحال به مراکز مجهز تر باشد ، این آمبولانس‌ها که در واقع وانت‌های مسقف هستند، امکانات ویژه‌ای ندارند؛ حتی در برخی موارد کپسول اکسیژن آنها هم کار نمی‌کند و مواردی از فوت بیماران به دلیل کمبود اینگونه امکانات گزارش شده است.

البته شاید این کم توجهی به این دلیل باشد که کمتر بیمار بد حالی به جای بیمارستان به درمانگاه مراجعه می‌کند  اما باید توجه داشت که استثنا هم وجود دارد و درمانگاه‌ها باید برای ارائه خدمات اولیه به بیماران اورژانسی آماده باشند.

سرعت‌گیر نامریی

در برخی خیابان‌های شهر که رنگ‌ سرعت‌گیر‌های آن پاک شده و راننده‌ها دیرتر متوجه وجود آنها می‌شوند، سرنشینان و راننده‌ خودرو‌ها حسابی غافلگیر شده و به یکباره تکان شدیدی را تجربه می‌کنند. به گفته شهروندان در برخی نقاط شهر نیز رنگ‌هایی روی سطح خیابان نقش بسته که به کلی شبیه به طرح روی دست‌انداز‌هاست و بنابراین راننده‌ها از دور با دیدن آن ترمز می‌کنند و به محض رسیدن به آن متوجه می‌شوند که این طرح ربطی به وجود دست‌انداز ندارد. مورد یاد شده باعث می‌شود تعدادی از راننده‌ها با دیدن این طرح روی دست‌انداز‌های واقعی به خیال نبود مانع‌، از سرعت خود نکاهند و باز هم تکان شدیدی به خودرو و سرنشینان وارد شود. این در حالی است که چنانچه طرح، شکل و رنگ علائم گوناگون سطح خیابان، با هم تفاوت داشته باشد، دیگر چنین مشکلاتی پیش نخواهد آمد. از سوی دیگر در برخی مناطق شهر سرعت‌گیر‌های پلاستیکی کنده شده و راننده‌های علاقه‌مند به سرعت بالا می‌توانند به راحتی از میان آنها ویراژ داده و خطر تصادف را افزایش دهند.

صف بدون تاکسی
به گفته شهروندان گاهی اوقات صف تعدادی از خطوط تاکسیرانی به حدی طولانی می‌شود که فقط مسافر‌بر‌های شخصی از پس کوتاه‌کرد‌ن آن بر‌می‌آیند اما در شرایط ناپدید بودن تاکسی‌های خطی، رئیس خط یا داد‌بزن‌های غیررسمی جلوی مسافربرهای خودروی‌های شخصی‌ را گرفته و بنابراین هم مسافر‌ها و هم راننده‌ها ناراضی‌ می‌شوند. این در حالی است که چنانچه تاکسی‌های درنظر گرفته شده برای خطوط تاکسیرانی همیشه در مسیر تعیین شده حاضر باشند، دیگر صفی طولانی و معترض تشکیل نمی‌شود. رئیس خط‌های یاد شده در حالی صحبت از غیرقانونی بودن فعالیت مسافر‌بر‌های شخصی در این خطوط می‌کنند که مهم‌ترین قانون خط، حضور به موقع تاکسی‌ها و جابه‌جایی به موقع‌ مسافر‌‌هاست.

کد خبر 48162

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز