یک توقف اجباری در سطح خیابان‌ها و بزرگراه‌های شهر برای بعضی‌ها توفیقی اجباری است.

تعمیرکار اجباری

چند وقتی است راننده‌هایی که در سطح خیابان‌ و بزرگراه‌ به دلیل نقص فنی خودرو ناچار به توقف می‌شوند، به ناگاه در معرض یک توفیق اجباری قرار می‌گیرند که این توفیق اجباری در نهایت برای آنها10، 20 هزار تومانی به اصطلاح آب می‌خورد.

همانطور که گفته شد ماجرای یاد شده با نقص فنی خودرو آغاز می‌شود. در همین حین به یکباره سر و کله یک فرد به ظاهر فنی و به ظاهر خیرخواه پیدا شده و اصرار وی برای تعمیر خودرو آغاز می‌شود.

پس از آنکه اصرارهای  راننده‌ برای جلوگیری از دست به کار شدن فرد به ظاهر خیرخواه، مفید واقع نمی‌شود، وی دست به کار شده و خودرو را درچند دقیقه تعمیر می‌کند. البته ماجرا به اینجا ختم نشده و تعمیرکار خیرخواه همان 10، 20 هزار تومان یاد شده را مطالبه می‌کند.

تعدادی از راننده‌ها در مقابل مبالغ در خواستی بالا، مقاومت می‌کنند. بعضی هم در رودر بایستی قرار گرفته، مجبور می‌شوند این مبالغ را بپردازند. با وجود این در بسیاری موارد خودرو زیاد دوام نیاورده و چندصدمتر آنطرف‌تر دوباره متوقف می‌شود.

کمک به معلولان

توجه به امور معلولان در اکثر کشور‌های پیشرفته جهان در دستور کار تمامی سازمان‌ها و ارگان‌ها قرار دارد. برای مثال تسهیلات ویژه‌ای برای  حمل و نقل شهری معلولان در نظر گرفته شده است. از جمله این تسهیلات، طراحی اتوبوس‌ها به شیوه‌ای است که سوار و پیاده شدن معلولان راحت باشد.

در این اتوبوس‌ها محل ویژه‌ای برای قرار گرفتن یک ویلچر در نظر گرفته شده است و سکو‌های ایستگاه  اتوبوس به شیوه‌ای طراحی شده است که همسطح با پله اتوبوس است و معلولان می‌توانند به آسانی سوار اتوبوس شوند. از سویی دیگر راننده اتوبوس مسئولیت رسیدگی به معلولانی که می‌خواهند سوار اتوبوس شوند  را بر عهده دارد.

این در حالی است که در کشور ما همچنان اتوبوس‌ها فاقد امکانات مناسب برای معلولان هستند و تعداد اتوبوس‌هایی که  فضای ویژه‌ای را برای معلولان در نظر گرفته‌اند بسیار کم است اما با توجه به اینکه کسر قابل توجهی از جامعه ما را معلولان تشکیل می‌دهند، باید به امور مربوط به آن‌ها بیش از پیش توجه کرد.

ترافیک‌ مشتری‌های خاص

روی کف خیابان‌ برخی شهر‌های بزرگ، میله‌های افقی دیده می‌شود که فقط مشتری‌های خاص را به داخل خود راه می‌دهند و جلوی پارک کردن دیگران را در آن نقطه خاص، می‌گیرند.

تعدادی از صاحبان مغازه‌های شهر‌های بزرگ برای خود مشتری‌های زیادی دست و پا کرده‌اند و بنابراین مجبورند برای ارائه خدمات جانبی به خریداران خاص خود، فکری هم به حال مشکلات آنها مانند کمبود جای پارک، کنند.

همین موضوع باعث رویش میله‌های ضخیم و افقی جلوی مغازه برخی از آنها شده که خریداران خاص آنها می‌توانند در این نقطه از خیابان، برای خرید پهلو گرفته و از مزایای ویژه جای پارک مجانی برخوردار شوند.

با اینکه سرویس دادن به خریداران، به خودی خود مسئله‌‌ساز نیست اما در ساعات پر رفت وآمد شهر، این منطقه ویژه، خیابان را تنگ کرده و رفت و آمد کندتر خودرو‌ها، موجبات تشکیل شدن راهبندانی طولانی را فراهم می‌‌کند.

اعلامیه ممنوع

با اینکه محل‌های قانونی برای نصب آگهی و انواع اعلامیه‌ها در سراسر شهر‌ وجود دارد اما این آگهی‌ها همچنان در مناطق ممنوعه دیده می‌شوند. در برخی شهرستان‌ها،‌ حتی بناهای تاریخی که مشمول حفظ و نظارت سازمان‌های فرهنگی هستند با وجود نصب علائم هشدار دهنده در مورد ممنوعیت نصب هر گونه آگهی، باز هم میزبان انواع و اقسام آگهی‌ها و اعلامیه‌هایی هستند که جلوه بصری این بخش از شهر را از بین می‌برد.

برخی شهروندان نیز اعلامیه‌ها را با چنان وسواسی می‌چسبانند که کندن آن به این راحتی‌ها امکانپذیر نیست. برای نمونه استفاده از چسب‌های مایع برای نصب آگهی‌ها، پس از مدتی، کندن آنها را بسیار مشکل می‌کند.

کد خبر 47793

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز