یکشنبه ۱۸ فروردین ۱۳۸۷ - ۱۷:۰۰
۰ نفر

شهرنشینی زوایای گوناگونی دارد. هیچوقت در بزرگراه‌ها با انجام وظیفه مأموران پلیس بزرگراه برخورد کردیه‌اید؟ یا با پدیده دستفروشی در پیاده‌روها روبه‌رو بوده‌اید؟ در گشت و گذاری کوتاه به چند پدیده شهری می‌پردازیم:

سبزی با گِل اضافه

خوردن سبزی‌ها از جمله مواردی است که پزشکان روی آن توصیه اکید دارند اما هر از‌گاهی بازار سبزی با مشکلاتی مواجه می‌شود که مصرف‌کنندگان را نسبت به خوردن آن دل‌چرکین می‌کند.

برای مثال بحث آبیاری سبزی‌ها با آب آلوده از جمله این موارد است. از سویی دیگر برخی سبزی‌فروشی ها هم کم لطفی می‌کنند و سبزی را با یک خروار گِل تحویل مشتری می‌دهند. این در حالی است که در بسیاری از کشور‌‌ها، سبزی به طور شسته و پاک شده در سبزی‌فروشی‌ها فروخته می‌شود.

البته در کشور ما هم این روش فروش سبزی به صورت فانتزی و با قیمت بالا اجرا می‌شود  اما در صورتی که سبزی‌فروشی‌ها حداقل گِل چسبیده به سبزی‌ها را پاک کنند،تا حدود زیادی از انتقال آلودگی جلوگیری می‌کنند و مشتری مجبور نمی‌شود پول گِل  سبزی که وزن قابل توجهی دارد را  بپردازد.

شناسایی پلیس بزرگراه

در سال‌های اخیر پلیس راهنمایی و رانندگی اقدامات موثری را در جهت کنترل سرعت خودرو‌ها به کار گرفته است. از جمله‌‌ این طرح‌ها، پلیس بزرگراه است که با شناسایی  رانندگان متخلف اقدام به تعقیب  و برخورد قانونی با آنها می‌کند.

هر چند این اقدام تا حدود زیادی به کاهش سرعت کمک می‌کند  اما برخی از رانندگان متخلف با به خاطر سپردن محل توقف خودروی پلیس بزرگراه تنها در آن محدوده اقدام به کاهش سرعت خود می‌کنند و بلافاصله پس از خارج شدن از دید پلیس دوباره با سرعت سرسام‌آوری در بزرگراه‌ها به رانندگی ادامه می‌دهند.

این در حالی است که تغییر محل توقف خودرو‌های پلیس می‌تواند از این نوع سوء استفاده رانندگان متخلف جلوگیری کند. همچنین تجربه نشان داده که  سیار  بودن گشت‌های پلیس بزرگراه  نسبت به زمانی که در مکان خاصی متوقف هستند کارایی بیشتری دارد.

اشغالگر‌های پیاده‌رو

گویا این اواخر، فروشند‌ه‌های مواد غذایی برای دست یافتن به فضای کسب و کار بیشتر، دست به پیشروری‌های بیشتری در سطح پیاده رو زده و سیل اجناس آنها در این بخش از شهر، عرصه را بر پیاده‌ها تنگ کرده است.

با اینکه تمامی این مغازه‌داران از ممنوعیت بی‌چون و چرای سدمعبر آگاهی دارند اما باز هم به محدوده مغازه‌ خود اکتفا نکرده و از پفک و آدامس گرفته تا چیپس و نوشابه را جلوی مغازه پهن می‌کنند. در ساعات پررفت و آمد که ترافیک انسانی نفسگیری در پیاده‌رو‌ها به راه می‌افتد، حضور این موانع خوراکی جلوی پای شهروندان حسابی دردسرساز است به ویژه که در ازدحام جمعیت امکان زمین خوردن کودکان و حتی بزرگسالان  دور از ذهن نیست.

از سوی دیگر بسیاری از اجناسی که توصیه شده هرگز به مدت طولانی در معرض نور خورشید قرار نگیرند به وفور در میان اجناس یاد شده یافت می‌شود. در این مورد نیز با اینکه ماموران شهرداری هر از گاهی با متخلفان برخورد می‌کنند اما پس از چند روز دوباره سر وکله اسباب و اثاثیه این  اشغالگر‌ها پیدا می‌شود.

شمارشگر ذره‌بینی

به گفته تعدادی از شهروندان در برخی شهر‌های کشور به تازگی شمارشگرهای چراغ راهنمایی نصب شده که مسافران دیگر شهر‌ها را غافلگیر می‌کند.

بسیاری از راننده‌ها هنگامی از وجود این شمارشگرها آگاه می‌شوند که سوت پلیس به صدا درآمده و با دعوت کردن آنها به حاشیه خیابان، دست به جریمه شده و آنها را به یک قبض جریمه پرو پیمان میهمان می‌کنند. اندازه این شمارشگرها به حدی کوچک است که به واقع برای راننده‌های غریبه‌ای که نخستین بار است با چنین چراغ‌ قرمز‌هایی روبه‌رو شده‌اند، تشخیص آن مشکل است.

علاوه براین تعدادی از آنها چنان بین شاخ و برگ درختان جای گرفته‌‌اند که هر فردی را به یاد استتار‌ ادوات جنگی از دید دشمن می‌اندازد. مورد دیگری که فقط به این چراغ‌های ذره‌بینی محدود نشده و دیگر همتایان بزرگ‌تر‌ آنها را نیز در بر می‌گیرد، طولانی بودن و غیرمنطبق بودن آنها با میزان ترافیک مسیرهای مختلف است.

کد خبر 47915

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز