هجوم نیروی کار از شهرستان‌ها به تهران و مطلوب نبودن شرایط کارگران و دستمزد‌های آنها، پدیده تازه‌ای به نام صافکاری خیابانی به وجود آورده است.

صافکاری سیار
اخیرا در برخی از خیابان‌ها یا حتی حاشیه بزرگراه‌ها کارگرانی به چشم می‌خورند که کنار جدول ایستاده و مقوایی را جلوی خود گذاشته‌اند که روی آن نوشته شده «صافکاری و نقاشی با نازل‌ترین قیمت» هرچند اشاره به قیمت ارزان و گرفتار نشدن در تعمیر‌گاه‌ها برای عده‌ای وسوسه‌کننده است، اما باید توجه داشت که برخی از این صافکاری‌های سیار تبحر لازم را ندارند. در واقع تعداد بسیار زیادی از آنها فقط تجربه چند روز کار در صافکاری را دارند یا این حرفه را از دوستان خود آموخته‌اند و برای سود آوری بیشتر به جای کار در مغازه به حاشیه خیابان آمده‌اند. از سویی دیگر یافتن محلی مناسب برای صافکاری خودرو نیز دردسر ساز است. این در حالی است که عملیات بازدید خودرو توسط صافکار‌های سیار نیز در همان حاشیه بزرگراه انجام می‌شود که می‌تواند با توجه به سرعت زیاد خودرو‌ها در بزرگراه حادثه‌ساز باشد.

تونل وحشت
بسیاری از مسافرانی که در ایام عید از داخل تونل‌های عریض و طویل می‌گذشتند، انتظار داشتند امسال با مه غلیظ و سیاه داخل آنها روبه‌ نشوند. با وجود این، سرفه‌های ممتد سرنشینان خودرو‌های عبوری از این تونل‌ها نشان داد انتظار آنها به واقعیت نپیوسته است و این مسیر برای بیماران قلبی و تنفسی همچنان بی‌شباهت به تونل وحشت نیست. به گفته شهروندان با اینکه برخی تونل‌ها مجهز به دستگا‌ه‌های تهویه مناسبی بودند اما تعدادی دیگر از آنها مانند تونل کندوان به هیچ‌وجه هوای مناسبی نداشت.

سرنشین‌هایی که فقط چند سانتی شیشه‌ خودرو را پایین کشیده بودند خیلی زود متوجه هوای مسموم و کشنده داخل تونل و لزوم بالا بودن کامل شیشه‌ها می‌شدند. شاید در آینده‌ای نزدیک این آلودگی به حدی برسد که راننده‌ها پیش از ورود به داخل تونل، در کنار تابلوی «چراغ‌ها را روشن کنید» یک تابلو با مضمون «شیشه‌ها را کاملا بالا بکشید» را نیز ببینند. البته به گفته مسافران نوروزی مشکلات تونل‌ها به این موضوع خلاصه نمی‌شد. برای نمونه سبقت‌های ناگهانی راننده‌هایی که با پنهان ماندن از دید پلیس با خیالی آسوده دست به تخلفات رانندگی می‌زدند، آسایش را از راننده‌های دیگر سلب می‌کرد.

شست‌وشوی خودرو با آب جوی
با وجود اینکه هزینه کارواش چندان زیاد نیست، ولی علاقه برخی از رانندگان به استفاده از آب کثیف جوی‌ها برای شست‌وشوی خودرو حیرت آور است. حالا فرقی نمی‌کند که این جوی آب در یک خیابان خلوت باشد یا در حاشیه یک بزرگراه. تنها کافی است که یک راننده توقف کرده و لنگ به دست مشغول شست‌وشوی خودروی خود شود.10 دقیقه طول نمی‌کشد که رانندگان عبوری با مشاهده این صحنه به فکر فرار از هزینه کارواش و شست‌وشوی مجانی خودرو می‌افتند.

این در حالی است که به هر حال آب جوی هراندازه هم که زلال به‌نظر برسد، باز هم آلوده به میکروب است و تماس مستقیم دست با آن می‌تواند زمینه انتقال بیماری را فراهم کند. نکته جالب اینجاست که فقط خودرو‌های مدل پایین مشتری جوی‌های آب نیستند و گاهی خودرو‌های مدل بالا که هزینه کارواش، پول خرد صاحبانشان هم نمی‌شود نیز در مقابل جوی‌های آب متوقف می‌شوند و راننده برای شستن خودرو آستین‌ها را بالا می‌زند.

باد بهاری
این روز‌ها وزش باد در اکثر شهر‌های کشور، هوا را تا حدود زیادی پاک کرده است. اما باید توجه داشت که درصورت باز ماندن درها و پنجره‌های منازل، نتیجه زحمت چند روز خانه‌تکانی قبل از عید به سادگی از بین می‌رود. با توجه به اینکه در چند روز اخیر بارش‌های قابل توجهی نداشته‌ایم، مقدار زیادی خاک در هوا جریان دارد و با هر وزش باد این گرد و خاک از پنجره‌های باز وارد خانه‌ها می‌شود. گرد و غبار هم محیط خانه را کثیف می‌کند و هم به حساسیت فصلی برخی اعضای خانواده که در این روز‌ها بسیار شایع است، دامن می‌زند. برای جلوگیری از ورود گرد و غبار باید از باز گذاشتن در و پنجره‌ها به ویژه هنگام خروج از منزل خودداری کرد. در ضمن می‌توان از نوار‌های درز‌گیر برای پوشاندن درز در و پنجره‌ها استفاده کرد. این کار هم مانع ورود دوده و گرد و غبار به درون خانه می‌شود و هم دمای محیط منزل را در فصل گرما و سرما تا حدود بسیار زیادی حفظ می‌کند.

کد خبر 47651

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز