شنبه ۲۴ فروردین ۱۳۸۷ - ۲۰:۳۹
۰ نفر

چندی پیش از به راه افتادن موج جدیدی از اجاره‌ پایان‌نامه‌ها و تحقیقات دانشگاهی در برخی از واحد‌های فتوکپی و اوزالید خبر دادیم

چوب حراج به علم
اما این بار مشاهده آگهی‌های فروش انواع و اقسام پایان‌نامه‌ها و زدن چوب حراج به زحمات علمی دیگران روی دیوار‌های شهر ، نشان می‌دهد این موضوع به واحد‌های صنفی محدود نشده و فروش پایان‌نامه از عرضه و تقاضای بالایی برخوردار است. به طور حتم هیچ‌یک از کارشناسان، وجود چنین بازاری را به مصلحت کشور نمی‌دانند و آن را در هدر دادن سرمایه‌های علمی دخیل می‌دانند. متاسفانه در اطراف اغلب دانشگاه‌های کشور چنین آگهی‌هایی به وفور یافت می‌شوند و دانشجویان مدرک‌گرا نیز مشتری‌های آنها را تشکیل می‌دهند.

جدای از خطرات این داد وستد غیرعلمی برای پیشرفت دانش در کشور، به طور حتم در این میان زحمات بسیاری از دانشجویانی که برای تالیف تحقیقات در معرض فروش، رنج بسیاری متحمل شده‌اند نیز پایمال می‌شود.

پارک دوبل در کوچه‌ها
در حالی که معضل جای پارک در خیابان‌ها به یک  مشکل لاینحل تبدیل شده و هیچ درمانی برای آن موثر واقع نشده، این مشکل به کوچه‌ها هم سرایت کرده است. یافتن جای پارک در بسیاری از کوچه‌ها که در مناطق تجاری و اداری واقع شده‌اند، در ساعات اولیه صبح بسیار سخت است. در واقع تنها آنهایی جای پارک گیر می‌آورند که سحرخیز‌تر باشند.

بنا براین گاهی آن دسته از رانندگانی که دیر‌تر از خانه بیرون می‌آیند و در خیابان جای پارک پیدا نمی‌کنند، به طور غیر قانونی اقدام به پارک دوبل در کوچه‌ها می‌کنند. این اقدام مشکلات زیادی را برای جابه‌جایی خودرو‌های دیگر به وجود می‌آورد و تردد در کوچه‌ها را دشوارتر می‌کند. البته   برخی هم که احساس مسئولیت بیشتری دارند شماره تلفن خود را پشت شیشه می‌گذارند تا راننده خودروی کناری بتواند  از جای پارک در بیاید.

این در‌حالی است که برخی ادارات و شرکت‌ها هم به مشکل کمبود جای پارک در کوچه‌ها دامن می‌زنند و با قرار دادن میله و زنجیر قسمتی از کوچه را به پارکینگ اختصاصی تبدیل می‌کنند.

کارگران مشغول کارند
  همه مردم شهر عادت دارند از کنار کانال‌های باز موجود درخیابان‌های شهر با‌احتیاط عبور کنند و به اصطلاح سر به هوا راه نروند. اما گاهی اوقات که هوا تاریک است و تمامی کارگران به علت تراکم بیش از حد کار در داخل کانال مشغول کارند و کسی نیست تا رهگذران را از خطر موجود در آنجا آگاه کند، بعضی‌ها به داخل کانال سقوط می‌کنند و کمی تا قسمتی مجروح می‌شوند. بنابراین در شرایطی که از ماموران برق و آب گرفته تا کارگران شرکت مخابرات، همگی در کانال‌های یادشده مشغول کارند، بهتر است در نبود آنها، وسیله‌ای روی در باز کانال‌ها نصب شود که نه باد آن را بیندازد و نه سارقان آن‌را به یغما ببرند. 

ارزانی بی دلیل نیست
روز گذشته در مورد خطر استفاده از عینک‌های آفتابی غیر استاندارد که توسط دستفروش‌ها در سطح شهر‌ها به فروش می‌رسند، هشدار دادیم اما این معضل در مورد عطر و ادکلن‌های تقلبی نیز صدق می‌‌کند. این عطر و ادکلن‌ها که جعبه ندارند و شیشه آنها دقیقا مشابه انواع اصل است، در مناطق پرتردد نظیر جلوی رستوران‌ها و سینما‌ها و مراکز خرید به فروش می‌رسند.

فروشندگان هم با افتخار تاکید می‌کنند که چون این عطر‌ها را به طور قاچاق وارد کرده‌اند ، جعبه ندارند ولی نباید به هیچ وجه در اصل بودنشان شک کرد. آنها در مقابل این پرسش که چرا قیمت این عطر‌ها یک سوم  قیمت مغازه است، باز هم قاچاق بودن آنها را بهانه می‌کنند. این در‌حالی است که این عطر و ادکلن‌ها تنها با اسانس عطر‌های معروف و آب و الکل پر شده‌اند و ماندگاری ندارند.

گفته می‌شود که شیشه عطر‌ها تنها موردی است که واقعا اصل اما دست دوم است. این شیشه‌ها که یکبار محتویات آن استفاده و دور انداخته شده توسط دستفروش‌ها خریداری و با استفاده از سرنگ و اسانس رنگی پر می‌شوند.

کد خبر 48562

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز