دوشنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۱۸:۰۳
۰ نفر

گسترش پدیده آپارتمان‌نشینی، تبعات مختلفی را به همراه داشته است که از جمله آنها می‌توان به کمبود جا برای قرار دادن وسایل منزل اشاره کرد.

انباری‌های بالکن نما
از سوی دیگر خیلی از آپارتمان‌ها، انباری ندارند و ساکنان خانه واقعا برای جا دادن اسباب و اثاثیه، مستاصل می‌شوند. اما  مشکل کمبود جا موجب شده است که برخی از آپارتمان‌نشین‌ها از فضای  بالکن به جای انباری استفاده کنند و منظره بسیار زشتی را به وجود آورند.

البته در طول زمستان و فصل سرما ، این دسته از افراد برای حفاظت از اثاثیه خود هم که شده روی آنها را با نایلون یا پتو  می‌پوشانند ولی حالا که هوا خوب شده پوشش‌ها‌ کنار رفته و چهره این انباری‌های بالکن نما، بد منظره‌تر شده است. البته در بسیاری از آپارتمان‌ها که مدیریت قاطعی دارند، تبدیل بالکن به انباری شخصی ممنوع است.

با وجود این باز هم در هنگام حرکت در کوچه و خیابان ، آپارتمان‌هایی را می‌بینیم که یک یا چند واحد از آن به جای گلدان‌های گل،  انواع وسایل به درد نخور منزل را برای عابران به نمایش گذاشته‌اند. 

دستفروشی خطرناک
با آمدن بهار، بازار دسفروش‌های خیابانی که خوردنی‌های ویژه این فصل را روی چرخ دستی‌های خود به فروش می‌رسانند، حسابی داغ شده است. این دستفروش‌ها که معمولا شب‌ها کار خود را آغاز می‌کنند، انواع میوه‌های نوبرانه مانند  گوجه سبز  و توت فرنگی را زیر نور چراغ‌های گازی به فروش می‌رسانند. البته با توجه به تاریکی هوا این دستفروش‌ها در حاشیه خیابان‌‌ها می‌ایستند تا در دید خودرو‌های عبوری باشند اما گاهی  چرخ دستفروش‌ها دقیقا در محلی قرار می‌گیرد که در دید راننده نیست.

برای مثال برخی از دستفروش‌ها  چرخ‌های خود را پایین سرازیری‌ها یا سر پیچ می‌گذارند و با توجه به کاهش دید رانندگان در شب، این مسئله می‌تواند حادثه ساز باشد. از سوی دیگر برخی رانندگان هم که برای خرید این نوبرانه‌ها وسوسه می‌شوند ، ناگهان روی ترمز می‌زنند یا اقدام به دنده عقب گرفتن می‌کنند و حتی وسط خیابان می‌ایستند و به این ترتیب در نیمه شب ترافیک ایجاد می‌کنند.

مزاحمت پایین پنجره
با گرم‌شدن هوا،  برخی افراد دیرتر به خانه می‌روند وتا پاسی از شب به گپ و گفت- آن هم   با صدای بلند- با دوستان خود در کنار پنجره منازل مسکونی می‌پردازند. به گفته برخی شهروندان، تجمع‌هایی از این دست چنانچه تا دیروقت ادامه یابد آسایش ساکنان را به کلی سلب می‌کند.

بوق خودرو‌های در رفت‌و‌آمد محل تجمع یا به اصطلاح پاتوق این افراد، صدای خنده و شوخی در ساعات استراحت شبانه مردم و دیگر مزاحمت‌ها،‌ مشکلاتی است که ساکنان مناطق مجاور پاتوق چنین افرادی با آن درگیر هستند.

به گفته شهروندانی که توانسته‌اند مشکل یاد شده را رفع کنند؛ هرچند در چنین مواقعی تذکری کوتاه و محترمانه می‌تواند افراد مزاحم را – که شاید متوجه مزاحمت خود برای دیگران نیستند - توجیه کند اما در صورت بی‌توجهی چنین افرادی، تماس با شماره 110  نیز تاثیر مناسبی داشته است.

توقف روی پل
با اینکه بار‌ها ماموران راهنمایی ‌و ‌رانندگی غیرقانونی بودن توقف پس از تصادف‌های جزئی روی پل‌ها را گوشزد کرده‌اند اما باز هم راهبندان‌های کیلومتری بر‌اثر این حرکت تشکیل می‌شود.

گویا کلیپ‌های تلویزیونی فرهنگ‌سازی مانند داوود خطر و غیره نیز نتوانست فرهنگ صحیح رانندگی را به طور کامل در میان تعدادی از راننده‌‌ها جا بیندازد؛ البته این معضل ترافیکی به پل‌ها محدود نمی‌شود، برای نمونه در تمامی نقاط شهر به محض روی دادن تصادفی که به وضوح روشن است مقصر آن کیست،‌ راننده‌ها با دعوا یا به‌صورت مسالمت‌‌آمیز خودرو‌ها را بی حرکت نگاه‌ می‌دارند تا پلیس از راه برسد.

این در حالی است که در چنین تصادف‌هایی که منجر به جرح یا فوت نشده‌ است،‌ راننده‌ها موظف‌اند خودرو را کنار خیابان پارک کنند تا موجب تشکیل راهبندان نشوند. 

کد خبر 49489

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز