جمعه ۶ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۱۶:۲۳
۰ نفر

پیشرفت علم و فناوری و استفاده گسترده از رایانه تا حدود زیادی از حجم بوروکراسی در شرکت‌ها و ادارات کاسته است

کاغذ زباله نیست
اما در مدارس، دانش‌آموزان همچنان میزان مصرف کاغذ بالایی دارند و این در حالی است که برای تولید کاغذ چاره‌ای جز قطع درختان نیست. البته شهرداری از چندی پیش در  اقدامی موثر اقدام به پخش سطل‌های ویژه بازیافت کاغذ در ادارات و مدارس کرده است که از معضل دور ریختن کاغذ جلوگیری می‌کند اما همچنان برخی مدارس کشور به این سطل‌ها مجهز نیستند و دانش‌آموزان برگ‌های دفتر و چرک نویس‌های خود را همراه با دیگر انواع زباله‌های غیر قابل بازیافت دور می‌ریزند.

به همین منظور مدارس می‌توانند در صورتی که سطل‌های ویژه را در اختیار ندارند، سطل‌های معمولی را با برچسب «مخصوص کاغذ» از سطل‌های زباله جدا کنند و پس از جمع‌آوری کاغذ‌ها، آن را به شهرداری تحویل دهند.

در نبود سطل‌
با اینکه کنار برخی از عابربانک‌ها هیچ سطل زباله‌ای برای انداختن رسید‌های چاپی مشاهده نمی‌شود اما مسئولان بانک‌ها از مردم می‌خواهند رسید‌ها را زمین نریزند.  از سوی دیگر به گفته شهروندانی که با یک عابربانک خاک گرفته و آلوده مواجه می‌شوند، برخی از این دستگاه‌ها به هیچ‌وجه با ملاک‌های بهداشت و نظافت میانه خوبی ندارند .

البته اغلب اوقات خود مراجعان نیز در حفظ و نگهداری از این وسیله حساسیتی به خرج نمی‌دهند و آثار این بی‌توجهی را می‌توان روی نمایشگر و سایر اجزای آن ملاحظه کرد؛ به طوری که جای دست روی نمایشگر و خط‌های روی بدنه عابربانک‌ها، این مورد را به خوبی تایید می‌کند.

برخی افراد نیز، عابربانک‌ها را مانند باجه‌های تلفن عمومی با دفترچه خاطرات یا دفتر تلفن، اشتباه گرفته و با کلید، خودکار و غیره روی آنها به نامه‌نگاری و نوشتن یادداشت می‌پردازند. با این تفاصیل، اغلب مردم معتقدند مهم‌ترین وظیفه عابربانک‌ها، فعال بودن و داشتن موجودی است. بنابراین چنانچه عابربانکی گزینه « برداشت وجه» آن روشن باشد، با تمیز نبودن آن می‌شود به نوعی کنار آمد.

عریضه‌نویس‌ اینترنتی
نسل جدیدی از عریضه‌نویس‌ها روی کار آمده‌اند که به جای دادگاه‌های گوناگون، داخل کافی‌نت‌ها بساط می‌کنند تا فرم‌های اینترنتی را برای افراد ناآشنا با شبکه‌های اینترنتی پر کنند. برای نمونه در چند هفته گذشته متقاضیان ثبت نام‌ مسکن مهر، بیشترین مراجعان این صنف جدید را تشکیل می‌دادند.

به گفته عریضه‌نویس‌ها برای ثبت‌نام در چنین پایگاه‌های اینترنتی یک اسکناس 1000تومانی کفایت می‌کند. از آنجا که افراد شاغل در کافی‌نت‌ها تجربه بیشتری در پر کردن فرم‌های یاد شده دارند مراجعان آنها به طور معمول از کارشان رضایت دارند زیرا حتی افرادی که با اینترنت آشنایی نسبی دارند برای پرکردن فرم‌های سایت‌های گوناگون پیوسته با پیغام خطا در پر کردن یکی از موارد روبه‌رو می‌شوند. به گفته شهروندان، با توجه به هزینه هر ساعت کار با اینترنت کافی‌نت‌ها، کمک گرفتن از عریضه‌نویس‌های اینترنتی به صرفه به نظر می‌رسد.

یک فیلم با نصف بلیت
از وقتی طرح بلیت نصف قیمت سینما‌ها در روز‌های شنبه اجرا می‌شود، صف سینما‌ها هم در این روز طولانی‌تر می‌شود. در واقع کاهش چند صد تومانی قیمت بلیت نه چندان گران سینما‌ها،  سبب خیری می‌شود تا مردم را به دیدن فیلم تشویق کند. هر چند که این کاهش قیمت در مقایسه با هزینه‌های جانبی رفتن به سینما، زیاد نیست اما استقبال عمومی نشان می‌دهد که این مشوق نمادین تاثیر‌گذار بوده است.

البته برخی تماس‌های مردمی حاکی از آن است که سالن‌های سینما در برخی شهرستان‌ها طرح بلیت نصف قیمت را اجرا نمی‌کنند. با توجه به استقبال مردمی از این طرح، خوب است که نظارت بیشتری بر اجرای آن توسط سینما‌ها صورت گیرد.

کد خبر 49859

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز