همشهری آنلاین: نتایج یک بررسی بر روی موش‌های مبتلا به دیابت نو ع 2 نشان می‌دهد که هورمون لپتین می‌تواند بدن را از تولید انسولین بیش‌از حد باز دارد.

به گزارش هلث‌دی نیوز بافت‌‌های بدن مبتلایان به دیابت نوع 2 به تاثیر انسولین مقاومت نشان می‌دهند و در نتیجه بدن مجبور است مقدار زیادی از این ماده را تولید کند.

پژوهشگران دانشگاه فلوریدا با تزریق ژنی به مغز موش‌های دیابتی سعی کردند تولید هورمون کنترل‌کننده اشتها، لپتین را  در هیپوتالاموس مغز افزایش دهند.

اما به دنبال این کار میزان انسولین در این موش‌ها – حتی زمانی که غذاهای پرچربی می خوردند- به حد عادی بازگشت. رژیم‌های پرچربی به طور شاخص دیابت نوع 2 را آغاز یا بدتر می‌کند.

اما در موش‌هایی که این ژن را دریافت نکرده بودند، پس از دریافت رژیم غذایی پرچربی همچنان به تولید بیش از حد انسولین ادامه دادند و قند خون بالا داشتند.

 دکتر ساتیا کلارا از دانشگاه فلوریدا استاد علوم اعصاب و سرپرست این تحقیق گفت:" یافته‌‌هایی که ما به دست آوردیم کاملا غیرقابل انتظار بود. تا به حال شواهدی وجود نداشت که اثر لپتین بر هیپوتالاموس می‌تواند بر ترشح انسولین کنترل داشته باشد. با استفاده از ژن‌درمانی هورمون لپتین ما می‌توانیم این کنترل را دوباره برقرار کنیم."

کد خبر 4919

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز