دوشنبه ۹ مرداد ۱۳۸۵ - ۱۴:۲۲
۰ نفر

سمیه شرافتی: دیابت چهارمین علت مرگ ومیر در بیشتر کشورهای در حال توسعه است.

طبق برآورد فدراسیون بین المللی دیابت، تخمین زده می شود که در سال 2025 تعداد افراد دیابتی به 333 میلیون نفر برسد. با توجه به این که دیابت برای سلامتی جهانیان یک تهدید است، می  توان گفت بالغ بر 3/6 درصد از جمعیت جهان با دیابت زندگی می کنند.

دیابت یک بیماری مزمن است که وقتی لوزا لمعده انسولین تولید نمی کند یا وقتی بدن نمی تواند از انسولین تولید شده به طور مؤثر استفاده کند اتفاق می افتد. توقف تولید انسولین یا استفاده نکردن از انسولین هر دو باعث افزایش گلوکز در خون می شود. از جمله مواردی که باعث افزایش احتمال ابتلا به دیابت می شوند فست فودها هستند.

رئیس انجمن دیابت ایران ضمن هشدار درباره تأثیر فست فودها در ابتلا به دیابت گفت: غذاهای آماده به علت این که حاوی مقدار زیادی چربی و مواد افزودنی هستند حجم زیادی از کالری را به بدن وارد می کنند که منجر به چاقی و زمینه ساز ابتلا به دیابت می شود.

دکتر اسدالله رجب افزود: این غذاها همچنین به علت این که مقدار زیادی نمک دارند منجر به افزایش فشار خون می شوند که یکی از عوامل خطرساز ابتلا به دیابت است. وی گفت: امروز معیار و انگیزه تمایل افراد به غذا بر اساس نیاز واقعی بدن نیست بلکه معیار انتخاب غذا را خوشمزه بودن آن می دانند و از آنجایی که فست فودها هم به علت مواد افزودنی و نمک فراوانی که دارند خوشمزه ترند افراد تمایل بیشتری بر مصرف آنها دارند.

رئیس انجمن دیابت، ایران با بیان این که حدود 20 درصد جمعیت کشور مبتلا به فشار خون هستند یادآور شد: فشار خون به عنوان یک عامل زمینه ای در ابتلا به دیابت همانند دیابت بیماری ای است که درد ندارد و به همین خاطر بیشتر افراد از بیماری خود آگاهی ندارند و در بیشتر مواقع به صورت اتفاقی به بیماری خود پی می برند.

دکتر رجب با اشاره به این که الگو های تغذیه ای غلط مهمترین علت افزایش ابتلا به دیابت است افزود: تغذیه ناصحیح، افزایش فشار خون و چربی بالا را به دنبال دارد که این عوامل از ریسک فاکتورهای عمده ابتلا به دیابت به شمار می روند.

وی با اشاره به این که فرهنگ تغذیه رایج در مردم نیاز به تغییر دارد افزود: باید این آگاهی ها به مردم داده شود که نیازهای تغذیه ای بدن شامل کربوهیدرات ها، پروتئین ها، چربی ها و ویتامین ها بر مقدار مورد نیاز بدن و در فواصل منظم، باید مورد استفاده قرار گیرد. دکتر رجب اضافه کرد: در انتخاب غذا نیاز بدن در مقایسه با خوشمزه بودن غذا باید در اولویت قرار گیرد و افراد غذاهای خوشمزه و پرکالری را بر صرف خوش طعم بودن آنها انتخاب نکنند.

کد خبر 1510

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تغذیه و آشپزی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز