سه‌شنبه ۱۲ دی ۱۳۸۵ - ۱۸:۳۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: پژوهشگران چینی ترکیبی را شناسایی کرده‌اند که دیابت را در موش‌ها کنترل می‌کند و ممکن است در آینده به تولید داروهایی برای شایع‌ترین نوع دیابت انسانی بینجامد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه این ترکیب تا به حال تنها در موش ها مورد آزمایش قرار گرفته، اما اگر معلوم شود که در انسان‌ها هم موثر است، می‌تواند پایه ایجاد دارویی جدید برای درمان دیابت شود که مصرف آن ساده‌تر باشد و بیشتر مورد پذیرش بیماران قرار گیرد.

مینگ-وئی وانگ، رئیس مرکز ملی غربالگری دارویی چین در شهر شانگهای و سرپرست این تحقیق گف پژوهشگران در این مرکز مولکولی به نام Boc5 را شناسایی کردند که پس از غربالگری هزاران مواد برای یافتن ماده‌ای با خواص مشابه هورمون‌ روده‌ای تنظیم‌کننده قند خون یعنی GLP-1، به دست آمد و  به شکلی خوراکی قابل جذب است.

GLP-1 یا اینکرتین در افراد دیابتی میزان قند خون را طبیعی می‌کند، اما به علت اینکه اثر آن به سرعت در طول زمان کاهش می‌یابد، صنعت داروسازی تلاش خود را بر تولید داروهایی متمرکز کرده که اثرات این هورمون را تقلیدکنند، اما طولانی‌اثرتر باشند


شرکت‌های داروسازی آمیلین و الی لیلی در سال 2005 اولین دارو از این به اصطلاح "مقلدهای اینکرتین" را برای درمان دیابت نوع 2 یا دیابت بزرگسالان وارد بازار کردند.

این دارو که Byetta نامیده می‌شود با تحریک‌کردن لوزالمعده به ترشح هورمون  انسولین پس از صرف غذا و کاستن سرعت خروج مواد غذایی ودر نتیجه قند از معده به بیماران دیابتی کمک می‌کند، تا از اوج‌گیری میزان قند خون پس از هر وعده غذایی جلوگیری شود. این دارو باید به شکل تزریقی دو بار در روز مصرف شود.

بر اساس تحقیق دانشمندان چینی Boc5 در تست‌های آزمایشگاهی و در آزمون بر روی موش‌های دیابتی باعث افزایش حساسیت به انسولین (توانایی سوخت و ساز قند خون یا گلوکز)،کاهش میزان کلسترول و  مهار اشتها می‌شود.

این ترکیب که دیابت را در موش‌ها کنترل می‌کند، و می‌تواند به شکل قرص خوراکی تولید  شود، ممکن است روزی برای درمان دیابت نوع 2 که شکل شایع دیابت در انسان‌هاست، کاربرد پیدا کند.

کد خبر 12390

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز