چهارشنبه ۱۷ آبان ۱۳۸۵ - ۰۴:۱۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: لوزالمعده مصنوعی به زودی بر روی گروهی از کودکان انگلیسی مبتلا به دیابت نوع 1 مورد آزمایش قرار خواهد گرفت.

به گزارش بی بی سی این وسیله به کاربران امکان می‌دهد که بدون نیاز به آزمایش‌هایی مکرر قند خون و تزریق انسولین قند خونشان را کنترل کنند، در نتیجه شیوه زندگی انعطاف‌پذیرتری داشته باشند و با کنترل دقیق‌تر قند خون از عوارض دیابت در امان بمانند.

حسگر مداوم قند خون

این حسگر کامپیوتری قند خون از ژانویه آینده(دی ماه) بوسیله دانشمندان دانشگاه کمبریج به آزمایش گذاشته خواهد شد.

این لوزالمعده مصنوعی از یک حسگر، یک برنامه کامپیوتری که میزان انسولین مورد نیاز برای کنترل قند خون را محاسبه می‌کند و یک پمپ انسولین ساخته شده است.

حسگر گلوگز به همراه پمپ انسولین بر روی بدن

هدف از این آزمون که بوسیله دکتر رومن هوورکا سرپرستی می‌شود و بنیاد پژوهش دیابت نوجوانان انگلیس از آن حمایت می‌کند، این است که این آلگوریتم کامپیوتری  طوری کامل شود که حسگر گلوگز بتواند با پمپ انسولین به طور موثری "ارتباط برقرار کند" و کار یک لوزالمعده طبیعی را تقلید کند.

دکتر هوورکا  امیدوار است که پس از رشته‌ای از آزمون‌های بالینی در طول دو سال آینده کودکان بتوانند از این وسیله در خانه استفاده کنند.او گفت  احتمال چهار تا هفت سال طول خواهد کشید تا این وسیله در بازار قابل دسترس قرار گیرد.

بسیاری از دیابتی در حال حاضر از پمپ انسولین استفاده می‌کنند – وسیله کوچکی که در بیرون از بدن  نصب می‌شود و انسولین را بتدریج از راه یک لوله باریک زیر پوست تزریق می‌کند تا نیاز به تزریقات روزانه انسولین بوسیله فرد برطرف شود.

اما این افراد هنوز باید چند بار در روز میزان قند خونشان را اندازه‌گیری کنند.آزمایش قند خون با سوراخ کردن نوک انگشت که تنها خون مویرگی را مورد بررسی  قرار می‌دهد، تنها تصویری آنی از قند خون به دست می‌دهد.

در مقابل حسگرهای مداوم قند خون، که به اندازه یک کارت اعتباری هستند و روی پوست نصب می‌شوند، میزان قند خون را دقیقه به دقیقه با استفاده از یک حسگر کوچک که زیر پوست قرار دارد  اندازه‌گیری می‌کند.

کنترل دقیق قند خون به میزان قابل‌توجهی خطر عوارض وخیمی مانند کوری، سکته مغزی و مرگ زودرس کاهش می‌دهد.

بررسی‌ها نشان  داده‌اند حتی بیمارانی که به شدت بیماری شان را کنترل می‌کنند- به طور میانگین  9 بار در  روز قند خون را اندازه‌گیری می‌کنند- در  کمتر از 30 درصد از روز قندشان در محدوده طبیعی قرار دارد و در بقیه زمان‌ها قند خون آنها یا خیلی بالا یا خیلی پایین است.

اما  آزمون‌های بالینی نشان می‌دهند که استفاده از حسگرهای مداوم قند خون 26 درصد بیشتر از شیوه اول قند خون را در محدوده طبیعی قرار می‌دهد و معیار اندازه‌گیری کنترل درازمدت قند خون – هموگلوبین A1C- بهبودی قابل توجهی را نشان می‌دهد.

دانشگاه کمبریج یکی از نه مراکز پژوهش بین‌المللی است که در حال آزمایش این لوزالمعده مصنوعی هستند.

کد خبر 7703

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز