یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۱۹:۵۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: نوشیدن قهوه می تواند به جلوگیری از ابتلا به دیابت نوع 2 کمک کند و ممکن است حتی به پیشگیری برخی از سرطان‌‌ها کمک کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز دکتر راب وان دم از دانشکده بهداشت عمومی هاروارد، که در مورد تاثیرات مصرف قهوه بر دیابت بررسی‌های بسیاری انجام داده است در این مورد گفت: "البته منظور ما این نیست که قهوه را به عنوان یک غذای سلامت‌بخش جدید تبلیغ کنیم و از مردمی که قهوه را دوست ندارند بخواهیم که حتما قهوه بخورند."

ون دم در یک جلسه بحث در مورد قهوه در اجلاس زیست‌شناسی تجربی 2007 در شهر واشنگتن سخن می‌گفت.

در این اجلاس پژوهشگرانی از دانشگاه UCLA نیز شرکت داشتند که نتایج بازبینی تقریبا 400 بررسی در مورد مصرف قهوه و خطر سرطان را ارائه کردند.

بر اساس یافته‌های ارائه‌شده بوسیله آنها در این اجلاس قهوه ممکن است ار بروز برخی از انواع سرطان روده بزرگ و نیز سرطان راست‌روده و کبد احتمالا با کاهش میزان ترشخ کلسترول، اسید صفراوی و  استرول طبیعی در روده بزرگ، سرعت‌بخشیدن به عبور مدفوع در روده بزرگ (و بنابراین  جلوگیری از قرارگرفتن پوشش روده در برابر مواد سرطان‌زای بالقوه در غذا) و نیز سایر مکانیسم‌ها جلوگیری کند.

از طرف دیگر در این جلسه یافته‌هایی نیز در مورد افزایش خطر ابتلا به سرطان خون و معده با مصرف قهوه مطرح شد.

بنابراین به گفته دکتر ون دم افرادی که به این خطرات قهوه حساسند، برای مثال زنان باردار و کودکان، باید مصرف آن را محدود کند.

ون‌دم می‌گوید او گروه پژوهشیش در حال بررسی "صدها هزار" جزء موچود در قهوه هستند که ممکن است مسئول این اثرات باشند.

به نظر او احتمالا این کافئین نیست که عامل ایجاد این تاثیرات است، زیرا قهوه‌های کافئین‌دار و بدون کافئین اثرات مشابهی در کاهش خطرات دیابت دارند. وان‌دم می‌گوید احتمالا اسید کلروژنیک، یک ماده آنتی‌اکسیدان موجود در قهوه که جذب قند را از روده‌ها کند می‌کند، مسئول اثر ضددیابت قهوه است.

کد خبر 21095

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز