مجموع نظرات: ۱
چهارشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۳
۰ نفر

گیلان جزو استان‌هایی است که هرساله گردشگران زیادی به آن سفر می‌کنند. این استان علاوه بر جاذبه‌های تاریخی و داشتن آب و هوای مناسب، جاذبه‌های گردشگری طبیعی و بکر فراوانی دارد که گردشگران را به سمت خود می‌کشاند.

نقشه گیلان

همشهری آنلاین: برای رسیدن به گیلان سه محور شرقی، جنوبی و غربی وجود دارد. محور شرقی از چابکسر شهرستان رودسر آغاز می‌شود؛ کسانی که از مازندران وارد گیلان می‌شوند در ابتدا وارد چابکسر می‌شوند. محور جنوبی هم از لوشان شروع می‌شود که مرز بین گیلان و قزوین است؛ کسانی که از تهران و دیگر مناطق مرکزی و جنوبی کشور می‌خواهند به این خطه سرسبز کشور بیایند از این مسیر استفاده می‌کنند. مسیر سوم نیز محورغربی است؛ این محور از گردنه حیران آغاز می‌شود که بهترین مسیر دسترسی برای کسانی است که می‌خواهند از شمال‌غرب کشور وارد گیلان شوند.  

.........................................

  سفر:  چابُکسَر / کلاچای / رحیم‌آباد / رودسر / اَملَش / لَنگرود  / لاهیجان / آستانه‌اشرفیه / سیاهکَل / رشت / رودبار / بندر انزلی /

  گردشگری: جاذبه‌های گردشگری تالشجاذبه‌های گردشگری سیاهکل / شهر تاریخی ماسولهجاذبه‌های گردشگری شاندرمن / جاذبه‌های گردشگری لاهیجان / جاذبه‌های گردشگری آستانه اشرفیه / جاذبه‌های گردشگری املش / جاذبه‌های گردشگری شفت / روستای داماش / روستای مریان / بازار رشت / عمارت کلاه فرنگی رشت / گمرک چوبی آستارا(خانه بلژیکی) / فانوس دریایی(برج ساعت) انزلی / باغ محتشم /

تاریخی: قلعه رودخان - فومن / بقعه شیخ زاهد گیلانی / عجایب هفتگانه اشکورات - ماسال / موزه میراث روستایی گیلان / موزه‌های فرهنگی گیلان / پل خشتی تمیجان - رودسر / پل خشتی لنگرود / پل غازیان روی رودخانه انزلی / پل خشتی لاهیجان / پل خشتی تجن گوکه / پل خشتی نیاکو / پل خشتی نیاکو (کوچک پرده) / پل خشتی لوشان / مناره آجری بازار گسکر / محوطه تاریخی هفت دغنان / پل تاریخی گازروبار /

محیط زیست: پارک ملی بوجاق - رشت / سفیدرود / جنگل‌های هیرکانی / تالاب انزلی / تالاب زربیجار / تالاب عینک / غار آویشوی / آبشار ویسادار/ باغ ملی - لاهیجان /

  آداب و رسوم و آیین‌ها: آداب و رسوم کهن مردم گیلان در ایام نوروز / آداب و رسوم مردم سیاهکل در ایام نوروز / آداب و رسوم مردم استان گیلان در شب یلدا / آداب و رسوم مردم تالش در ماه محرم  / آداب و رسوم مردم املش در ماه محرم  / آداب و رسوم چهارشنبه سوری در گیلان /

غذاهای سنتی: اناربیج / آش قلیه / کویی تره / خورش باقلاقاتق / ترشه شامی / شش‌انداز / جعفری قورمه / میرزا کدو /  پامادور قاتق / گمج کباب / فسنجان لوبیا با بادمجان / مطنجن مرغابی /  خورش پرتقال / آش کشک / باقلا فسنجان / باقلا وابیج / فرنی فََشْکََلْ / مسما بادمجان / کوکوی اِشپل / فندق قاتق / ترش تره / شوید خولی / سیرقلیه / شیرین قورمه /

 لباس سنتی:  لباس محلی گیلان / لباس محلی زنان گیلان / لباس محلی مردان گیلان /

  حمل و نقل: فرودگاه بین‌المللی سردار جنگل رشت / راه‌های سفر به گیلان /

ورزش: باشگاه داماش گیلان /

   چهره‌ها: محمد معین / اکبر رادی /

.........................................

حرکت در محور شرقی و ورود به چابکسر  

اگر قصد دارید از مازندران وارد گیلان شوید باید از چابکسر بگذرید. در این شهر جنگل و دریا همجوار هم هستند. این شهر از آخرین نقطه مازندران یعنی رامسر ۱۳ کیلومتر فاصله دارد. در چابکسر بازدید از سرولات را به هیچ وجه از دست ندهید. همچنین معروف‌ترین رستوران گیلان در سرولات قرار دارد که انواع غذاهای محلی را می‌توانید آنجا میل کنید. چشمه دمکش، قلعه بندِبُن و کارگاه‌های چادرشب‌بافی در روستای قاسم‌آباد و ساحل قاسم‌آباد از دیگر دیدنی‌های این شهر هستند.

کِلاچای

بعد از چابکسر وارد کلاچای می‌شوید. فاصله چابکسر با کلاچای ۲۱ کیلومتر است. کلاچای یک شهر کوچک ساحلی و موج شکن این شهر دیدنی است. بعد از گشت و گذار در کلاچای می‌توانید دومسیر را در پیش بگیرید. در مسیر اول می‌توانید از روستای سیاهکلرود به نگین ییلاقات گیلان یعنی جواهردشت برسید. از جواهردشت هم قله سماموس دیدنی است. یا این‌که از رحیم‌آباد به سمت اشکورات حرکت کنید. این خطه بسیار تماشایی است. در این مسیر می‌توانید قلعه طول‌لات رحیم‌آباد، دره‌های رودخانه پل‌رود، آبشار بسیار زیبای میلاش و دریاچه شِوِک را ببینید. سپس به مسیر اصلی یعنی کلاچای برگردید تا به سمت رودسر حرکت کنید.

رودسر

بعد از کلاچای به رودسر می‌رسید. فاصله کلاچای تا رودسر حدود ۱۴ کیلومتر است. سواحل رودسر از معروف‌ترین سواحل گیلان هستند که بکر و دست‌نخورده مانده‌اند. همچنین ساحل رامدشت و حسن‌سرا را از دست ندهید. حتما به روستای ساحلی «لَ له رود» نیز بروید. پل تمیجان، بقعه پیرمحله و همچنین میدان چهار باغ از بناهای تاریخی ماندگار این شهرستان هستند. سپس از رودسر به سمت شلمان حرکت کنید. از اینجا دو راه وجود دارد؛ یک مسیر از شلمان به املش می‌رسد و مسیر دیگر به لنگرود.  

املش

می‌توانید از املش به سمت خصیب‌دشت واقع در منطقه رانکوه حرکت کنید. این ییلاق مراتع وسیع و سرسبزی دارد که دیدنی است. ییلاق هلیدشت را نیز ازدست ندهید. آبشار سیاه تاش، عمارت عبدالعلی‌خان‌صوفی، چشمه لوزان، روستای تاریخی و میل اُمام، منطقه تاریخی سرتربت و پل شاه‌عباسی نیز از دیگر دیدنی‌های این شهر هستند.  

لنگرود

لنگرود از شهرهای ساحلی و کوهستانی گیلان است. در لنگرود می‌توانید به اطاقور بروید که در این مسیر جنگل‌های منطقه خرما و آبشار دیجان می‌تواند ساعات خوشی را برای شما رقم بزند. تالاب کیاکلایه، کومله، دریای معروف چمخاله، روستای آبچالکی، روستای پرشکوه، ملاط، لیلاکوه، پل‌خشتی و بازارماهی‌فروشان از دیدنی‌های این شهر هستند. خوردن نان محلی از دکه‌های نانوایی و استراحت در قهوه‌خانه‌های لیلاکوه را هم از دست ندهید. از لنگرود دو راه در پیش دارید. یکی این‌که مستقیم به سمت لاهیجان حرکت کنید یا این‌که وارد مسیر ساحلی شوید. مسیر ساحلی به خط کناره معروف است که می‌توان از آن به عنوان یکی از زیباترین جاده‌های ساحلی کشور نام برد.  

خط کناره

خط کناره از چمخاله شروع و به انزلی ختم می‌شود.  از لنگرود یه سمت شهر ساحلی چمخاله بروید. بعد از آن به سمت شهر چاف در ۳ کیلومتری چمخاله حرکت کنید. شما در این مسیر می‌توانید از ساحل سحرخیز محله هم دیدن کنید. همچنین تماشای تالاب بین‌المللی امیرکلایه را هم از دست ندهید. در ادامه راه به شهرک ساحلی دستک می‌رسید. شهری که بازار ماهی‌فروشانش معروف است. در این بازار ماهی تازه به وفور یافت می‌شود. کباب و ماهی مالاته دستک را از دست ندهید. از آنجا نیز  به سمت بندر ماهی‌گیری کیاشهر حرکت کنید. دیدنی‌ترین نقطه این شهر اسکله چوبی آن است که از فراز یک تالاب می‌گذرد و به ساحل دریا می‌رسد. پارک جنگلی و پارک بین‌المللی بوجاق را حتما ببینید. اگر بخواهید همین خط یا نوار ساحلی را ادامه دهید به منطقه بی‌نظیر و تفریحی زیباکنار و در ادامه به منطقه آزاد انزلی خواهید رسید.  

چنانچه بعد از لنگرود همچنان تمایل دارید که محور شرقی گیلان را ادامه دهید باید مستقیم به لاهیجان بروید و خط کناره را برای سفرهای بعدی خود به گیلان درنظر بگیرید.

لاهیجان

فاصله لنگرود تا لاهیجان ۱۵ کیلومتر است. عروس شهرهای گیلان، لقبی است که غیر گیلانی‌ها به لاهیجان داده‌اند. همین عنوان خود گواه آن است که با چه شهر زیبایی روبه‌رو خواهید شد؛ لاهیجان شهر چای و قند و کلوچه است. شیطانکوه، بام سبز، تله‌کابین، استخر، مقبره شیخ زاهد، مقبره چهارپادشاهان و موزه چای(مقبره کاشف‌السلطنه) از دیدنی‌های این شهر کوهپایه‌ای است. منطقه رودبنه هم از بخش‌های دیدنی این شهر است که از این طریق می‌توان به ساحل دریا رسید. همچنین در یک مسیر فرعی می‌توانید سیاهکل و دیلمان را هم ببینید.

سیاهکل و دیلمان

برای رسیدن به سیاهکل و دیلمان از میان زیباترین جاده جنگلی شمال خواهید گذشت. در این مسیر آبشار لونک و تی‌تی کاروانسرا را هم خواهید دید. در ادامه مسیر هم می‌توانید به منطقه «اسپیلی» و دیلمان بروید. حمام تاریخی میربلوک از جاذبه‌های دیلمان است. روستای «ملومه» دیلمان را هم از دست ندهید. سپس برگردید و وارد جاده لاهیجان به آستانه اشرفیه شوید.

آستانه اشرفیه

فاصله لاهیجان تا آستانه ‌اشرفیه ۹ کیلومتر است. آستانه اشرفیه همان‌طور که از اسمش پیداست شهری مذهبی و مدفن سید جلال‌الدین اشرف، برادر کوچک امام رضا(ع) است. بادام زمینی و برنج این شهر جزو سوغات‌های این شهر به شمار می‌آید. مقبره دکتر معین، ادیب فرزانه هم در این شهر واقع است. باغ‌های این شهر و روستاهای آن نیز دیدنی است.

رشت، شهر باران‌های نقره‌ای

بعد از آستانه اشرفیه وارد رشت می‌شوید. دراین مسیر باید از شهرهای لولمان وکوچصفهان نیز بگذرید. چنانچه از این مسیر بگذرید فاصله آستانه اشرفیه تا رشت حدود ۳۷ کیلومتر است. با ورود به رشت می‌توانید از بازار مرکزی رشت، پیاده‌راه مرکزی شهرداری رشت و بناهای آن از قبیل ساختمان شهرداری، موزه پست و هتل ایران، سبزه‌میدان، باغ محتشم، عمارت کلاه فرنگی و آرامگاه میرزاکوچک خان جنگلی بازدید کنید. همچنین با ورود به بازار سنتی رشت از خریدهای معمول و سوغاتی و خوراکی‌های مختلف نیز غافل نشوید. این بازار شامل میدان بزرگ و کوچک، چهارسوق‌ها و کاروانسراهایی است که سبک معماری و تزئینات و طاقی‌هایشان در بالای بام همچنان پابرجا مانده است. اگر خواستار خرید از صنایع دستی گیلان هستید، در انتهای پیاده‌راه رشت، بازارچه قدیمی پیرسرای رشت سال‌هاست محل عرضه محصولات دستی گیلان است.

مسیر قزوین به رشت

اگر از سمت تهران به گیلان می‌روید ابتدا باید از قزوین بگذرید و به لوشان، جنوبی‌ترین شهرگیلان و از توابع رودبار برسید. البته برای رفتن به لوشان باید از مسیر آزادراه رشت–قزوین خارج شوید. روستای انبوه، پل تاریخی لوشان و منطقه داماش از ظرفیت‌های گردشگری این نقطه از گیلان است. در داماش یک چشمه طبیعی به نام سنگرود و تپه‌ای معروف نیز وجود دارد که محل رویش نادرترین گل جهان یعنی سوسن چلچراغ است، اما اگر از آزادراه خارج نشوید و به مسیر خود ادامه دهید به منجیل می‌رسید.

منجیل

در منجیل می‌توانید از مناظر زیبای سد منجیل و رودخانه سفیدرود لذت ببرید. صبحانه در این فضا بهترین جا برای گذراندن سفر است. چشمه کلشتر، سرو هرزویل و غار چشمه باد از دیدنی‌های این شهر هستند.

رودبار

فاصله منجیل تا رودبار ۱۲ کیلومتر است. رودبار شهر زیتون است و در این شهر با انواع فروشگاه‌های عرضه زیتون مواجه می‌شوید. رودبار یک روستای نمونه گردشگری به نام حلیمه جان دارد که بسیار دیدنی است. غار دربند رشی، دریاچه ویستان در توتکابن، ییلاق سلانسر، قله درفک و غار درفک، چشمه آب گرم ماستخور، تپه مارلیک، آبشار کلشتر و غار اسپهبدان برخی از دیدنی‌های رودبار هستند.  

امامزاده هاشم(ع)  

پس از گذر از منجیل و رودبار به منطقه تاریخی و کوهستانی امامزاده هاشم(ع) می‌رسید. در این نقطه یکی از معروف‌ترین زیارتگاه‌های گیلان قرار دارد. در امامزاده هاشم(ع) چند بازار و زائرسرا وجود دارد. اهمیت گردشگری در روستای امامزاده هاشم، مدیون طبیعت بکر و زیارتگاه هاشم بن محمد است. این بنا دارای بازارچه، مهمان‌سرا، مسجد، پارکینگ، پارک، کتابخانه، کشتارگاه و درمانگاه است. این مجموعه از پای کوه تا قله ادامه دارد و مکانی مناسب برای یک کوهنوردی سبک به شمار می‌آید. همچنین کاروانسرای شاه عباسی امامزاده هاشم(ع) هم از مکان‌های دیدنی این شهر کوچک است. شما در این شهر کوچک می‌توانید انواع و اقسام خوراکی‌ها و تنقلات گیلانی را خریداری کنید. دکه‌های کبابی و جگرکی امامزاده هاشم را هم از دست ندهید. اگر طالب طبیعت هستید سری هم به دریاچه سد آیت‌الله بهجت بزنید.

پارک جنگلی سراوان  

در ادامه راه شما به پارک جنگلی سراوان می‌رسید. یکی از جنگل‌های زیبای شمال را می‌توانید در همین مسیر ببینید، با مرداب کوچکی که در زیبایی بی‌همتاست. حتما سری هم  به موزه روستایی گیلان در این منطقه بزنید.

پس از این، سه راه برای گردشگری در گیلان دارید. یک نقطه از ابتدای جاده سنگر به سمت کوچصفهان و سپس ورود به شهرهای شرق گیلان است که در ابتدای همین گزارش آمده است. مسیر دیگر جاده‌ سراوان- شفت است.  

در مسیر سوم با ورود به رشت می‌توانید با گشت و گذار در چند شهر به مسیر دریایی خط کناره دسترسی پیدا کنید، یعنی بنادر و شهرهایی که در کنار تالاب و دریا واقع شده‌اند.

  انزلی، شهر اسکله و دریا

پس از رشت می‌توانید با ورود به سمت غرب گیلان، جاده انزلی را انتخاب کنید و از شهر انزلی، منطقه آزاد انزلی و اسکله و دریا استفاده کنید. فاصله انزلی تا رشت ۴۰ کیلومتر است. موج‌شکن و بلوار انزلی معروف‌ترین مکان‌های دیدنی این شهر هستند. همچنین از موزه نظامی،  پارک پاسداران و نیز پل غازیان دیدن کنید.  لاله‌های تالابی را نیز می‌توانید با قایق‌سواری در تالاب انزلی ببینید. ذکر این نکته هم خالی از لطف نیست که اگر در شب راهی انزلی هستید حتما در بین راه سری به خمام و یخ در بهشت‌های معروف و ترشی‌های ملس آن بزنید که بسیار معروف و خوشمزه هستند و طعم‌های گوناگونی هم دارند. اگر تمایل به خرید اجناس حصیری دارید از روستای فشتکه که از روستاهای منطقه آزاد انزلی است دیدن کنید. فشتکه به عنوان روستای ملی حصیر نامیده شد و بسیاری از اقلام از قبیل زنبیل و کلاه حصیری در آن به فروش می‌رسد. تالاب انزلی هم از مهم‌ترین جاذبه‌های طبیعی انزلی است که بی‌شک آن بازدید خواهید کرد. منطقه آزاد انزلی را هم از دست ندهید. می‌توانید با ورود به جاده زیباکنار و ۱۱ کیلومتری آن، وارد منطقه آزاد انزلی شوید و با بازدید از بزرگ‌ترین مرکز تجاری و گردشگری شمال کشور به راحتی اقلام مناسب بخرید.  بازدید از بزرگ‌ترین آکواریوم ایران را هم در منطقه آزاد فراموش نکنید.

 سفر به غرب گیلان

 البته خیلی از مسافران در مسیر جاده امامزاده هاشم به رشت از مسیر سنگر تردد می‌کنند، اما اگر شما از تهران به گیلان می‌روید و قصد سفر به غرب گیلان را دارید می‌توانید در دوراهی رشت سنگر از خروجی سنگر وارد جاده فومن شوید. با گذر از این جاده وارد شهرهای غرب گیلان و در ابتدا وارد صومعه‌سرا می‌شوید.

صومعه‌سرا

صومعه سرا و تالاب آبکنار از زیباترین نقاط جلگه‌ای گیلان است که در جوار انزلی قرار دارد. قایقرانی و خوردن ماهی در این شهر بیش از هر نقطه‌ای دیگر در گیلان جذابیت دارد. پل گازوبار، محوطه هفت دغنان، روستای صوفیان‌ده، بندر پیربازار، تالاب گل لاله، مناره ی آجری گسکر، تالاب سیاه درویشان و یکشنبه‌بازار از جاذبه‌های گردشگری این شهر است.

شَفت، سرزمین رویایی

فاصله صومعه سرا تا شفت ۲۳ کیلومتر است. معروف‌ترین مکان اقامتی در غرب گیلان مربوط به منطقه شفت و فومن است. ‌ اگر به سمت شفت بروید، روستاهای گشت، رودخان و سیاهمزگی از روستاهای دیدنی هستند که باغ‌های چای هم در این مکان‌ها وجود دارد.   همچنین اگر به سمت روستای تاریخی امامزاده ابراهیم بروید به مناظر بدیع و بی‌نظیری دست خواهید یافت، با گذر از روستاهای ویسرود و لاسک در نهایت به روستای امامزاده ابراهیم می‌رسیدکه بالای ارتفاعات قرار گرفته و چشمه‌های بسیاری در این مکان وجود دارد. در همین مسیر در ارتفاعی بسیار بالاتر بقعه امامزاده اسحق قرار دارد که این منطقه هم از زیبایی‌های گیلان است. شفت مناطق بکر و بسیار زیبایی دارد که با ورود به آن و اقامت در کلبه‌های چوبی امامزاده ابراهیم و گشت و گذار در بازارچه آن لذت خواهید برد. معروف‌ترین روستای شفت سیاهمزگی است؛ مهم‌ترین محصول سیاهمزگی نیز پنیر است که در بازارهای رشت فروخته می‌شود.  

فومن

بعد از شفت و طی ۱۲ کیلومتر به فومن شهر مجسمه‌های گیلان می‌رسید که کلوچه آن زبانزد عام و خاص است. البته همه شهرت این شهر به اینها نیست. زیرا شهرت جهانی این شهر به ماسوله و قلعه رودخان آن است.  قلعه رودخان دژ تاریخی زمان سلجوقیان است که برای رسیدن به آن باید ۳ کیلومتر را طی کنید و از مناطق جنگلی بسیار زیبا و بکر آن لذت ببرید. قلعه رودخان در ۲۰ کیلومتری جنوب غربی فومن قرار دارد. مسیر این قلعه در میان جنگل است و از ابتدای راه تا قلعه حدود یک ساعت و نیم پیاده‌روی دارید. در ماسوله هم اقامتگاه‌ها، سوییت و خانه‌های ییلاقی برای اجاره وجود دارند. در فاصله‌ ۱۵ کیلومتری از روستای فوشه و در نزدیکی قلعه‌ رودخان نیز غار کهن فوشه با قدمتی بالغ بر ۳ هزار سال قرار دارد.  چشمه آب معدنی علی زاخونی و زمزمه نیز از دیگر دیدنی‌های فومن است.

تماشای بهشت در ماسال و تالش

از دیگر مناطق غربی گیلان ورود به منطقه تالش و ماسال است. ‌فاصله فومن تا تالش ۱۰۳ کیلومتر است. اما آنقدر جاذبه‌های طبیعی بکر در مسیر وجود دارد که باید چند روز زمان بگذارید. مناطق زیبایی چون آق اولر، اسب رییه، سوباتان، اولسبلنگاه، شاندرمن، چسلی، ماسوله خونی و ساحل قروق از زیبایی‌های این منطقه است. از مناطق زیبای اولسبلنگاه می‌توان به دشت‌ها و کلبه‌های چوبی آن اشاره کرد. قلعه صلصال و قلعه سردار امجد از دیگر جاذبه‌های توریستی تالش است. همچنین ساحل قروق تالش با امکاناتی مانند آلاچیق، استخر و اسب‌سواری از دیگر جاذبه‌های تالش است. می‌توان با سر زدن به جنگل سیاهداران نیز از سورتمه‌سواری در جنگل‌های تالش لذت برد. البته در این مسیر می‌توانید به رضوانشهر و منطقه تفریحی پره‌سر بروید و یک آبشار بی‌نهایت زیبا به نام ویسادار را هم تماشا کنید.

آستارا  

در ادامه شهرهای غرب گیلان با طی ۷۲ کیلومتر و گذر از تالش و گردنه زیبای الماس، می‌توان وارد شهرستان آستارا در شمال غربی استان گیلان شد. آستارا از شمال به رودخانه «آستارا چای» در مرز ایران و جمهوری آذربایجان، از شرق به دریای خزر، از جنوب به شهرستان تالش و از غرب به استان اردبیل محدود می‌شود. این شهر ۱۰۷ کیلومتر از رشت فاصله دارد. بازارهای ساحلی آستارا یکی از پرجاذبه‌ترین قسمت‌های این شهر است که استقبال زیادی از آن می‌شود.  یکی از ویژگی‌های معماری شهر آستارا بام‌های سفالین و زیبایش است که چهره‌ای متفاوت به آن بخشیده و به همین دلیل آن را شهر بام‌های سفالی نیز نامیده‌اند. در ادامه هم می‌توانید برای حیرت بیشتر به گردنه حیران در مسیر اردبیل بروید. آنجا را نمی‌توان توصیف کرد. آنجا را باید دید. کافه‌ها و رستوران‌های بین راهی حیران و تله کابینش به شما خواهد گفت که مسیر درستی را انتخاب کرده‌اید. تالاب بین المللی استیل، آبشار لاتون، باغ پرندگان، ساحل صدف و تالاب آق برخی از جاذبه‌های گردشگری این شهر هستند.

کد خبر 482426
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha