مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۱ فروردین ۱۳۸۹ - ۰۶:۰۹
۰ نفر

آبشار لونک و کاروانسرای تی‌تی تاریخ درخشان سیاهکل است

گردشگری

شهرستان سیاهکل با وسعتی حدود یک‌هزار و 48 کیلومتر مربع در شرق استان گیلان واقع شده است. سیاهکل از شمال و شرق به لاهیجان، از جنوب به رودبار و از غرب به رشت محدود می‌شود.

 ترکیب اصلی مردم سیاهکل را گیلک‌ها تشکیل می‌دهند که گویش دیلمی دارند.

کاروانسرای تی‌تی بر ساحل رودخانه شیم‌رود و در محل تلاقی دو رودخانه شیم‌رود و باباکوه در 10 کیلومتری جاده سیاهکل به دیلمان و بر پای تپه‌ای نسبتاً بلند و سرسبز قرار دارد.

در گذشته راه اصلی کاروان رو از لاهیجان به دیلمان و طالقان از این مسیر می‌گذشت و معماری کاروانسرای تی‌تی شباهت زیادی به کاروانسراهای مناطق کوهستانی دارد با این تفاوت که کاروانسراهای مناطق کوهستانی حیاط مرکزی ندارند.

کاروانسرای تی‌تی از جمله بناهای دوره صفوی در گیلان است و دو ایوان در طرفین هشتی آن وجود دارد که از آنجا به حیاط کاروانسرا راه دارد.

سیاهکل دارای سابقه تاریخی درخشان است و دیلمان خاستگاه یکی از قدرتمندترین سلسله‌های حکومتی ایران به نام آل‌بویه است که به‌عنوان پناهگاه شیعیان مشهور بوده و دانشمندان زیادی را به جامعه ایرانی تحویل داده است.

اقتصاد این شهرستان بر پایه دامداری و کشاورزی بوده که عمده‌ترین تولیدات آن میوه، پرورش کرم ابریشم، عسل مرغوب و محصولات جالیزی است که در کنار آن تولیدات سفال تزئینی و دوخت لباس‌های محلی و معرق نیز رونق ویژه‌ای دارد.

آبشار لونک، کوه درفک با غارهای یخی، مناطق باستانی قلعه کوتی و... از جاذبه‌های تاریخی و گردشگری سیاهکل است.

محور سیاهکل به دیلمان دارای  رودخانه‌های طبیعی، آبشار لونک و مراتع است. کاروانسرای تی‌تی از آثار تاریخی سیاهکل و بالارود و امامزادگان در روستاهای مختلف بخش مرکزی و دیلمان از جمله نقاط دیدنی این بخش از استان گیلان است.

 تلاش شده تا نقاط قابل توجه گردشگری سیاهکل معرفی شود اما به‌دلیل نبود زیرساخت‌ها تاکنون طرح جامعی اجرایی نشده تا مردم از طبیعت خدادادی بیشتر استفاده می‌کنند.

همچنین نبود راه ارتباطی مناسب و بدون حادثه از مشکلات اصلی در امر گردشگری سیاهکل است.

کد خبر 103766
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز