شهرستان تنکابن واقع در غرب مازندران با ترکیبی متنوع از جاذبه‌هایی مانند دریا، دشت، جنگل و کوهستان برای انواع تورها و گردش مناسب است.

شهرستان تنکابن

زیبایی‌های طبیعی و رویایی ارتفاعات 2000 و 3000، آب‌وهوای مطبوع ییلاقی و چشم‌اندازهای خیره‌کننده ساحلی، این شهرستان را به مرکز جذب گردشگر تبدیل کرده است.

جاده 2000 تنکابن را از آن رو برایش نامگذاری کرده‌اند که اواخر جاده به ارتفاعات بالا و به‌قول برخی ارتفاع 2هزار متری از سطح دریا می‌رسد؛ آن قدر بالا که در مه فرو می‌‌روی. قله سیالان، اثر طبیعی خشکه‌داران، آب گرم معدنی فلکده، آبشار فرهادجوی، دشت دریاسر، غاردانیال و پارک چالدره از مهم‌ترین جاذبه‌های این شهرستان است.

نشتارود، عباس‌آباد، سلمانشهر و کلارآباد از توابع تنکابن است که هریک از این شهرها بهترین محل برای اقامت یا تفریح گردشگران حتی در زمستان هستند.

بوستان جنگلی چالدره

این بوستان جنگلی در ۱۸کیلومتری مسیر تنکابن به دوهزار و در کنار جاده قرار دارد و مسیر آن آسفالته است. پارک زیبای چالدره با ۹۲هکتار مساحت درمیان دلتای 2رود 2000 و 3000 و محل اتصال آنها قرار دارد.

اثر طبیعی خشکه‌داران

اثر طبیعی خشکه‌داران در کیلومتر ۳۰محور تنکابن به چالوس و بعد از شهر عباس‌آباد و قبل از سلمانشهر در کنار جاده واقع شده و ۱۲۰متر با دریا فاصله دارد.

این منطقه حفاظت شده به‌عنوان تنها جنگل جلگه‌ای و بکر از آخرین بازمانده‌های اکوسیستم‌های جنگلی جلگه‌ای شمال ایران به‌شمار می‌رود.

گونه‌های گیاهی مهم این منطقه عبارتند از: توسکا از نوع کرک که در ایران رو به انقراض است، سه‌قلوانجیلی، انار، ممرز، بلوط، لیلکی، لرگ، ملج، انواع مهم شمشاد، ازگیل جنگلی و یاس وحشی.

گونه‌های مختلف جانوری نیز از قدیم در آن می‌زیستند و در حال حاضر زیستگاه حیوانات وحشی نظیر شغال، گرگ، خوک، گربه وحشی و پرندگانی مانند حواصیل خاکستری، قره‌غاز، مرغابی‌ها، دارغاز، باکلان و اگوت بزرگ و کوچک است.

درحاشیه این منطقه نیز یک موزه تاریخی طبیعی ایجاد شده که در مجموعه‌ای، تاکسیدرمی حیوانات وحشی شمال ایران را به نمایش گذاشته و همواره مورد استقبال محققان و دانش‌پژوهان است.

غار دانیال

این غار زیبا در ارتفاعات مشرف به سلمانشهر قرار دارد. سلمانشهر در ۳۰ کیلومتری شرق تنکابن در مسیر ارتباطی کنار چالوس به تنکابن قرار دارد.

این شهر در ساحل زیبای خزر واقع شده و مسیر دسترسی به غار دانیال از وسط شهر و خیابان دری‌گوشه تنکابن میسر است. این خیابان در ادامه از شهر خارج شده و به طرف جنوب و دامنه‌های زیبای البرز ادامه پیدا می‌کند و در خاتمه به روستای «چاری» می‌رسد و از وسط رود چاری گذشته و پایان می‌یابد.

کل فاصله تنکابن با روستای چاری 4کیلومتر بوده و از محل با پای‌پیاده یک ساعت زمان لازم است تا با عبور از ارتفاعات زیبا و جنگلی به دهانه غار رسید.

داخل غار بسیار سرد بوده و آب گوارا و سردی هم داخل غار جاری است. مواد آهکی چکیده از سقف غار منظره زیبایی داشته و پهنای غار از 2 تا 5متر متغیر بوده و طول آن نامعلوم است.

شباهت‌های زیادی بین این غار و غار علیصدر همدان وجود دارد و این محل را به مکان مناسبی برای گردشگران تبدیل کرده است.

کد خبر 155512

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز