دوشنبه ۳۱ فروردین ۱۳۹۴ - ۲۰:۵۵
۰ نفر

همشهری آنلاین - محمد ملاحسینی: آبشار به ریزش قائم یا پرشیب آب یک روانه از ارتفاع نسبتاً زیاد گفته می‌شود و در فرهنگ فارسی آمده است: آب جوی یا نهری بزرگ که از بلندی با شدت فرو ریزد‌

آبشار

آبشار یکی از پدیده‌های زمین شناسی است که در آن آب یک نهر یا رودخانه از یک فلات یا ارتفاع با سرعت زیاد به پایین یک دره یا دامنه می‌ریزد.

بستر رود، به آرامی بر اثر عبور سنگ‌های ریز و درشتی که همراه آب می‌غلتند، فرسایش می‌یابد. رودهای بزرگ، از روی این سنگ‌ها عبور می‌کنند.

بعضی از سنگ‌ها، سخت‌تر از سنگ‌های دیگرند و به آسانی فرسایش نمی‌یابند. بعضی دیگر، به راحتی فرسایش می‌یابند. هنگامی که رود از بستری متشکل از سنگ‌های سخت وارد جایی شود که سنگ‌ها نرم ترند، احتمال دارد در محل برخورد این دو نوع سنگ، آبشار تشکیل شود.

یعنی آب نمی‌تواند سنگ‌های سخت را حفر کند، اما سنگ‌های نرم را که در زیر قراد دارند از بین می‌برد و به اصطلاح، زیر سنگ‌های سخت را خالی می‌کند. گاهی وسعت این محل خالی شده به اندازه‌ای است که افراد می‌توانند از پشت آبشار عبور کنند.

در مجله آبشارها سعی شده مخاطبان خود را با آبشارهای کشورمان، ایران بیشتر آشنا کنیم. پس برای این منظور به مطالب زیر مراجعه کنید.

کد خبر 137546
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز