همشهری آنلاین: اقلیم طبیعی استان اردبیل در دامنه کوه سبلان چهار اقلیم مدیترانه‌ای گرم، مدیترانه‌ای معتدل، کوهستانی سرد و معتدل را دارا است که موجب می‌شود به لحاظ صنعت توریسم امکانات متنوعی را در طول سال دارا باشد.

جاذبه‌های گردشگری استان اردبیل

با وجود اینکه بسیاری از گردشگران این استان را جزو استان‌های سردسیر با هشت ماه آب و هوای سرد و تنها چهار ماه آب و هوای گرم و معتدل می‌شناسند، اما اقلیم‌های چهارگانه موجب شده تفاوت درجه حرارت هوا در جنوبی‌ترین و شمالی‌ترین شهرستان‌های این استان قابل توجه بوده و در حالی که در یک شهرستان هوا سرد و ابری است در شهرستان مجاور شهروندان شاهد آب و هوای آفتابی باشند.

این مهم موجب شده است هر یک از شهرستان‌های دهگانه این استان قابلیت‌های اکوتوریسم ویژه خود را داشته و هریک بتواند در مقطعی از سال پذیرای مهمانان و گردشگران باشد.

  • گردنه حیران؛ دروازه ورود به طبیعت اردبیل

زیبایی گردنه حیران که در نام آن جلوه می کند از جمله طبیعتهای منحصر به فرد گردشگری کجاور استان‌های اردبیل و گیلان است که به عقیده کارشناسان می تواند با ارائه خدمات رفاهی و توریستی زیبایی ورودی شهر اردبیل را دو چندان کند.

جاذبه‌های گردشگری استان اردبیل

تله کابین حیران - فندقلو از جمله امکانات گردشگری قابل توجه این منطقه است که می تواند چشم مسافران نوروزی را به زیبایی این منطقه نوازش کند.

با این وجود به دلیل ضعف کارشناسی در پیاده سازی امکانات رفاهی در این منطقه احداث پیست ماشین سواری، ساخت بی رویه ویلا و تعریض جاده با تخریب قابل توجهی از منابع طبیعی این گردنه همراه بوده است.

از سویی ضعف ساماندهی فروشگاههای بین راهی توزیع عسل موجب شده است عرضه عسل تقلبی در این منطقه از جمله مهمترین مشکلات حوزه عرضه بهداشتی عسل شود.

  • فندقلو؛ سرزمین بابونه‌های بهشتی

منطقه نمونه گردشگری فندقلو که به دلیل برخورداری از درختان فندق به این نام خوانده می شود یکی از مهمترین منابع طبیعی گونه‌های گیاهی از جمله بلوط، بیدمشک، راش، مرز و بابونه است.

جاذبه‌های گردشگری استان اردبیل

با وجود اینکه ساخت مجتمع‌های رفاهی این منطقه را به منطقه مورد توجه گردشگران و طبیعت‌گردان تبدیل کرده اما توسعه امکانات رفاهی آن از جمله احداث پیست اسکی روی چمن در تابستان، پیست اسکی روی برف در زمستان، اقامتهای ییلاقی و احداث کمپینگهای موقت از جمله قابلیتهای اکوتوریستی این منطقه است.

علاوه بر این با وجود برگزاری جشنواره گلهای بابونه در یک روز از سال با هدف شناساندن و معرفی قابلیت تولید طبیعی این گیاه دارویی کارشناسان طب گیاهی بر این عقیده اند که بخش قابل توجهی از بابونه این منطقه با اتمام فصل رویش بدون استفاده مانده و نمی تواند مورد بهره برداری قرار گیرد که زمینه برنامه ریزی و ارائه طرحهای استفاده بهینه از این گیاه را می طلبد.

  • شورابیل؛ دریاچه‌ای که چهره خود را تغییر داد

از دیگر قابلیت‌های گردشگری طبیعت اردبیل دریاچه شورابیل واقع در مرکز استان است که در سالهای اخیر به دلیل تغییرات غیر کارشناسی در اقلیم آن شرایط اولیه اقلیمی خود را از دست داده و چهره جدیدی یافته است.

جاذبه‌های گردشگری استان اردبیل

اگر زمانی گل درمانی در این دریاچه یکی از معتبرترین درمان‌های بیماری‌های حرکتی، بیماری‌های پوستی و درد مفاصل بود به دلیل شیرین کردن آب دریاچه و اضافه شدن موجودات زنده غیر بومی از جمله ماهیان مختلف وضعیت اقلیمی آن متحول شده است.

با این وجود کارشناسان زیست محیطی معتقدند علاوه بر زمینه‌های سرمایه‌گذاری برای ایجاد امکانات رفاهی و گردشگری در اطراف این دریاچه ضروری است اقدامات مناسبی برای بهسازی اقلیم آن صورت گیرد.

  • دریاچه نئور

قابلیت قایقرانی ورزشی با قایق‌های غیر موتوری، پاتیناژ و قایقرانی بادی در فصل زمستان و احداث پیست اسب سواری از جمله توانمندی‌های سرمایه گذاری دریاچه نئور است.

جاذبه‌های گردشگری استان اردبیل

علاوه بر این ایجاد مجتمع‌های بازی آبی در ساحل رود ارس در پارس‌آباد، ایجاد پارک و دهکده‌های گردشگری در گیلارلو گرمی، توسعه پیست اسکی در اندبیل خلخال و ایجاد پل معلق در گردولی یا خیاو چای مشگین شهر از دیگر قابلیتهای سرمایه‌گذاری است.

کد خبر 206606
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ثبت نام و قیمت خودرو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز