آیدا ابوترابی: آمده که اولین نام این شهر «ایستاتیس» بوده و در قلمروی حکومت مادها قرار داشته است. امروزه اما آن را یزد می­‌نامند.

شهری که شهرتش به داشتن لقب‌­های زیادی است که با شنیدن هر یک از آنها، تصویری گرم و آرام از سرزمینی خشک اما دل‌انگیز تداعی می‌­شود.

شهر خشت و آینه، سرزمین ریگ‌‌های روان، شهر بادگیرها، نگینی در دل کویر، شهر قنات­‌ها، آبادی مردمان سختکوش و قانع، شهر کوچه‌­های آشتی‌کنان، شهر آتش و عشق و انار...

عکس‌ها: آیدا ابوترابی

به میدان امیر چخماق که بروی، گلچینی گران­‌بها از معماری یزد پیش روی تو قرار می­‌گیرد. مسجد، تکیه، آب­‌انبار و بازار، در گرداگرد این میدان گسترده شده‌اند و نبوغ و هنر معماران گذشته را به رخ تماشاگران می­‌کشند. این مجموعه به دستور امیر جلال‌الدین چخماق در قرن نهم هجری، در دل شهر یزد ساخته شده و در دوران­‌های مختلف قسمت­‌هایی از آن تخریب و یا بازسازی شده است. یک نخل بسیار بزرگ که برای مراسم‌­ مذهبی استفاده می­‌شود، یکی دیگر از دیدنی­‌های این مجموعه است.

«زندان اسکندر»، بنایی است که سراسر از خشت خام ساخته شده است. گنبدی با مقرنس­‌های زیبا، در محله قدیمی فهادان. جایی که هیچ سند تاریخی برای زندان بودنش در زمان اسکندر وجود ندارد. می‌‌گویند حافظ روزگاری به اینجا آمده و چون دلش گرفته، شعر معروف «دلم از وحشت زندان سکندر بگرفت/  رخت بربندم و تا ملک سلیمان بروم» را سروده است.

نمایی از خانه لاری­‌ها

نمونه‌ای از بادگیرهای یزد

نمایی از خانه کلاهدوزها

خانه‌­های این شهر رؤیایی­‌اند و نور و رنگ در آنها جریان دارد. از خانه­ لاری­‌ها گرفته با ارسی‌‌های چشم­‌نوازش تا خانه کلاهدوزها با گچ­بری­‌های زیبا و جاودانه­‌اش. در بیشتر خانه‌‌های سنتی یزد یک یا چند بادگیر وجود داشته و اهالی خانه در فصل گرما و سرما به گوشه مناسبی از ساختمان نقل مکان می‌­کرده­‌اند. برای جلوگیری از ورود خاک و گرما، خانه­‌ها پنجره‌­ای به بیرون ندارند اما در عوض تا بخواهی درها و ارسی‌‌های کنده­‌کاری شده در دل خانه­ است و دلت که بگیرد می‌­توانی با طی چند پله به پشت بام بروی و ستاره­‌های کویری را نظاره کنی.

 

مسجد جامع کبیر یزد چون نگین درخشانی در زیر آفتاب سوزان کویر خودنمایی می‌­کند. از مناره‌­های بلند آن که بالا بروی، شهر زیر پای توست. شبستان­‌های چهار فصل این مسجد، با گچ­‌کاری وکاشی­‌کاری­‌های منحصر به فرد، محیطی دلنشین و زیبا برای خلوت با خالق زیبایی‌‌هاست‌.

برخی از مراکزتاریخی و باستانی شهر یزد

  • خانه لاری ها - خانه عرب ها - خانه حاج کاظم رسولیان - خانه ملک التجار - مدرسه خان -مدرسه شهاب الدین قاسم طراز - باغ دولت آباد - آتش ورهرام (بهرام) یزد.

برخی از اماکن زیارتی و مذهبی

  • مسجد جامع کبیر - مسجد میرچخماق - مسجد ملا اسماعیل - مسجدبندرآباد - مسجد آمنه گل - امامزاده ابوجعفر - بقعه سیدخلیل- بقعه دوازده امام- بقعه شاه سیدرضا‌ - بقعه شیخ احمدفهادان - بقعه شیخ داد- مقبره شیخ زین‌العابدین علی خاموش - بقعه سید پنهون - امامزاده زیدبن موسی کاظم - امامزاده میرحسن - بقعه زرندیان - بقعه سادات قل هو الله.
کد خبر 95373
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ثبت نام و قیمت خودرو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز