همشهری آنلاین: بندر عباس مرکز استان هرمزگان، یکی از بندرهای جنوب ایران است و نام پیشین آن بندر گمبرون بوده ‌است.

جاذبه‌های گردشگری بندرعباس

بندرعباس که بزرگترین بندر ایران و از نظر اقتصادی در سطح بسیار بالایی قرار دارد، دارای جاذبه‌های گردشگری فراوانی می‌باشد، از جمله:

  • امامزاده سید مظفر

وی از نوادگان امام موسی ابن جعفر(ع) می‌باشد که از سالیان دور مورد توجه عموم مردم خصوصا مردم استان هرمزگان بوده و هر ساله پذیرای زائران بی شمار مشتاق خود می‌باشد.

  • امامزاده شاه محمد تقی

این امامزاده مورد توجه بسیاری از مردم قرار دارد به حدی که در گذشته زواری که از پاکستان و بنگلادش به زیارت امام رضا (ع) می‌رفتند ابتدا به این زیارت می‌آمدند.

  • معبد هندوها

ساختمان معبد هندوها در سال 1310 ه . ق احداث شده. اساس ساختمان این معبد عبارت است از یک اتاق چهار گوش میانی که بر روی آن گنبدی قرار گرفته است.

سبک معماری این گنبد آن را نه تنها از بناهای کرانه خلیج فارس بلکه از کل ایران متمایز می‌سازد. طرح این بنا کاملا متاثر از معماری هندی می باشد.

  • مسجد جامع دلگشا

این بنا در نبش بلوار طالقانی (ساحلی) و خیابان مسجد جامع بندرعباس قرار گرفته و از آثار قرن دوازده و سیزده هجری قمری محسوب می گردد . این بنا شامل شبستان دو قسمت قدیمی الحاقی است . بخش قدیمی دارای ستونهای متعدد با سر ستونهای گچبری شبیه به مسجد گله داری و مسجد دژگان است . این بنا به شماره 1599 به ثبت آثار ملی ایران رسیده است .

  • مسجد گله داری

این مسجد در سال 1296 ه . ق در شهر بندرعباس ساخته شده و دارای صحن ، شبستان و مناره است . شبستان بزرگ مسجد دارای 36 ستون مزین به گچبری است .

  • خانه گله داری

این بنا مربوط به اواخر دوره قاجار و اوایل پهلوی می باشد و مالک آن حمزه گله داری است . بنا در دو طبقه که طبقه پایین فاقد ارزش معماری است ساخته شده .

  • حمام گله داری

این حمام تنها حمام باقیمانده قدیمی شهر بندرعباس است و احداث آن دراواخر قرن سیزدهم هجری قمری صورت گرفته است. در حال حاضر به عنوان موزه مردم شناسی استان هرمزگان مورد بهره برداری می‌باشد.

  • اسکله ی قدیم

اسکله قدیم بندرعباس ، هم اکنون از مراکز دیدنی مورد توجه مسافران استان هرمزگان است که در کناره ی جنوبی بلوار طالقانی قرار گرفته است.

این اسکله در سال 1318 شمسی ساخته شده و دارای 185 متر طول و 4.20 متر عرض است .عظمت اسکله جدید و تاسییسات آن نیز بسیاری از تازه واردان به این شهر را جذب خود می‌کند.

  • مجموعه برکه‌های باران

این مجموعه شامل 5 برکه، آب انبار مربوط به دوران صفویه است و در گذشته منابع ذخیره آب شیرین شهر بندرعباس از این برکه‌ها تامین می‌گردید که دارای گنبدهای موزون زیبا و منحصر به فردی بوده و مصالح آن سنگ و ملات ساروج است، این برکه ها دارای چهار دهانه اصلی برای بهره برداری از آب بوده است.

  • بنای کلاه فرنگی

این بنا گمرک قدیم و تاریخی شهر بندرعباس و محل تجارتخانه داخلی و خارجی بوده است ومربوط به دوره صفویه می‌باشد از آنجا که از معماری اروپایی آن زمان تاثیر پذیرفته به عمارت کلاه فرنگی معروف شده است.

کد خبر 206449
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ثبت نام و قیمت خودرو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز