شنبه ۱۷ فروردین ۱۳۸۷ - ۱۹:۲۶
۰ نفر

مهدی ربوشه: محمد مایلی‌کهن و رحمان‌رضایی نفرات جدیدی هستند که موج تازه انتقاد از سرمربی تیم‌ملی را ایجاد کردند.

آرسن ونگر می‌گوید:‌ «فرگوسن را دوست ندارم اما نمی‌توانم به او احترام نگذارم.»

در حالی که یک ماه از سرمربیگری علی دایی در تیم‌ملی می‌گذرد رویارویی قابل پیش‌بینی وی با برخی منتقدانش موضوع عجیب و تازه‌ای نیست، تا جایی که رسانه‌ها در نخستین شماره‌های سال 87 از اختلاف شدید دایی و قلعه‌نویی پرده برداشتند.

موضوعی که تا قبل از سرمربی شدن علی دایی در تیم‌ملی توسط قلعه‌نویی مورد تکذیب قرار می‌گرفت و البته سرمربی سایپا نیز علاقه‌ای به رسانه‌ای کردن اختلافش با امیر نشان نمی‌داد. ماجرای تحت فشار قرار گرفتن علی دایی وارد فاز تازه‌ای شده است.

این اتفاق اما به عقیده جلال چراغپور که در یک برنامه تلویزیونی به نقد تیم ملی پرداخت با دوشغله بودن دایی بی‌ارتباط نیست. این کارشناس فوتبال تأکید کرد: «دایی در تیم‌ملی باید تمرکز بیشتری داشته باشد اما از سویی دیگر افکار عمومی نیز نباید باخت‌های سایپا را یک مسئله یا مشکل ملی بدانند.»

کنایه چراغپور اما معنی روشنی داشت. چه پس از باخت سایپا به مس کرمان طیف مخالف دایی با پررنگ کردن شکست وی برابر قلعه‌نویی تلاش کرد تا این اتفاق را به عنوان یک تسویه حساب داخلی تحویل افکار عمومی دهد. جریانی که سرمربی تیم‌ملی را خیلی زود وادار به واکنش کرد تا دایی درباره قلعه‌نویی اینگونه سخن بگوید: «هروقت بازی‌های ملی‌اش به یک دهم من رسید، درباره‌ام حرف بزند...»

سرمربی مس کرمان نیز که ماجرای اختلافش با دایی مسئله تازه‌ای به حساب نمی‌آید در واکنش به حرف‌های دایی گفت: «جوابش را در زمین بازی داده‌ام.»

امیر قلعه‌نویی همچنین در تازه‌ترین اظهارات خود علیه سرمربی تیم‌ملی تأکید کرده است: «آنهایی که دایی را سرمربی تیم‌ملی کرده‌اند حالا باید پاسخ بدهند.»

در همین حال به نظر می‌رسد اختلاف میان این دو طی روزهای آینده شدت بیشتری هم به خود بگیرد.

قلعه‌نویی پس از تساوی تیم‌ملی برابر کویت در مقام انتقاد از دایی برآمد و در مصاحبه‌ای تأکید کرد: «تیم‌ملی بازی خوبی به نمایش نگذاشت اما اگر من سرمربی این تیم بودم به طور حتم بدترین برخوردها با من می‌شد.»

دایی که سرمربی پیشین تیم‌ملی را اولین منتقد خود می‌دید درباره اظهارات قلعه‌نویی حداقل تا پس از بازی با مس کرمان موضعی اتخاذ نکرد. اما اتفاقات پس از بازی با مس کرمان اختلاف قلعه‌نویی و دایی را شدت بخشید.

دعوت نشدن مهدوی‌کیا

«اگر مصدوم نبود، به اردوی تیم‌ملی دعوتش می‌کردم.» این جمله‌ای بود که سرمربی تیم‌ملی بارها به تکرار آن پرداخت اما پس از گذشت چند هفته هنوز از سوی برخی رسانه‌ها با این سئوال روبه‌رو می‌شود؛ آقای دایی! چرا از مهدوی‌کیا استفاده نمی‌کنید؟

سؤالی که علی دایی این بار واکنش تندی نسبت به آن نشان داد و به فاصله چند ساعت در برنامه 90 در گفت‌وگو با فردوسی‌پور تأکید کرد: «از من توقع صبوری دارید؟ من بخشی از حرف‌های شما را قبول دارم اما وقتی یک خبرنگار چندین بار سئوالی که بارها به آن پاسخ داده‌ام را تکرار می‌کند، چه برداشتی پیش می‌آید؟»

دایی که از شرایط پرفشار سرمربیگری تیم‌ملی گلایه دارد در ادامه، افکار عمومی را دعوت به قضاوت کرد و گفت: «وقتی هاشمیان را دعوت می‌کنم و قبول نمی‌کند... وقتی مهدوی‌کیا مصدوم است و نمی‌تواند در خدمت تیم‌ملی باشد، چه کاری از من ساخته است؟»

پاسخ عادل فردوسی‌پور نیز در نوع خود جالب‌توجه بود. مجری برنامه 90 ضمن به چالش کشیدن برخی رفتارهای علی دایی در قبال منتقدان تیم‌ملی خطاب به وی گفت: «همه این حرف‌ها درست است. اما شما باید به عنوان سرمربی تیم‌ملی آستانه تحمل خود را بالا ببرید و حتی در واکنش به سئوال‌های غیرکارشناسانه نیز صبور باشید.»

امیر حاج‌رضایی اما ضمن همراه شدن با عادل فردوسی‌پور اعتقاد دارد: «دایی روزهای سختی را پشت‌سر می‌گذارد. این درست است که او باید به عنوان سرمربی تیم‌ملی آستانه تحمل بالایی داشته باشد اما برخی رسانه‌ها نیز باید با سواد و دانش کافی به سرمربی تیم‌ملی نزدیک شوند و طوری با وی گفت‌وگو کنند که در نهایت فوتبال ملی ما به نتیجه مثبتی برسد.»

حاج رضایی ماجرای دایی و منتقدانش را با توجه به شرایط خاص فوتبال کشورمان موضوعی بی‌پایان می‌داند و سپس درباره دایی می‌گوید: «از بابت یک چیز اطمینان دارم. دایی هم اشتباه می‌کند. اما اشتباهاتش نیز مثل شخصیت خود دایی صادقانه است.»

مایلی‌کهن: دایی نباید با غرور پاسخ بدهد

محمد مایلی‌کهن در گفت‌وگو با ایسنا تأکید کرد: «سرمربی تیم‌ملی نباید با غرور به منتقدان پاسخ دهد.»

سرمربی اسبق تیم‌ملی همچنین درباره دوشغله بودن علی دایی گفت: «چندشغله بودن سرمربی تیم‌ملی شوخی‌بردار نیست. این مسئله به تیم‌ملی لطمه می‌زند. دایی نمی‌تواند همزمان به سایپا، لیگ و جام باشگاه‌های آسیا و همین طور تیم‌ملی فکر کند.»

مایلی‌کهن که چندی پیش حتی قصد داشت در برنامه 90 به نوعی از دایی بابت دلخوری‌های گذشته عذرخواهی کند در تازه‌ترین موضع‌گیری خود تصریح کرده است: «وقتی خبرنگاری از دایی درباره مهدوی‌کیا می‌پرسد، وی نباید برافروخته شود و به تندی پاسخ دهد.»

علی دایی اما در واکنش به حرف‌های محمد مایلی‌کهن سکوت پیشه کرده است. گویا وی قصد دارد با تمرکز بیشتری به کارش در تیم‌ملی ادامه دهد. اما دایره منتقدان دایی تنها به این نقطه ختم نمی‌شود. چه مدافع سابق تیم‌ملی نیز در مصاحبه‌ای گفته است: «حتی اگر دعوت می‌شدم هم نمی‌آمدم.»

رحمان رضایی در حالی اینگونه ناراحتی خود را درباره دعوت نشدنش به تیم‌ملی ابراز کرده که چندی پیش به موضوع دیگری اشاره کرده بود. او گفته بود: «اگر از سوی دایی دعوت شوم، با افتخار به تیم‌ملی خدمت می‌کنم.»

قضاوت‌ها درباره حضور علی دایی آنقدر مثبت بود که حتی کمتر کسی فکر می‌کرد به فاصله چندهفته انتقادات علیه سرمربی تیم‌ملی به اوج برسد. اتفاقی که محمد مایلی‌کهن درباره‌اش به نکته مهمی اشاره کرده است: «کارشناسان فوتبال حق دارند تیم‌ملی را نقد کنند، هرچند که انتقادات مغرضانه بحث جداگانه‌ای دارد.»

در این بین اصلاحات علی دایی در تیم‌ملی نیز باعث حرف و حدیث‌هایی شده است. به اعتقاد برخی از کارشناسان، سرمربی تیم‌ملی برای جوانگرایی در تیم‌ملی کمی شتابزده عمل کرده است. جلال چراغپور در این باره معتقد است: «یازده بازیکن جوان و به اصطلاح باکیفیت، همیشه یک تیم قدرتمند را تشکیل نمی‌دهند.»

وی با اشاره به اقدامات سرمربی تیم‌ملی انگلیس برای تشکیل یک تیم قدرتمند ادامه داد: «کاپلو صرفاً به دنبال جمع کردن بهترین بازیکنان فوتبال انگلیس در تیم‌ملی نیست. او به زوج‌هایی می‌اندیشد که هماهنگی تیم‌ملی انگلیس را تضمین می‌کنند.»

کد خبر 47787

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز