دوشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۸۶ - ۱۶:۲۳
۰ نفر

فرهاد عشوندی: «‌من خودم هم با شنیدن این خبر شوکه شدم. قرار بود افشین قطبی سرمربی تیم ملی شود. حتما آقای کفاشیان مصلحت را در این دیده که دایی را در آخرین لحظه به عنوان سرمربی انتخاب کند.»

فریده شجاعی عضو هیأت‌رئیسه فدراسیون فوتبال هم مثل همه از خبر انتخاب علی دایی برای هدایت تیم ملی‌، شوکه شده بود.

پیش از او عزیز محمدی‌، مرد شماره سه تشکیلات هیأت‌رئیسه هم که تا ساعت 12 ظهر اعتقاد داشت تاج توانسته موافقت سازمان را برای انتخاب افشین قطبی به سرمربیگری تیم ملی‌، جلب کند، از شنیدن نام علی دایی شوکه شده بود، اما این انتخاب حاصل هم اندیشی 2 نفره مهدی تاج و علی کفاشیان بود.

 آنها که وقتی نتوانستند مجوزهای لازم را برای سپردن هدایت تیم ملی به افشین قطبی جلب کنند، حاضر به انتخاب امیر قلعه‌نویی هم نشدند و به سراغ گزینه علی دایی رفتند. خبری که اعلامش شوکی را به فوتبال ایران وارد کرد.

کفاشیان به خبرنگار فارس گفت: «‌با بررسی عمیق و با کارشناسی اعضا، علی دایی را به عنوان سرمربی تیم ملی انتخاب کردیم چرا که در زمان بازی و مربیگر‌ی، کارنامه درخشانی از خود به جای گذاشته است.»

این در حالی است که حتی نام علی دایی در جمع 5 گزینه سرمربیگری تیم ملی که برنامه‌های‌شان را برای هدایت تیم به کمیته فنی ارائه کرده بودند هم قرار نداشت؛ «‌من و دو نفر دیگر از دوستان‌، از ابتدا هم دلخور بودیم که چرا نام علی دایی را در لیست مربیان واجد صلاحیت مربیگری تیم ملی قرار نداده‌اند.‌»

شجاعی هرچند تا پیش از اعلام نام دایی از انتخاب او خبر نداشته‌، ولی دایی را بهترین گزینه برای هدایت تیم ملی می‌داند. این گفته او اما در تضاد با نظر رئیس فدراسیون فوتبال است که گفته انتخاب دایی بر اساس طرحی کارشناسی بوده است.

این حقیقت را حتی اعضای هیأت‌رئیسه هم کتمان نمی‌کنند که تصمیم به انتخاب علی دایی در کمتر از چند ساعت‌، میان دو عضو برجسته فدراسیون یعنی علی کفاشیان و مهدی تاج گرفته شده. یک مقام آگاه در این باره به همشهری می‌گوید:

«‌انتخاب فدراسیون برای هدایت تیم ملی‌، افشین قطبی بود. با این وجود پس از کش‌وقوس‌هایی که به وجود آمد‌، کفاشیان با علی سعیدلو دیدار کرد و در این دیدار‌، رئیس هیأت‌مدیره پرسپولیس به او گفت صلاح نمی‌داند قطبی مربی تیم ملی شود.»

 پس از این اعلام نظر قطعی معاون اجرایی ریاست جمهوری بود که رئیس فدراسیون به دنبال گزینه‌ای دیگر رفت.

آنها که نمی‌خواستند به دلیل جو متشنج تیم ملی و عدم اقبال عمومی ‌به سراغ گزینه امیر قلعه‌نویی بروند‌، بار دیگر به فکر استفاده از علی دایی کاپیتان محبوب تیم ملی که دو هفته قبل و درست پس از پاسخ منفی کلمنته به بخت اول مربیگری تیم ملی بدل شده بود و حتی یک بار هم با کفاشیان دیدار داشت‌، رسیدند.

 مردی که البته در همان روزها گفته شد در جلسات فنی و کارشناسی‌، درباره‌اش به این نتیجه رسیده‌اند که اگر به تیم ملی برگردد‌، با توجه به اختلافات دیرینه‌اش با وحید‌هاشمیان‌، علی کریمی‌ و مهدی مهدوی‌کیا‌، تیم ملی به هم خواهد ریخت.

 اینگونه بود که نام کاپیتان که در همان سال شروع مربیگری‌اش سایپا را هم قهرمان لیگ ایران کرده بود و در چند ماه گذشته‌، افتخارات بسیاری را به دلیل حضورش در کمیته فنی فیفا برای ایران کسب کرده بود از فهرست نامزدهای اصلی هدایت تیم ملی کنار رفت.

به‌رغم این‌که او دو موافق جدی یعنی ناصر شفق و علی فتح‌الله‌زاده را داشت که تمام تلاش‌شان را برای حضور کاپیتان در تیم ملی انجام دادند، ولی تلاش‌شان نتیجه‌ای نداشت.

اتفاقات بعدی، اما شرایط را به سمتی پیش برد که بار دیگر برای فدراسیون گزینه‌ای بهتر از کاپیتان دایی باقی نماند. بدین ترتیب ظهر یکشنبه و در شرایطی که همه سرگرم تماشای بازی پرسپولیس و فجرسپاسی بودند‌، علی کفاشیان در محل باشگاه سایپا حاضر شد و با علی دایی به مذاکره نشست. مذاکراتی که در پایانش‌، دایی سرمربیگری تیم ملی را با افتخار پذیرفت.

او حتی به عکس همه گزینه‌های دیگر حاضر به امضای قرارداد یک‌ساله با تیم ملی شد؛ «‌او قراردادی یک ساله دارد. چنانچه در مرحله اول عملکرد خوبی داشته باشد و با ارزیابی کارنامه‌، قراردادش را تمدید خواهیم کرد. البته دایی اختیار تام دارد که دستیاران خود را برای تکمیل کادر فنی، انتخاب کند.

با پیشنهاد او، دستیارانش برگزیده می‌شوند؛ اگرچه قرار گذاشته‌ایم که با مشورت همه‌جانبه و بزرگان فوتبال ایران، به جایگاه خوبی برسیم.» این جمله‌ای بود که علی کفاشیان پس از خبر انتصاب دایی به سرمربیگری تیم ملی به زبان آورد.

درهای تیم ملی باز است!

با اعلام خبر انتخاب علی دایی به عنوان مربی تیم ملی‌، همه می‌خواستند بدانند چه اتفاقی برای بازیکنانی می‌افتد که دوره‌ای هم‌بازی علی دایی بوده‌اند و رابطه خوبی را هم با این بازیکن نداشته‌اند. در رأس این گروه از بازیکنان علی کریمی‌ قرار داشت.

بازیکنی که سابقه اختلافش با دایی به سال‌ها قبل و به پیش از دوره ستاره شدنش بر‌می‌گردد. روزهایی که هنوز 18 سال کامل هم نداشت.

در یک بازی دوستانه داخل سالن‌، جوانی خوش‌تکنیک مدام به ستاره تیم ملی لایی می‌انداخت با صدای بلند می‌خندید تا دایی از کوره در رود و... این خاطره بد باعث شد وقتی سال‌ها بعد آن پسر‌، علی کریمی ‌شود و پیراهن تیم ملی را به تن کند‌، هیچ‌گاه رابطه خوبی با کاپیتان با نفوذ تیم ملی نداشته باشد.

 این اختلاف درست در بازی ایران و مکزیک به اوج رسید و در آن مسابقه‌، کریمی‌ حتی یک بار هم به کاپیتان پاس سالم نداد تا تابوی کاپیتان در بدترین شب فوتبالی عمرش شکسته شود.

کریمی ‌اما تنها یاری نیست که رابطه خوبی با دایی نداشته. وحید ‌هاشمیان تا مدت‌ها دعوت به تیم ملی را رد می‌کرد چون نمی‌خواست نیمکت‌نشین دایی باشد. مهدی مهدوی‌کیا هم هرچند هیچ‌وقت اختلافش با دایی را آشکار نکرد، اما بر سر بازوبند کاپیتانی میانه خوبی را با کاپیتان نداشت. این اختلاف در بازی‌های جام جهانی به اوج رسید.

 با این وجود علی دایی که حالا مرد اول تیم ملی است‌، درهای تیم ملی را به روی همه باز می‌داند‌. او در اولین گفت‌و‌گو با روزنامه همشهری پس از انتصابش می‌گوید:

 «من با هیچ کسی اختلافی ندارم. مطمئن باشید هر بازیکنی که خوب بازی کند‌، جایش در تیم ملی است. این را اطمینان می‌دهم که هیچ حب و بغضی در انتخاب‌هایم ندارم و درهای تیم ملی به روی همه بازیکنان شایسته باز است.»

دایی البته تاکید کرده که به‌زودی از سایپا جدا می‌شود، ولی این جدایی از روز 20 اسفند خواهد بود، چون در این روز سایپا باید اولین بازی آسیایی‌اش را در کویت و برابر باشگاه الکویت انجام دهد. تقی‌زاده، سخنگوی باشگاه سایپا در این باره گفته است:

«‌صحبت‌هایی که با فدراسیون فوتبال داشتیم و با مبنا قرار دادن مصالح ملی، علی دایی را در اختیار تیم ملی قرار دادیم، اما طی توافقات انجام شده قرار است تا علی دایی در هر دو پست تیم ملی و سرمربیگری سایپا فعالیت کند و در کنار حضور در تیم ملی ایران وظیفه‌ بزرگش در لیگ قهرمانان آسیا و لیگ برتر را انجام دهد. سایپا روز یکشنبه نوزدهم اسفندماه برای دیدار مقابل نماینده کویت عازم این کشور می‌شود.»

البته دایی در اولین اظهار نظرش به همکار ما گفته بود:«‌نمی‌توانم هر دو پست هدایت سایپا و تیم ملی را همزمان انجام دهم.»

همشهری امارات

کد خبر 45707

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز