سه‌شنبه ۱۴ اسفند ۱۳۸۶ - ۰۸:۰۰
۰ نفر

گروه ورزشی: فاصله سرمربیگری قطبی و علی دایی تنها 24 ساعت بود؛ آنجایی که به گفته علی کفاشیان برخی رسانه‌ها در تصمیمی عجولانه اعلام کردند که قطبی سرمربی تیم‌ملی شده است.

اما تصمیم قطعی در فدراسیون گرفته نشد، همانطور که در موضوع افشین قطبی هم فدراسیون فوتبال پس از مشاوره با سازمان ورزش از اعلام رسمی سرمربیگری مربی پرسپولیس انصراف داد.

 افشین قطبی که بعد از دیدار با مقاومت در شیراز اعلام کرده بود که بدون شک سرمربی تیم‌ملی ایران است، هنوز هم از معرفی علی دایی به عنوان سرمربی جدید تیم‌ملی شوکه است.

 او پیش از دیدار مقاومت سپاسی در رختکن حاضر شده و از بازیکنان خواسته بود به عنوان آخرین بازی که وی همراه آنان است، با پیروزی زمین مسابقه را ترک کنند. بازیکنان پرسپولیس به وعده خود عمل کردند تا فدراسیون فوتبال پس از چند ساعت مذاکره فشرده با قطبی به وعده خود عمل نکند و علی دایی را به سمت سرمربیگری تیم‌ملی ایران منصوب کند. اما چه شد علی دایی به یکباره از پرده بیرون آمد و برخلاف اظهارنظرهای رسمی سرمربی تیم‌ملی شد.

 علی کفاشیان که در بازی رسانه‌ای نام‌ها و روزها را به دنبال خود می‌کشید، هیچگاه از علی دایی به عنوان گزینه‌ای اصلی برای بررسی برنامه‌هایش در کمیته‌فنی و هیأت‌رئیسه نام نبرده بود. رئیس فدراسیون فوتبال حتی در برنامه تلویزیونی 90 که کفه رقابت امیر قلعه‌نویی و افشین قطبی به سود سرمربی سرخ‌ها سنگینی کرده بود از گزینه‌ای سوم در میان آن دو نام نبرد. او حتی در پی اختلاف آشکار قلعه‌نویی و قطبی از شانس داشتن 50 درصدی هرکدام از گزینه‌های مذکور سخن گفت.

 این در حالی بود که برخی از اعضای هیأت‌رئیسه فدراسیون فوتبال به ترتیب از افشین قطبی، امیر قلعه‌نویی و محمد مایلی‌کهن به عنوان نامزدهایی که در کمیته فنی فدراسیون بیشترین رأی را آورده بودند و انتخاب مربی تیم ملی از میان این 3 تن سخن می‌گفتند تا جایی که حتی در بین این 3 نفر با افشین قطبی به مذاکره‌ای طولانی می‌نشینند و او را برای همراه‌سازی با سازمان به شمال خیابان سئول می‌برند.

جایی که قطبی پاسخ منفی را از میان کلمات رسمی معاون سازمان ورزش شنید. او اما با امیدواری 2 عضو هیأت‌رئیسه فدراسیون که همراهی‌اش می‌کردند، امیدوار به نشستن برروی نیمکت تیم‌ملی بود.

 علی کفاشیان در گفت‌وگو با همشهری در این مورد می‌گوید: «آقای افشین قطبی واقعاً شایستگی نشستن روی نیمکت تیم‌ملی را داشتند اما به دلیل مخالف‌خوانی‌هایی که صورت گرفت، این امر ممکن نشد.»

 کفاشیان در مورد اینکه چه نهادی با قطبی مخالفت کرده است، تأکید می‌کند: «به طور واضح بگویم، هیأت‌مدیره پرسپولیس مخالف رفتن قطبی بودند، ضمن اینکه حاشیه‌هایی هم وجود داشت. البته انتخاب دایی یک ریسک خوب بود.»رئیس فدراسیون فوتبال اما حواشی که مانع سرمربی شدن قطبی بود را عنوان نمی‌کند تا همچنان قدرت برتری که علی دایی را به تیم ملی ایران رساند گزینه در سایه بماند.

 در دیگر سو این علی دایی است که حالا خود را در جایگاه نفر اول نیمکت تیم‌ملی می‌بیند. انتخابی که با دور زدن برخی از اعضای هیأت‌رئیسه فدراسیون فوتبال هم همراه بود، چراکه آنها قاطعانه از انتخاب افشین قطبی خبر می‌دادند و هیچ اطلاعی از مذاکره و انتخاب سرمربی سایپا نداشتند. انتخابی که حدود قبل از ظهر روز یکشنبه انجام شد و بسیاری از اعضای هیأت‌رئیسه فدراسیون فوتبال از آن بی‌خبر بودند.

 منابع نزدیک به فدراسیون از تماسی خبر می‌دهند که بلافاصله پس از جلسه با افشین قطبی در طبقه دوم ساختمان ورزش صورت گرفته است. گفته می‌شود علی دایی با تماس مستقیم سازمان متقاعد شده است که سمت سرمربیگری تیم‌ملی را بپذیرد. مسئله‌ای که علی کفاشیان آن را رد می‌کند: «نه به هیچ وجه صحت ندارد. ما از علی دایی برنامه داشتیم.»

 کفاشیان حتی این جمله را که جلسه 3 جانبه‌ای میان او، علی دایی و علی‌آبادی برگزار شده است را نیز تلویحاً رد می‌کند تا بگوید: «برای سازمان نتایج تیم‌ملی مهم است. آنها فقط نظارت می‌کنند و ما هم هماهنگ هستیم.» رابطه سازمان ورزش با علی دایی اما با دیدار عجیب محمد علی‌آبادی با او در دوران انتخابات، شایعاتی را به وجود آورد تا برخی رسانه‌ها در گمانه‌زنی‌های خود از دایی به عنوان سرمربی تیم‌ملی در صورت انتخاب شدن رئیس سازمان در انتخابات نام ببرند.

 گمانه 6 ماه پیش حالا در حالتی به واقعیت تبدیل شده است که رئیس سازمان نتوانست بر صندلی فوتبال تکیه کند اما این مانعی برای نظارتش بر فوتبال نیست.

منابع نزدیک به هیأت‌رئیسه، دایی را محصول تفاهم فدراسیون و سازمان پس از حذف قطبی (گزینه فدراسیون) و قلعه‌نویی (گزینه سازمان) می‌دانند. اینجاست که به قول یک عضو هیأت‌رئیسه خط سوم، محصول خردجمعی و به سود فوتبال است.

کد خبر 45739

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز