دوشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۸۶ - ۰۸:۳۹
۰ نفر

گروه ورزشی: سرمربی جدید تیم ملی اعلام کرد که در انتخاب دستیارانش اختیار تام خواهد داشت. همچنین او خبر جدایی‌اش از سایپا را تایید کرد.

مهمترین خبر روز یکشنبه، برد 2 بر صفر پرسپولیس نبود تا از پی آن شانس افشین قطبی برای سرمربیگری تیم‌ملی بیشتر از قبل شود. مهمترین خبر روز یکشنبه هشدار صفایی‌فراهانی نسبت به استقلال فدراسیون و دخالت نکردن نهادهای ناظر فدراسیون فوتبال هم نبود.

 مهمترین خبر روز یکشنبه و شاید یکی از مهمترین خبرهای سال 1386، این چنین روایت شد؛ «علی دایی سرمربی تیم‌ملی فوتبال ایران شد.»

این خبری بود که پس از شکست ایران در جام ملت‌های آسیا، انتظار شنیدنش از کمیته انتقالی می‌رفت . انتظاری که با نام مربیان بزرگ خارجی آغاز و پس از فراز و نشیب چندین ماهه به گزینه‌های داخلی ختم شد.

 بخش جالب داستان اما، ماراتن انتخاب سرمربی ایرانی برای تیم‌ملی بود. هیأت‌رئیسه فدراسیون فوتبال با نام چند مربی ایرانی کار را آغاز کرد؛ «امیر قلعه‌نویی، افشین قطبی، بیژن ذوالفقارنسب، مجید جلالی و محمد مایلی‌کهن».

 گمانه‌زنی رسانه‌ها زودتر از جلسات هیأت‌رئیسه آغاز شد.

 روزی ذوالفقارنسب و قلعه‌نویی گزینه‌های نهایی نامیده شدند. روز بعد قلعه‌نویی و قطبی. روز دیگر زوج جلالی و مایلی‌کهن و ... کار اما در کمیته فنی به انتخاب افشین قطبی ختم شد. هیأت‌رئیسه هم نسبت به قطبی چراغ‌سبز نشان داد تا سرمربی پرسپولیس، جدی‌ترین فرد برای نشستن روی صندلی تیم‌ملی ایران نام بگیرد.

 در عین حال اما، قطبی نتوانست رضایت مسئولان سازمان ورزش را جلب کند. از اینجا بود که شایعه حمایت سازمان ورزش از قلعه‌نویی در رسانه‌ها پیچید؛ قلعه‌نویی، گزینه سازمان. قطبی، گزینه فدراسیون.

 تفاوت در اینجا بود که اگر مسئولان سازمان ورزش حاضر به گفت‌وگوی رودررو با افشین قطبی شدند، مدیران فدراسیون حتی کوچک‌ترین تمایلی به استخدام سرمربی سابق تیم‌ملی نشان ندادند، تا سرنوشت سرمربی تیم‌ملی در هاله‌ای از ابهام بماند.

موضع سازمان ورزش

 صبح دیروز اما ماجرا به گونه‌ای دیگر پیش رفت. ابتدا محمد آخوندی سخنگوی سازمان ورزش به حضور مسئولان فدراسیون فوتبال و یکی از نامزدهای مربیگری تیم‌ملی در سازمان اشاره کرد و گفت: «سازمان تربیت‌بدنی خانه همه اهالی ورزش کشور است و حضور مسئولان فدراسیون برای دیدار و گفت‌وگو و رایزنی و تعامل با مسئولان مرکز توسعه ورزش قهرمانی نمی‌تواند چیز عجیبی باشد.»

 وی تصریح کرد: « قطعاً انتخاب سرمربی وظیفه مسئولان فدراسیون است و سازمان هیچ دخالتی در این زمینه نمی‌کند. البته با توجه به اهمیت فوتبال و توجه ویژه مردم، سازمان تأکید نموده که فدراسیون فوتبال باید در کمترین زمان و به سرعت سرمربی را معرفی نماید تا بیش از این، زمان از دست نرود.»

اشاره‌های سخنگوی سازمان ورزش اما با شوک انتخاب علی دایی تطابق داشت. چه اکثر رسانه‌ از امیر قلعه‌نویی به عنوان گزینه مورد حمایت سازمان ورزش نام می‌بردند. اما واقعیت این بود که در سایه چالش قطبی و قلعه‌نویی گزینه سومی قرار داشت که تا یکشنبه بعدازظهر هرگز به عنوان شانس اول سرمربیگری تیم‌ملی اعلام نشده بود اما به یک باره ورق برگشت و در حالی که افشین قطبی برد در خانه حریف را برگ برنده‌ای برای خود می‌پنداشت، این گزینه سوم بود که در پی توافق سازمان ورزش و فدراسیون فوتبال به عنوان سرمربی تیم‌ملی انتخاب شد.

هشدار فیفا

 چالشی که صفایی‌فراهانی را به میدان آورده بود تا از هشدار فیفا نسبت به استقلال نداشتن فدراسیون فوتبال سخن بگوید، بعدازظهر یکشنبه با انتخاب علی دایی به عنوان سرمربی تیم‌ملی، پایان یافت.علی دایی دقایقی پس از انتشار این خبر در گفت‌وگو با همشهری گفت: «مذاکرات از روز گذشته آغاز شده بود و این پیشنهاد به من ارائه شد تا اینکه امروز به نتیجه رسیدیم. در حال بررسی شرایط بودم و در نهایت به این نتیجه رسیدم که می‌توانم به فوتبال کشورم در تیم‌ملی کمک کنم. مسئولان می‌خواستند مذاکره در آرامش پیش برود و همه چیز در رسانه‌ها مطرح نشود.»

 وی افزود: «من قبلاً گفته بودم که اگر شرایط مهیا شود هدف نهایی من مربیگری در تیم‌ملی است. می‌دانم کار سختی در پیش دارم اما به کمک خدا چشم دارم. امیدوارم با دعای خیر مردم موفق شوم و بتوانم در تیم‌ملی کشورم عملکرد خوبی داشته باشم.»

 دایی که هدایت سایپا را در دست دارد، در این خصوص گفت:‌ «مربی تیم‌ملی باید یک‌شغله باشد. به همین دلیل نمی‌توانم به کار خودم در سایپا ادامه بدهم اما باید بگویم به نظر من سایپا مدیریت خوبی دارد و از جدایی من ضرر نخواهد کرد. برای این تیم آرزوی موفقیت می‌کنم.»

 دایی همچنین موضوع اختلاف با بعضی از بازیکنان را تکذیب کرد و اظهار داشت: «من با هیچکس اختلافی ندارم. درهای تیم ملی به روی همه باز است. مطمئن باشید هر فردی شایسته باشد، دعوت می‌شود و مشکلی در این زمینه وجود نخواهد داشت.»

 وی گفت: «من در انتخاب دستیار اختیار تام دارم اما هنوز تصمیمی در این خصوص نگرفته‌ام. باید خیلی زود دست به کار شویم، چون فرصت زیادی باقی نمانده و تا بازی با کویت فاصله زیادی نیست. باید زودتر اسامی ملی‌پوشان اعلام شود.»کفاشیان هم در خصوص انتخاب دایی اظهار داشت: «ما صبر کردیم تا بهترین تصمیم را بگیریم. آقای دایی هم یکی از گزینه‌هایی بودند که به ایشان فکر می‌کردیم و در نهایت به این نتیجه رسیدیم که با کاپیتان سابق تیم‌ملی همکاری کنیم.»

 رئیس فدراسیون فوتبال اضافه کرد: «دایی در انتخاب دستیارانش اختیار کامل خواهد داشت و تا صعود به جام جهانی هدایت تیم ملی ایران را در دست دارد.»

کد خبر 45660

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز