سه‌شنبه ۱۳ فروردین ۱۳۸۷ - ۱۷:۰۹
۰ نفر

محمد جواد پاینده: استقبال باشکوه از دایی که چهره ناجی فوتبال ملی را در مرحله مقدماتی جام جهانی به خود گرفته بود، به سردی گرایید.

سرمربی جوان سال جدید  را با شکست و  تساوی در منامه و کویت آغاز کرد و طعم اولین انتقادات تلخ را در تعطیلات فروردین 87 چشید، هرچند همزمانی این دو مسابقه با تعطیلات نوروزی رسانه‌های مکتوب، اتفاق خوبی برای دایی به شمار می‌رفت که موج انتقادات را خاموش گذاشت.
بحرین اولین حریف دایی در آغاز تجربه مربیگری ملی بود. کاپیتان سابق تیم‌ملی که یکی از تلخ‌ترین شکست‌های زندگی ورزشی خود را در منامه سپری کرده بود، اولین تجربه ملی در دنیای مربیگری را با شکست مقابل بحرین پشت‌سر گذاشت.
نمایش تیم دایی در این بازی و پس از آن مسابقه با کویت برخلاف انتظارات بود،‌ هرچند همچنان می‌توان گفت سرمربی تیم‌ملی فرصت لازم برای ایجاد تحولات مطلوب خود را پیدا نکرده است.
همان‌طور که انتظار می‌رفت دایی با آرایش 1-3-2-4 تیم‌ملی را در این دو بازی به میدان فرستاد. بعضی از تصمیمات او در انتخاب بازیکنان قابل‌ پیش‌بینی به نظر می‌رسید اما استفاده از بعضی بازیکنان در پست‌های غیرتخصصی انتقاداتی را به همراه داشت و در شکل بازی تیم‌ملی تاثیرگذار بود.
اعتماد به زوج حسینی و بنگر در خط دفاع قابل پیش‌بینی به نظر می‌رسید اما به‌کارگیری بیک‌زاده جوان، هافبک میانی مقاومت به عنوان دفاع چپ و همین‌طور اعتماد به مدافع جوان سایپا در سمت راست خط دفاعی و در جایی که حسین کعبی سال‌هاست بازیکن اصلی تیم ملی به حساب می‌آید، استحکام لازم را در این دو بازی از خط دفاعی تیم‌ملی گرفت. غلام‌نژاد جوان هرچند با اعتماد به‌نفس خوبی در ترکیب تیم‌ملی به میدان رفت اما در بعضی از صحنه‌های حساس مسابقه با کویت دچار اشتباهاتی شد که برای تیم ملی سرنوشت‌ساز و موثر بود.
دایی در خط میانی هم به کاپیتان تیمش بیش از سایر هافبک‌های تیم‌ملی اعتماد داشت و ترجیح داد از وجود صادقی در کنار تیموریان سود ببرد اما این زوج هرگز توفیقی در بازیسازی و ایجاد موقعیت برای مهاجمان تیم‌ملی به دست نیاوردند. بزرگ‌ترین انتقاد به عملکرد دایی همچنان تاکید او بر استفاده از بازیکنان سایپاست، هرچند کاملا طبیعی است که سرمربی جوان تیم ملی و باشگاه سایپا بازیکنان تیم خود را بیش از سایر بازیکنان لیگ می‌شناسد و به آنها اعتماد دارد اما این مسئله یکی از تاثیرات مستقیم حضور مربی 2شغله در تیم ملی است.
در عین حال نمی‌توان از تحولات مثبت تیم دایی به سادگی گذشت. نقطه قوت عملکرد او پایین آوردن میانگین سنی بازیکنان و همین‌طور  پایان بخشیدن به طلسم ناکامی مهاجمان در بازی با کویت بود. سرمربی که خود بهترین مهاجم تاریخ فوتبال ملی به حساب می‌آید، تغییرات زیادی در ترکیب خط حمله ایجاد کرد تا بالاخره تیمش موفق به گلزنی در بازی با کویت شد.
به نظر می‌رسید تمرکز سرمربی بیش از هرچیز به تقویت خط دفاعی تیمش در بازی‌های آینده و خصوصا دیدار با امارات معطوف خواهد بود تا با استفاده از توان هجومی موجود به اولین پیروزی خود در این مرحله دست یابد.
کد خبر 47403

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز