همشهری آنلاین: مدیران و دست اندرکاران فرهنگ و هنر در باره راه‌های مبارزه با اعتیاد به تبادل نظر پرداختند.

به گزارش روابط عمومی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی،محمد حسین صفار هرندی در جلسه هم اندیشی احصاء ملاک ها و شاخص های پیشگیری از آسیب های اجتماعی به ویژه اعتیاد برای تولید آثار فرهنگی و هنری که به همت دفتر پیشگیری از آسیب های اجتماعی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تشکیل شده بود، افزود: می توان عنصر فرهنگ و هنر را برای هشدار به دانش آموزان به استخدام درآورد تا ذهن و دل آنان مجذوب جاذبه های کاذبی همچون مواد مخدر نشود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مهار و کنترل معضل مواد مخدر از هر راه و روشی را مورد تاکید قرار داد و گفت :در این بخش باید متوسل به فرهنگ و هنر شد.

این عضو ستاد مبارزه با مواد مخدر اظهار داشت:هنر،این توانایی را داراست تا کودکان و نوجوانان را علیه سنت های ناپسند موجود در پیرامون محل زندگی شان ترغیب کند که این هدف مهمی در مبارزه یا پیشگیری از مواد مخدر به شمار می آید.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت:از طریق جریان فرهنگی هنری باید پیام های نیرومندی برای دانش آموزان و سایر مخاطبان صادر کرد تا این پیام بتواند موج انقلابی و شورشی علیه ناهنجاری مواد مخدر ایجاد کند.

صفار هرندی در ادامه تولید آثار تاثیر گذار در حوزه اجتماعی را مورد تاکید قرار داد و گفت:این گونه جلسات می تواند در یافتن شاخص های تاثیر گذار در تولیدات آثار فرهنگی و هنری نقش اساسی ایفا کند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بررسی معضل اعتیاد از ابعاد گوناگون را مورد تاکید قرار داد و گفت: اینکه کمبود برخی امکانات برای جوانان چقدر می تواند در این حوزه تاثیر گذار باشد قابل تامل است اما چرا در غرب و آنجایی که محدودیت هایی از جنس محدودیت هایی که ما فکر می کنیم ندارند شاهد گسترش مواد مخدر هستیم.

وی روش صحیح به کارگیری عنصر فرهنگ و هنر را از دلایل موفقیت در این حوزه برشمرد و اظهار امیدواری کرد، این قبیل جلسات بتواند به راهکاری مناسب برای ورود به اصلی ترین نقطه مورد انتظار دست یابد.

مدیر کل دفتر آموزش و فرهنگ پیشگیری از آسیب های اجتماعی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز طی سخنانی هدف از برپایی این جلسه را دست یابی به شاخص های همسو با اهداف مبارزه با معضلات اجتماعی برای تولید آثار فرهنگی و هنری برشمرد.

پرویز کرمی افزود: این جلسه می کوشد برنامه ها و فعالیت هایی برای سال آینده تعریف کند تا با سفارش آن به تهیه کنندگان در رشته های مختلف هنری اعم از تولید فیلم ،نگارش کتاب ،پژوهش ،انیمیشن ،سرود یا موسیقی،نتایج مطلوبی از آن کسب شود.

مدیر کل حوزه وزارتی اظهار داشت :تولید آثار باید برابر یافته های متخصصان حوزه آسیب ها اعم از روانشناسی ،جامعه شناسی ،دینی ،اجتماعی ،فرهنگی و مطابق با اصول و اهدافی باشد که در حال حاضر مد نظر ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور است.

حمید صرامی مشاور دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر با تقدیر از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به دلیل اهتمام در برنامه های ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: یکی از وزرایی که خیلی شدید به مقوله پیگیری از اعتیاد اهتمام دارند آقای صفار هرندی هستند و در ستاد هم حضور جدی دارند و به عنوان دغدغه ذهنی خودم احساس می کنم اگر همه وزرای دستگاههای فرهنگی به این مقوله وارد شوند قدر مسلم اتفاقات جدیدتری در حوزه پیشگیری از اعتیاد در کشور رخ خواهد داد.

در ادامه نارنجی ها،مدیر کل فرهنگی پیشگیری ستاد مبارزه با مواد مخدر به فقدان کارشناس رسانه مرتبط با پیشگیری اشاره کرد و افزود:در این حوزه باید نگاه خاصی را در حوزه پیشگیری ایجاد کنیم این که اول بدانیم اعتیاد چیست و چه ابعادی دارد و بعد این را در قالب رسانه و یا قالب های دیگر در بیاوریم.

فضایلی دبیر کل انجمن روزنامه نگاران هم در این جلسه گفت:در آسیب های اجتماعی هنوز ارزیابی دقیق نداریم که شرایط بحرانی است یا عادی؛ چون قطعا هیچ کدام از ما انتظار نداریم که شرایطی داشته باشیم که در کشور ما هیچ آسیب اجتماعی نباشد اگر مدینه فاضله را بخواهیم توصیف کنیم ممکن است به آن شرایط برسیم ولی در واقعیت این طور نمی شود از آن مدینه فاضله که بگذریم درجه بندی شرایط و نوع مواجهه در حوزه آسیب های اجتماعی مهم است.

محمد رضا باکیده رئیس انجمن سینمای جوان نیز با تاکید بر استفاده از هنر سینما و تلویزیون برای مقابله با آسیب های اجتماعی افزود: باید سینما و تاثیرش را بشناسیم و اینکه سینماگر و هنرمند ما تا چه میزان از مخاطب شناخت دارد.

حجت الاسلام و المسلمین ملانوری، دبیر شورای فرهنگ عمومی و شورای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت نیز ضرورت تبیین خط مشی های اصولی برای تولید کنندگان آثار فرهنگی و هنری در حوزه اجتماعی را مورد تاکید قرار داد. 

وی افزود: عمل به شاخص های اصولی و مورد قبول کارشناسان می تواند در اثر بخشی تولیدات فرهنگی هنری نقش به سزایی ایفا کند.

در این جلسه که جمعی از هنرمندان و تهیه کنندگان سینما و تئاتر و مسوولان فرهنگی و هنری حضور داشتند ،حاضران در خصوص احصای شاخص های پیشگیری از آسیب های اجتماعی برای تولید آثار فرهنگی و هنری به بحث و تبادل نظر پرداختند.

در این نشست همچنین جهانگیر الماسی کارگردان و مدرس سینما و تئاتر،پوران درخشنده کارگردان ،محمدرضامعماری قائم مقام پژوهشگاه فرهنگ و هنر و ارتباطات،دکتر ابراهیم فیاض جامعه شناس ، دکتر مهدی دوایی روانشناس و دکتر رحمانی از اعضای شورای سیاستگذاری دفتر آموزش و فرهنگ پیشگیری ار آسیب های اجتماعی نیز حضور داشتند که به بیان نقطه نظرات و دیدگاههای خود پرداختند.

کد خبر 45472

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز