دوشنبه ۲۶ فروردین ۱۳۸۷ - ۱۶:۵۸
۰ نفر

گروه سلامت: در حالی که ۵ ماه از موضع‌گیری وزارت بهداشت در مورد تایید یا عدم‌تایید شربت تریاک پس از انجام تحقیقات لازم می‌گذرد، جانشین دبیر کل ستاد مبارزه با مواد‌مخدر در شرایطی خبر از تایید قطعى این دارو توسط وزارت بهداشت می‌دهد.

با این حال و علی رغم اعلام این خبر مسئولان وزارت بهداشت از اعلام چنین خبری کاملا اظهار بی‌اطلاعی می‌کنند و معتقدند این دارو هنوز در مراحل تحقیق بوده و به‌طور رسمی تایید آن اعلام نشده است.

مدیرکل درمان ستاد مبارزه با مواد‌مخدر نیز گفت: وزارت بهداشت شربت تریاک را تایید کرد و با تدوین پروتکل درمانی آن دوره آزمایشی درمان هزار معتاد با این دارو از هفته آینده آغاز می‌شود.

سعید صفاتیان افزود: بر این اساس قرار است مرکز ملی مطالعات اعتیاد وابسته به دانشگاه علوم پزشکی تهران پروتکل پژوهشی درمان با شربت تریاک را به ستاد مبارزه با مواد‌مخدر بدهد تا درمان معتادان آغاز شود.

وی ادامه داد: داروی شربت تریاک در کشور تولید شده و مراکز درمان معتادان با شربت تریاک نیز مشخص شده است که پس از تدوین پروتکل پژوهشی این دارو، درمان حدود هزار معتاد از هفته آینده آغاز می‌شود، البته ممکن است در روزهای اول تعداد کمتری از معتادان تریاکی زیر پوشش درمان با شربت تریاک قرار بگیرند و احتمالاً طی یک برنامه یک ماهه حدود هزار معتاد زیر پوشش درمان با شربت تریاک‌می‌روند.

با این حال  وزیر بهداشت آبان ماه گذشته با بیان اینکه شربت تریاک یک بعد علمی دارد و یک بعد اجتماعی و بعد از بررسی این ابعاد می‌توان در مورد استفاده از آن در کل کشور تصمیم گرفت، گفته بود: طبق مصوبه ستاد مبارزه با مواد‌مخدر ما در وزارت بهداشت موظف شدیم بررسی‌های‌ علمی را در مورد شربت تریاک انجام دهیم که در حال انجام است و نتیجه آن از سوی همکاران مسئول حوزه دارویی به ستاد اعلام می‌شود.

دکتر کامران باقری لنکرانی همچنین از بررسی عوارض این شربت سخن گفته بود: « از نظر علمی باید بررسی شود که عوارض شربت تریاک چیست و چه آثاری در فرد ایجاد می‌کند و آیا ما مجاز هستیم این آثار را بپذیریم یا نه. اینکه ما مجاز هستیم  برای همه معتادان از شربت تریاک استفاده کنیم موضوع تحقیقاتی است که در وزارت بهداشت در حال انجام است.»

در چنین شرایطی، دکتر مهرداد رضایی، مدیر‌ روابط عمومی معاونت غذا و داروی وزارت بهداشت‌ با بیان اینکه این دارو در حال حاضر در حال پشت سر گذاشتن مراحل تایید وزارت بهداشت است به همشهری می‌گوید:  هم اکنون مدارک  شربت تریاک  به اداره کل نظارت بر دارو و مواد‌مخدر وزارت بهداشت داده و اکنون شورای بررسی و تدوین فهرست دارویی کشور در مورد ورود این دارو به فهرست داروهای رسمی باید نظر بدهد.

وی ادامه می‌دهد: اگر نظر این شورا مثبت باشد، بررسی اداره کل نظارت بر دارو و مواد‌مخدر وزارت بهداشت هم وارد مرحله نهایی شده و در واقع به اتمام می‌رسد و آن‌ وقت است که پروانه این دارو صادر شده و شربت تریاک برای توزیع وارد بازار خواهد شد.

کد خبر 48763

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز