شنبه ۲۰ بهمن ۱۳۸۶ - ۱۴:۴۵
۰ نفر

انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا با توجه به تحولات و تغییراتی که در عرصه سیاست‌های خارجی کاخ سفید به ویژه در قبال خاورمیانه به وجود خواهد آورد، از نظر کشورهای عربی نیز حایز اهمیت است.

سران عرب به‌دلیل پرونده‌های پیچیده و حساس لبنان، عراق، فلسطین و حتی بحران حاکم بر کشورهای شاخ آفریقا از یک سو به‌دنبال حفظ و تحکیم روابطشان با آمریکا و از سوی دیگر به‌دنبال استفاده از مواضع آینده رهبران جدید کاخ سفید در قبال تحولات جهان عرب هستند.

روزنامه عرب زبان البیان در گزارشی در این باره نوشت:  در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا آنچه برای اعراب حایز اهمیت است موضع‌گیری نامزدها در قبال مسئله فلسطین، لبنان و جنگ علیه عراق است.

مواضع هیلاری کلینتون در قبال جهان عرب به ویژه مسئله فلسطین کاملا روشن و مشخص است، او قبلاً به بیت‌المقدس اشغالی سفر کرده و از همانجا ضمن موافقت با به رسمیت شناختن حق موجودیت اسرائیل حتی پا را از این هم فراتر گذاشته و موافقتش را با اعلام پایتختی بیت‌المقدس برای کشور آینده اسرائیل اعلام کرده است.

اما اوباما که از همان ابتدا موضعی تند علیه مطبوعاتی که به وی نسبت مسلمان بودن داده بودند، اتخاذ کرده و تأکید کرده هرگز اسلام نیاورده است، درخصوص مسئله‌ فلسطین موضعی به مراتب سرسختانه‌تر از هیلاری اتخاذ کرده و مخالفت کاملش را با حق بازگشت آوارگان فلسطینی اعلام کرده است.

او علاوه بر اعلام پایبندی کاملش به حفظ امنیت و یهودیت اسرائیل، اخیرا در پیامی به زلمای خلیل زاد، نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل متحد از او خواسته تا مانع از صدور قطعنامه شورای امنیت علیه اسرائیل و محکومیت این رژیم به‌دلیل جنایات غزه شود.

اما موضع‌گیری نامزد‌های حزب جمهوریخواه در قبال تحولات جهان عرب و بحران عرب و اسرائیل مطابق با موضع‌گیری‌های جورج بوش، رئیس‌جمهوری آمریکاست.

آنها نیز ضمن حمایت همه جانبه از اسرائیل به‌دنبال تضمین برتری نظامی این رژیم بر کشورهای عربی و پایبندی به اصل تشکیل کشور یهودی برای اسرائیل و تضمین امنیت آن هستند.

کد خبر 43864

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز