عاشقان و شیفتگان امام حسین(ع) و علمدار کربلا در تهران، همچون دیگر شیعیان و مومنان سراسر عالم در سوگ سالار شهیدان و یاران باوفایش اشک ماتم ریختند.

به گزارش فارس، عزاداران حسینی با حضور در مساجد، حسینیه‌ها و تکایا با تشکیل دسته‌های با شکوه سینه زنی و زنجیر زنی به عزاداری پرداختند..

شیفتگان سرور و سالار شهیدان اعم از پیر و جوان که در تاسوعای حسینی تا واپسین ساعات با حضور در مراسم سوگواری به عزاداری پرداخته بودند روز عاشورادر قالب دستجات  سینه زنی و زنجیرزنی با حرکت در سطح خیابان‌ها و محلات شهرها و روستاهای اقصی نقاط کشور و نیز تجمع در مساجد و حسینیه‌ها و تکایا در فضایی معنوی به سوگ سرور آزادگان و سالار شهیدان و یاران با وفایش پرداختند.

جوانان همراه با سینه‌زنی و زنجیر‌زنی با سردادن شعارهای مذهبی و نوحه‌خوانی بخش اعظم دسته‌های عزاداری را تشکیل داده‌بودند، بزرگان و ریش سفیدان پیشاپیش دسته‌های سوگواری اشک‌ریزان، با بغض و اندوه بسیار در نگاهشان، دیگر عزاداران را همراهی می‌کردند و زنان در پی دسته‌های سوگواری با چشمهای اشکبار، زیرلب نام حسین(ع) را زمزمه کنان،  همراه سوگواران شده‌بودند.

کودکان نیز همراه با پدران و مادران خویش، همدوش سوگواران امام حسین (ع) با بستن سربندهایی به پیشانی که بر روی آنها شعار «یا حسین(ع)» و «یا ابوالفضل(ع)» نقش بسته بود،  به زنجیرزنی پرداختند.

بنا بر این گزارش در تهران حرم حضرت عبدالعظیم، محلات اطراف بازار، ابن بابویه، امامزاده عبدالله، امامزاده صالح و دیگر امامزاده‌های شهر تهران و نیز میادین اصلی شهر چون میدان امام حسین، انقلاب، آزادی، رسالت، جمهوری اسلامی، فردوسی، بهمن و صادقیه از جمله مکان‌هایی بودند که همچون سال‌های گذشته، حضور عزاداران در این محل‌ها چشمگیر‌تر از سایر نقاط بود.

مرقد مطهر امام راحل و بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران نیز شاهد خیل سوگواران و عزادارانی بود که به صورت دسته‌ها و هیأت‌های عزاداری خود را از نقاط مختلف شهر به این مکان رسانده بودند تا در سالروز شهادت حضرت ابوالفضل (ع) و امام حسین(ع) به زنجیر‌زنی و سینه‌زنی بپردازند.

هیأت‌های عزاداری امام حسین(ع)قبل ازظهر روز عاشورا پر جنب و جوش‌تر از روزهای دیگر شاهد تلاش عاشقانه مردان سفیدمو‌ و جوانان و زنانی بود که به پختن نذری مشغول بودند.

برخی از مردم نیز با سینی‌های پر از شربت با سیراب کردن جمعیت دسته‌های عزاداری،  به ادای نذر خود پرداختند.

در برخی محلات نیز گروه‌‌های تعزیه‌خوان در ادامه روایت خود از حماسه کربلا،   به تشریح وقایع روز تاسوعای حسینی و چگونگی به شهادت رسیدن علمدار کربلا،   حضرت ابوالفضل(ع) و دیگر یاران وفادار حضرت اباعبدالله الحسین(ع) پرداختند.

کاروان عزاداری دانش‌آموزان تهران

همزمان با ایام سوگواری حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و یاران وفادارش، کاروان عزاداری دانش‌آموزان شهر تهران مسیری را تا میدان فلسطین عزاداری کردند.

بنابراین گزارش، در این مراسم بیش از دو هزار دانش‌آموز دختر و پسر از تمام مناطق آموزش و پرورش شهر تهران حضور داشتند.بنابراین گزارش، مراسم فوق از ساعت 9 صبح از مقابل سازمان انتقال خون در خیابان وصال تهران آغاز شد و تا میدان فلسطین و سازمان آموزش و پرورش شهر تهران ادامه یافت.

تحریف عاشورا به نام دین

یک عضو مجمع روحانیون مبارز با اشاره به انحرافاتی که از واقعه عاشورا صورت می‌گیرد، گفت: دین برای عده‌ای تنها نام است و شناخت دین برای آن‌ها اهمیتی ندارد.

به گزارش ایسنا، آیت‌الله محمد توسلی طی سخنانی در مراسم شب تاسوعای حسینی، با تاکید بر ضرورت شناخت همه‌جانبه واقعه عاشورا اظهار کرد: متاسفانه انحرافات از واقعه عاشورا به قدری شده که مراجع نیز بر توجه به این مساله تأکید دارند؛ چراکه عده‌ای به نام دین از روضه‌خوانی‌های دروغین تا بسیاری از اعمال دیگر و هر کار دیگری را انجام می‌دهند؛ این‌ درحالی است که بسیاری از حقایق دین گفته نمی‌شود.

وی همچنین با بیان این‌که  متاسفانه برخی از مبانی ما تغییر کرده است تصریح کرد: البته این‌گونه تحریف‌ها تازگی ندارد حتی در 60 سال پس از هجرت پیامبر(ص) وقتی به تاریخ نگاه می‌کنیم، می‌بینیم که مبانی مورد تغییر قرار می‌گیرد. چه‌طور می‌شود که عده‌ای که مورد وثوق قرار داشتند، کنار گذاشته می‌شوند و عده‌ای که مغضوب پیامبر(ص) بودند بر سر کار می‌آیند.

مبارزه باجریان‌های انحرافی و خرافی

دادستان کل کشور با بزرگداشت مقام شهدای کربلا یکی از مسائل بسیار مهم در جریان کربلا را مساله احیای دین دانست.

حجت‌الاسلام والمسلمین قربانعلی دری نجف‌آبادی طی سخنانی در مراسم بزرگداشت تاسوعا و عاشورای حسینی‌ که از سوی آستان مقدس حضرت امام خمینی(ره) در حرم مطهر بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی و با حضور جمعی از اعضای بیت امام(ره) و مردم سوگوار برگزار شد، افزود: موضوع احیای دین، مجاهدت در راه تبیین مراسم اسلامی، بیان حقیقت و گوهر دین،‌ مبارزه با مدعیان دروغین و جریان‌های انحرافی و خرافی یکی از اهداف والای عاشورا و کربلای امام حسین(ع) است.

وی با بیان این‌که دین به معنای واقعی کلمه تامین کننده دنیا و آخرت انسان‌هاست، خاطرنشان کرد: اگر دین به این معنای واقعی حاکم باشد در مقابل ظلم و ظالم می‌ایستد و روح آزادی‌خواهی و حمایت از مظلوم را در جامعه گسترش می‌دهد. اسلامی که پیامبر(ص) پایه‌گذار آن است، آن اسلام در جامعه‌ بشری زنده می‌ماند و سرنوشت آن مانند سرنوشت ادیان موسی(ع) و عیسی(ع) نمی‌شود.

دری نجف‌آبادی گفت: اگر قیام امام حسین(ع) و ائمه معصومین و فداکاری‌های آن بزرگواران نبود، معلوم نیست سرنوشت واقعی امت اسلام به کدام سمت می‌رفت. البته اساس قرآن همواره پا برجاست و بر اساس وعده‌ الهی حس می‌شود اما والاتر و بعد از قرآن تفسیر و تبیین آن است، آن هم نه تفسیر قولی بلکه تفسیر واقعی قرآن در میدان عمل و در عرصه‌های جهاد و فداکاری در راه خدا.

دادستان کل کشور جریان کربلا و تاکیدات ائمه بر حفظ ارزش‌های آن را در جهت زنده ماندن اسلام دانست و گفت: در جریان قیام امام حسین(ع) تمام تاریخ یک مصباح هدایت است، تا انسان‌ها راه خود را بیابند.

به گزارش ایسنا، وی در ادامه سخنان خود یکی از بزرگ‌ترین اهداف امام حسین(ع) در نهضت عاشورا را احیای ارزش‌های اخلاقی اسلام دانست و اظهار کرد:‌ گاه متاسفانه از اخلاقیات غفلت می‌کنیم، یعنی ممکن است در ابعاد سیاسی فعال باشیم اما اخلاقیات را فراموش می‌کنیم. جدا کردن مسائل سیاسی از اخلاق و معنویت با فرهنگ حسینی سازگار نیست.

کد خبر 42084

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز