چهارشنبه ۱۹ دی ۱۳۸۶ - ۱۰:۱۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: شهردار تهران گفت: تشکیل هیئت‌ها و تکیه‌ها باید کاملا مردمی باشد و مردمی نیز اداره شود، ضمن آن که تا حد ممکن باید امکانات لازم در اختیار آن‌ها قرار گیرد.

دکتر محمد باقر قالیباف در دومین همایش خادمین الحسین (ع) گفت: هیئت‌ها و تکیه‌ها باد مردمی اداره شوند و دستگاه‌ها و دوایر دولتی دخالتی در این مورد نکنند تا مانند همیشه تشکیل هیات‌ها خود جوش باشد و مردم با مال و جان خود از فرهنگ عاشورا پاسداری کنند.

وی افزود: البته شهرداری تهران وظیفه خود می‌داند که اگر کاری از دستش بر می‌آید، انجام دهد و امکانات موجود را در اختیار هیات‌ها و تکایا قرار دهد که در این راستا برنامه‌های مختلف از جمله برگزاری نمایشگاه عطر سیب و اهدای قرآن به هیئت‌ها برای حفظ فرهنگ قرآنی صورت گرفته است.

قالیباف تصریح کرد: فرهنگ ایثار و شهادت فرهنگ حسینی است که اگر ذره‌ای از این فرهنگ فاصله بگیریم نمی‌توانیم عزت دنیوی و اخروی خود را حفظ کنیم و بنا براین باید فرهنگ عاشورا در مسائل اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، مورد توجه قرار گیرد.

شهردار تهران در ادامه گفت: ماه محرم و فرهنگ عاشورا نقطه عطفی در زندگی ما شیعیان و همه انسان‌هایی است که این فرهنگ را درک کرده اند.

وی همچنین دو عنصر ولایت و محبت به اهل بیت (ع) را در مصون ماندن از خطرات معنوی و اخلاقی، بسیار مهم دانست و افزود: در کنار شعارهای مذهبی و محبت به اهل بیت باید به معرفت نیز توجه بسیار شود، آن چه که امروز در بعضی از محافل و مقاطع به آن کمتر توجه شده است.

قالیباف در ادامه گفت: اگر در کنار محبت به اهل بیت (ع) و توسعه فرهنگ عاشورا که نیاز یکایک مردم و جامعه است به معرفت بی توجهی شود، با مشکل مواجه می‌شویم، زیرا محبت و احساس تا مقطعی پیش روی می‌کند و بعد از آن معرفت جواب گو است.

شهردار تهران افزود: اگرچه احساسات و محبت بسیار مهم است اما پختگی در این میان یعنی معرفت و ماندگاری اثرات فرهنگ عاشورا در بین جوانان و جامعه از اهمیت بیشتری برخوردار است.

قالیباف در ادامه تصریح کرد: در تاریخ ما پیرغلام‌هایی بودند که در راه امام حسین (ع) و حفظ فرهنگ عاشورا تلاش کردند اما تنها آن‌هایی ماندگار شدند که عملشان همراه با اخلاص و اخلاق بود.

وی افزود: امام حسین (ع) به دنبال آن بود که حکومتی شکل دهد که در آن با زنده نگه داشتن امر به معروف و نهی از منکر، انحرافات اصلاح شود و اینک که ما به برکت شهدا، امام شهدا و ولایت حکومتی اسلامی داریم، باید در عمل خواسته‌های امام حسین (ع) را در جامعه خود شکل دهیم و از این فرصت به درستی استفاده کنیم.

شهردار تهران تاکید کرد، انقلاب اسلامی نشات گرفته از نهضت حسینی است و شکل‌گیری حکومت جمهوری اسلامی ریشه در تکایا، مساجد و حسینیه‌ها دارد و در واقع ایجاد این حکومت حرکتی سطحی نبوده و اکنون ما موظف هستیم تا با نهادینه کردن فرهنگ عاشورا در حفظ آن کوشش کنیم.

قالیباف در ادامه با بیان این که در روز عاشورا اخلاص، وفاداری، عشق به شهادت و معرفت اسلام در اوج خود بوده، اظهار کرد: اگر می‌خواهیم این حرکت  عظیم را پاس داریم و محرم و صفر را زنده نگه داریم باید در زندگی فردی و اجتماعی و در مداحی‌ها و برگزاری مراسم‌هایمان، نمونه‌هایی از این راه و روش را داشته باشیم و ذره‌ای ناخالصی در گفتار و رفتارمان نباشد.

نیازمند تحول جدی در نوع نگاه به حوزه تاکسیرانی هستیم

شهردار تهران در حاشیه دومین همایش خادمین الحسین (ع) در جمع خبرنگاران گفت: در حوزه تاکسی‌رانی نیازمند تحولی جدی و اساسی در نوع نگاه و مدیریت هستیم.

محمد باقر قالیباف افزود: اساسا نگاه ما نسبت به تاکسی‌رانی باید تغییر کند و باید بپذیریم که تاکسی‌رانی جزو حمل و نقل عمومی محسوب نمی‌شود. چنان چه در هیچ جای دنیا هم تاکسی وسیله نقلیه عمومی نیست.

وی افزود: سازمان تاکسی‌رانی قادر نیست به تنهایی همه تاکسی‌ها را که به صورت آزاد و خود مالک در سطح شهر خدمات رسانی می‌کنند تحت کنترل و نظارت داشته باشد، بنا بر این باید شرکت‌هایی را شکل دهیم که تاکسی‌ها تحت کنترل و نظارت آن‌ها فعالیت کنند.

قالیباف گفت: در حال حاضر تاکسی‌های خطی که ابتدا و انتهای مسیرشان مشخص است تحت کنترل قرار دارند، اما در تاکسی‌هایی که به صورت گردشی کار می‌کنند، نظارت قوی وجود ندارد.

شهردار تهران تصریح کرد: باید فعالیت تاکسی‌ها تحت نظارت شرکت‌ها باشد که در این صورت مطمئنا سرویس دهی آن‌ها بهتر خواهد شد.

وی همچنین با بیان آن که انصافا با وجود زحمات فراوان رانندگان تاکسی، سرویس و امکانات خاصی به آن‌ها ارائه نمی‌شود، گفت: رانندگان تاکسی با سرمایه شخصی خود در فصل سرما و گرما به مردم خدمات رسانی می‌کنند که حتی تا چندی پیش بیمه آنها نیز دچار مشکل بوده است.

شهردار تهران در ادامه اظهار کرد: با تغییر نگرش در مورد نحوه خدمات رسانی تاکسی‌ها و قوت گرفتن حضور و فعالیت شرکت‌های بخش خصوصی می‌توان به تغییر و تحول در تاکسی‌رانی امیدوار بود.

وی تاکید بر آنکه اقدامات خاصی توسط شهرداری تهران به مناسبت فرارسیدن ماه محرم و صفر صورت گرفته است، گفت: با توجه به سرمای هوا و استفاده از بخاری و سیستم‌های گرمایشی در هیات‌ها برای جلوگیری از بروز حادثه و آتش سوزی اقداماتی صورت گرفته است و آموزش‌هایی نیز به برپا کنندگان هیات‌ها داده خواهد شد.

کد خبر 41293

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز