گروه ادب و هنر: هرچند با آغاز محرم‌الحرام و پس از آن ماه حزن‌انگیز صفرالمظفر، برخی از فعالیت‌های عرصه هنر به شکل محسوسی کاهش می‌یابد اما امسال نیز مثل 3-2 سال گذشته، برنامه‌های ویژه‌ای به احترام این دو ماه در راه است.

در سینما

برگزاری «همایش تصویر عاشورا» به همت مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، یکی از این برنامه‌های ویژه است که در روزهای 18 و 19 دی، درست پیش از آغاز محرم در سالن سینما حقیقت این مرکز برگزار خواهد شد.

در این همایش، از میان 50 فیلم رسیده، 15 فیلم مستند، داستانی و مستند_داستانی با مضمون نهضت و سوگواره عاشورا، به بخش مسابقه راه‌ یافته‌اند. قرار است در این 2 روز این 15 فیلم در 2 سانس 15 تا 17 و 17 تا 19 برای عموم به نمایش درآید.

در حوزه شعر

در حوزه شعر و شعرخوانی نیز نخستین آیین تقدیر از قصیده‌سرایان و قصیده‌خوانان با عنوان «شب شکوه قصیده» یکی دیگر از برنامه‌های ایام محرم امسال است که در فرهنگسرای بهمن برگزار می‌شود.

این مراسم را سازمان فرهنگی- هنری شهرداری تهران برگزار می‌کند و در آن از قصیده سرایانی چون حمید سبزواری، محمود شاهرخی، محمدعلی مجاهدی و مظاهر مصفا تقدیر می‌شود.

علاوه بر این، قرار است در مراسم یادشده، از حاج حسین باقری، حاج علی ترابی، حاج غلامرضا‌رستگار، ‌حاج سید محمد موسوی و حاج رحمت‌الله نجفی، مداحان و قصیده خوانان اهل بیتع تجلیل شود.

در بخش جنبی مراسم هم حاج مهدی آصفی و حاج علی انسانی، پژوهشگران ادبی و مداحان اهل بیتع مورد تقدیر ویژه قرار می‌گیرند.

اما علاوه بر این مراسم، کنگره شعر قیام نیز امسال در ایام محرم در بجنورد برگزار خواهد شد.

مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خراسان شمالی درباره انتخاب محرم به‌عنوان زمان برگزاری کنگره می‌گوید: «در پیروزی انقلاب اسلامی ایران، نمی‌توان نقش فرهنگ برآمده از قیام عاشورا را نادیده گرفت و تقارن ماه پیروزی خون بر شمشیر با دهه گرامیداشت پیروزی نهضت انقلاب اسلامی ایران، از دلایل برگزاری این کنگره در ایام محرم است.»

به گفته «محمدرضا سوقندی» کنگره شعر قیام با موضوع عاشورا، انقلاب اسلامی، اقامه نماز و امربه‌معروف و نهی ازمنکر برگزار خواهد شد و اشعار برگزیده در مجموعه‌ای به چاپ خواهد رسید.

در هنرهای تجسمی

پوستر 40 منزل امام حسین(ع) که توسط یک شهروند تهرانی گردآوری شده، برای اولین بار در پنجمین نمایشگاه عطر سیب در اختیار عزاداران سیدالشهدا  قرار خواهد گرفت.

40 منزل درواقع نقشه حرکت امام حسینع و یارانش از مکه به کربلاست که بنابر روایات، در 40 نقطه توقف کرده‌اند.

ستاد اطلاع‌رسانی پنجمین نمایشگاه عطر سیب به نقل از گردآورنده نقشه 40 منزل می‌نویسد: «در این نقشه، سعی بر این بوده که حوادث و اتفاقاتی که سید‌الشهدا در طول این سفر پشت سر گذاشته‌اند به صورت شفاف و موجز ترسیم شود.»

گردآوری این نقشه 2 سال به‌طول انجامیده و از منابعی مانند مقتل ابی مخنف، الدمعه الساکیه، معالی السبطین و... استفاده شده است.

در نمایش

امسال نیز مثل سال گذشته، مسئولان هنرهای نمایشی کشور، یکی دو نمایش مذهبی حزن‌انگیز را برای اجرا در ایام عزاداری تدارک دیده‌اند.

این تجربه، سال گذشته با استقبال خوبی مواجه شد و نشان داد که می‌توان بدون تعطیلی تئاتر، حرمت روزهای سوگواری را نیز نگه‌داشت. نمایش سال گذشته را سیدجواد هاشمی آماده کرده بود و برای امسال، حسین مسافر آستانه دست به کار شده است.

نمایش آستانه با نام «در قاب ماه» نوشته حمیدرضا آذرنگ است و قرار است در سالن افراسیابی ورزشگاه شهید شیرودی اجرا شود.

ظاهراً نمایش آستانه با تعداد بازیگران بسیار زیاد و به شکل میدانی اجرا خواهد شد.

کد خبر 41003

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز