چهارشنبه ۲۶ دی ۱۳۸۶ - ۰۷:۳۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: کاروان‌های عاشورایی معاونت فرهنگی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری چهار‌شنبه 26 دی ماه به صورت نمادین مظلومیت امام حسین (ع) و یاران آن بزرگوار را نمایش می‌دهند.

حضور کاروان‌های عاشورایی در تهران با همکاری NGOهای فعال در حوزه میراث فرهنگی انجام می‌شود.

مسیر این کاروان‌ها مشخص شده است. در روز چهارشنبه 26 دی ماه این کاروان از سازمان اوقاف در خیابان آزادی تا سازمان میراث‌فرهنگی و روز 27 دی ماه از چهارراه ابوسعید تا بازار و  کاخ گلستان را طی خواهد کرد در روزهای بعد مسیر‌هایی چون شهر ری، میدان باهنر تجریش ، سعادت آباد و... انتخاب شده است اما اجرای مراسم بستگی به آب و هوا دارد.

تمامی این کاروان‌ها ساعت 14 روزهای مشخص‌شده حرکت می‌کنند. همچنین اجرای موسیقی مذهبی، شبیه‌خوانی و نشان دادن نمادین مظلومیت امام حسین(ع) و اسرای قیام عاشورا از دیگر برنامه‌های این کاروان‌هاست.

برپایی خیمه سوگواری ویژه بانوان با برنامه‌های مرثیه‌خوانی و پرده‌خوانی (توسط ساغر عقیلی) 26 دی ماه در کاخ گلستان اجرا خواهد شد. این برنامه‌ نیز از ساعت 9 تا 14 در کاخ گلستان اجرا می‌شود.

کارگاه علمی تعزیه و میراث معنوی به همراه مراسم‌های تعزیه‌خوانی در همین روز از ساعت 14 در کاخ گلستان با حضور اساتید و تعزیه‌خوانان برگزار می‌شود.

برگزاری همایش علمی درباره مباحث فرهنگی – مذهبی در ایران و تلفیق آنها یکی از اهداف تشکل‌های مردمی حوزه گردشگری است. این بار به مناسبت ایام عزاداری امام حسین (ع) با برپایی خیمه بانوان به این موضوع پرداخته‌اند.

نماد سوگواری در حوزه فرهنگی ایران، نمادهای ایرانی و اسلامی برگرفته از واقعه کربلا، تنوع مراسم آیین عاشورا در شهرها و روستاهای کشور، شهادت و پیام شهادت از نگاه نوین و تعزیه، میراث معنوی ایران از محورهای مهم این همایش به شمار می‌آید.

در آینده نزدیک معاونت تشکل‌های غیر دولتی سازمان گردشگری و میراث فرهنگی همایش تجلیل از میراث‌بانان تعزیه سراسر کشور  را برگزار خواهد کرد.

کد خبر 41901

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز