شنبه ۲۲ دی ۱۳۸۶ - ۱۰:۰۸
۰ نفر

الهام اناری چهارمین همایش سراسری آیین‌های عاشورایی امسال در دو بخش صحنه‌ای از 1 تا 5 بهمن ماه در تبریز و بخش آیینی و تعزیه در تهران برگزار می‌شود.

در خیمه‌گاه عاشورای تئاتر شهر، گروهی متشکل از تعزیه‌خوان‌های پیشکسوت کشور در دهه اول محرم، 10 مجلس تعزیه اجرا می‌کنند.

در این گروه اسماعیل محمدی، رضا لنکرانی، احمد عزیزی و بسیاری دیگر از بهترین تعزیه‌خوان‌های ایران حضور دارند.

گروه‌های شهرستانی نیز با 9 نمایش در چهارمین همایش سراسری آیین‌های عاشورایی که از اول تا پنجم بهمن ماه در تبریز برگزار می‌شود حضور دارند.

شال قرمز؛ شال قرمز عنوان نمایشی است نوشته و کار شهریار نیریز نقدهی از شهرستان نقده. این نمایش درباره یک شعر‌خوان تعزیه است که از شعر‌خوانی خسته شده و می‌خواهد امسال ماه محرم را به زیارت کربلا برود اما همسرش نذر دارد که امسال تعزیه اجرا کند و اصرار دارد که او بماند و تعزیه را بخواند.

شبیه پدر؛ نمایش شبیه پدر نوشته سید حسین فدایی حسین با کارگردانی نیر‌غایب‌زاده که از شهرستان تبریز در این همایش شرکت کرده، درباره علی فرزند یک شهید جاوید‌ ‌‌الاثر است که در آستانه برگزاری مراسم تعزیه عزم کوچ از خانه را دارد اما با آمدن تصویر ذهنی پدر، تصمیم خود را عوض می‌کند.

فصل عاشقان؛ نمایش فصل عاشقان نوشته و کار سعید تشکری از شهر مشهد روایت موازی بین فرات زمانی عاشورا و فرات امروزی است که توسط یک داستان‌نویس در فضایی شهودی روایت می‌شود. غلامرضا بایران منش، محمد احمدزاده، نرگس گلکار، مونا بارانی و افشین اخلاقی بازیگران این نمایش هستند.

زنده جاری؛ نمایش زنده جاری نوشته حامد امان‌پور با طراحی و کارگردانی محسن عرب امیری از مشهد داستان دو شخصیت حقیقی و یک شخصیت نمادین است. ضحاک کسی است که به یاری امام حسین می‌شتابد اما در ولوله کربلا امام را ترک می‌کند و غلام امام حسین که خارج از دایره اختیار قدم می‌زند و نمی‌تواند به امام کمک کند، خود را در فرات غرق می‌کند و شخصیت سوم که فرات است و دلباخته حضرت عباس.

شب خوانی در شب دهم؛ شب خوانی در شب دهم نوشته اسماعیل بایگی با کارگردانی هادی وکیلی از شهرستان تربت حیدریه، نمایش داستان یک زن و مرد نابینا است. زن مهریه‌اش را طلب می‌کند. مهریه او رفتن به کربلاست اما اتفاقاتی رخ می‌دهد که او از مهریه‌اش می‌گذرد.

صلاه ظهر؛ صلاه ظهر عنوان نمایشی است نوشته ابوالقاسم مهدوی با کارگردانی احمد‌رضا جندقی از شهرستان گرگان. داستان این نمایش درباره مرشد پیری است به نام محمود که روزگاری بهترین پرده‌خوان شهر بوده اما چند سالی است که دیگر پرده نمی‌خواند. او در دوران جوانی دوستی داشته به نام یحیی که رقیب عشقی‌ ‌اش هم به حساب می‌آمده.

مسیح موعود؛ هنرمندان شهرستان اراک با نمایش مسیح موعود نوشته آرش زرنیخی و با طراحی و کارگردانی علیرضا مدنی در همایش آیین‌های عاشورایی حضور دارند.این نمایش برداشتی آزاد از فیلمنامه روز واقعه نوشته بهرام بیضایی است که در آن سعی شده با بازنگری حادثه عاشورا علاوه بر روایت اصلی به حوادث موازی که همزمان با واقعه عاشورا اتفاق می‌افتد، توجه شود.

کد خبر 41533

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز