گروه بورس: وزارت صنایع پرکارترین و وزارت نفت کم‌کارترین وزارتخانه‌های دولت در برنامه خصوصی‌سازی و اجرای سیاست‌های اصل 44 بوده‌اند.

براساس این گزارش، با صدور ابلاغیه اصل 44 مبنی بر واگذاری سهام شرکت‌های دولتی، همه وزارتخانه‌ها مکلف شدند، هر چه سریع‌تر با تشکیل کمیته ویژه خصوصی‌سازی سهام شرکت‌های زیر مجموعه خود را به بخش خصوصی واگذار کنند.

در این میان آمارها نشان می‌دهد‌ وزارت صنایع و نیرو پرکارترین وزارتخانه‌ها ‌در بحث‌ واگذاری در طول 7 ماه سال جاری بوده‌اند و وزارت نفت بدون هیچ واگذاری کم‌کارترین و تنبل‌ترین وزارتخانه‌ دولت در واگذاری سهام بوده است.

این در حالی است که بیشترین حجم  قابل واگذاری سهام شرکت‌های دولتی مربوط به وزارت نفت می‌شود.

حجم شرکت‌های قابل واگذاری وزارت نفت 60 میلیارد دلار برآورد می‌شود، اما روند کار در این وزارتخانه به کندی پیش می‌رود. حتی در برخی موارد از سنگ‌اندازی برخی ‌مسئولان دولتی در این وزارتخانه از عوامل کندی واگذاری‌های این وزارتخانه نام برده می‌شود.

اسماعیل غلامی، معاون سازمان خصوصی در پاسخ به این پرسش که کدام وزارتخانه و سازمان در واگذاری سهام دولتی پیشتاز است گفت: به لحاظ تعداد شرکت‌های قابل واگذاری شرکت ساتکاب که زیر مجموعه وزارت نیرو است و به لحاظ ارزش واگذاری، وزارت صنایع و معادن درصدر واگذاری‌ها قرار دارد.

وی افزود: ما بیشتر از همه از روند واگذاری‌های شرکت ساتکاب رضایت داریم و براساس برنامه‌ای که در پیش داریم به احتمال زیاد تمام شرکت‌های زیر مجموعه این  شرکت تا انتهای سال واگذار خواهند شد.

غلامی درارائه گزارشی از عملکرد سازمان خصوصی‌سازی در طول  7 ماهه گذشته سال جاری گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون 60 شرکت، وزارتخانه و سازمان‌های مختلف به بخش خصوصی واگذار شده‌اند که این میزان مربوط به واگذاری سهام از طریق بورس، مزایده و سهام عدالت می‌شود.

معاون سازمان خصوصی‌سازی تأکید کرد: در طول 7 ماه امسال 17 شرکت از زیر مجموعه‌های ساتکاب به فروش رفته و این شرکت در صدور واگذاری‌ها قرار دارد، پس از ساتکاب، سازمان توسعه و نوسازی صنایع و معادن ایران (ایمیدرو) زیر مجموعه وزارت صنایع با واگذاری سهام 10 شرکت دولتی در رده دوم قرار دارد، ضمن اینکه ارزش واگذاری این تعداد شرکت از تمام وزارتخانه‌های دیگر بیشتر است.

وی تصریح کرد: در واگذاری‌های وزارت صنایع (ایمیدرو) شرکت‌هایی مانند سیمان دشتستان، فولاد کرمان و سیمان زابل تمام سهامشان به فروش رفت و برخی دیگر از شرکت‌ها بخشی از سهامشان به فروش رفته است.

غلامی ادامه داد: سازمان گسترش و نوسازی صنایع نیز با واگذاری 19 شرکت در طول 7 ماه سال جاری از دیگر سازمان‌هایی بوده که از عملکرد مطلوبی برخوردار بوده است.

وی خاطرنشان کرد: سازمان خصوصی‌سازی نیز در طول‌ 7 ماه سال جاری سهام، 11 شرکت را از طرف وزارت امور اقتصادی و دارایی به بخش خصوصی واگذار کرده است.

غلامی‌گفت: وزارتخانه‌های راه و ترابری و کشاورزی نیز هر کدام با واگذاری سهام یک شرکت دولتی در رده آخر قرار دارند و همچنان وزارتخانه‌هایی هستند که واگذاری سهام شرکت‌های زیر مجموعه خود را آغاز نکرده‌اند.

واگذاری زمستانی سهام نفتی

غلامی در پاسخ به این پرسش که برنامه سازمان خصوصی‌سازی برای واگذاری سهام دولتی در زمستان چیست؟ گفت: تلاش ما این است که با آغاز زمستان واگذاری سهام شرکت‌های نفتی را شروع کنیم.

وی افزود: در اولین گام سهام شرکت پتروشیمی فن‌آوران هفته آینده در بورس عرضه خواهد شد و در قدم بعدی سهام شرکت‌های پتروشیمی رازی و امیرکبیر از طریق مزایده واگذار می‌شود.

وی همچنین از عرضه سهام شرکت پتروشیمی غدیر در دی ماه خبر داد و گفت: در صورتی که مدارک و اطلاعات مربوط به شرکت پتروشیمی غدیر به‌موقع ارسال شود سهام شرکت پتروشیمی غدیر در دی ماه سال جاری عرضه می‌شود.

کد خبر 39203

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز