یکشنبه ۲۳ دی ۱۳۸۶ - ۱۳:۰۸
۰ نفر

روابط عمومی سازمان خصوصی‌سازی در پاسخی به مطلب روزنامه همشهری با عنوان «جنگ لفظی بالا می‌گیرد؛ رویارویی خصوصی‌سازی با نفت و مخابرات» که در تاریخ 29 آذر ماه سال جاری به چاپ رسیده توضیحاتی را مطرح کرده است که در ادامه می‌آید:

1 – رایزنی، مشاوره، هماهنگی و آماده‌سازی برای اجرای یک طرح برنامه‌ریزی شده، در فرهنگ واژگان فارسی و منطق عقلی و زبانی، اساسا با مفاهیمی چون «جنگ»، «ستیز» و.. در تضاد است. بنابراین استفاده از واژه «جنگ لفظی» در تیتر و متن مطلب مذکور، از نظر حرفه‌ای اشتباه و مغایر واقعیت‌های موجود در جریان ارتباط بین سازمان خصوصی‌سازی و وزارتخانه‌های ذکر شده در مطلب است.

2 – اساسا «جنگ لفظی» در کنش‌های متقابل اجتماعی، به مناقشه شفاهی توأم با فریاد بین دو یا چند شخص حقیقی در یک مکان و زمان مشخص، گفته می‌شود و در عرف هم چنین بازتابی دارد؛ بنابراین در وهله اول جنگ لفظی نمی‌تواند بین دو شخصیت حقوقی اتفاق بیفتد و به طریق اولی وقتی جنگی در نگرفته، نمی‌تواند «بالا بگیرد»!

3 – در توضیح روند خصوصی‌سازی و آنچه که به سازمان خصوصی‌سازی مربوط است، باید گفت که خصوصی‌سازی شرکت‌های نفتی طبق برنامه مدون و زمان‌بندی شده هیات عالی واگذاری و دیگر نهادهای ذیربط انجام می شود و بر همین اساس، واگذاری سهام شرکت‌های نفتی مراحل نهایی خود را طی می‌کند.

4 – درباره روند خصوصی‌سازی در شرکت مخابرات باید گفت که این شرکت همکاری مطلوبی با سازمان خصوصی‌سازی دارد و هم‌اکنون در حال تکمیل اطلاعات و طی مراحل درج در پذیرش بورس است و باطی شدن مراحل قانونی و مشخص شدن ودایع سهام این شرکت بزرگ امسال در بورس عرضه خواهد شد.

توضیح همشهری

1. سازمان خصوصی‌سازی پس از تعریف حرفه‌ای از اصطلاح جنگ لفظی در 2 بند از جوابیه خود از اختلاف‌نظر بین این سازمان و وزارت نفت و شرکت مخابرات به رایزنی و مشاوره تعبیر کرده و اساسا منکر اختلاف‌ها شده است در این خصوص لازم به ذکر است که اختلاف بین وزارت نفت و سازمان خصوصی‌سازی ساخته تخیل خبرنگار نیست و با استناد به اظهارات معاون برنامه‌ریزی وزیر نفت، دبیر ستاد مرکزی اصل 44 وزارت نفت و حتی معاون سازمان خصوصی‌سازی ابراز شده و در این خصوص این سازمان را به مصاحبه با اکبر ترکان و پرویز راحت مندرج در روزنامه همشهری مورخ 13/10/86 ارجاع می‌دهیم.

پرویز راحت دبیر ستاد مرکزی اصل 44 وزارت نفت در مصاحبه مسبوط خود با همشهری دلایل تاخیر در واگذاری سهام شرکت‌های نفتی را توجه سازمان خصوصی به کمیت و غفلت از کیفیت واگذاری اعلام کرده و افزوده که این سازمان به نظرات کارشناسی وزارت نفت و ستاد مذکور در خصوص فراهم نبودن شرایط واگذاری برخی از شرکت‌ها از جمله شرکت‌های گاز استانی توجه نکرده و به دلیل تحقق رقم خاصی از خصوصی‌سازی تا پایان سال به رغم غیرعملی بودن برخواست خود پافشاری کرده است.

علاوه بر این به گفته این مقام مسئول و مطلع در وزارت نفت تعلل در واگذاری سهام شرکت پتروشیمی فناوران هم به دلیل تاکید نه چندان موجه سازمان خصوصی‌سازی بر عرضه بخشی از سهام همه سهامداران اعم از خصوصی‌ و دولتی صورت گرفته آن هم در شرایطی که شرکت مادر پتروشیمی به عنوان دارنده 9/49 درصد سهام این شرکت آمادگی عرضه بلافاصله دست کم 5 درصد از سهام  برای کشف قیمت را داشته است این در حالی است که سازمان خصوصی‌ به عرضه سهام، سهامداران خصوصی این شرکت پافشاری می‌کرده است (روزنامه همشهری 13/10/86)[در همین ارتباط]

2. در خصوص بند چهارم تذکرات 6 گانه سازمان خصوصی‌سازی هم باید گفت به رغم تاکید این سازمان برهماهنگی مطلوب با شرکت مخابرات ظاهرا غول بزرگ مخابراتی کشور چندان نظرات هماهنگی با سازمان خصوصی‌سازی دست‌کم در مورد ودیعه‌های تلفن همراه ندارد این نظر هم مستند به مصاحبه همشهری با صابر فیضی مدیرعامل شرکت مخابرات است که به صراحت اعلام کرده این شرکت تا قبل از ورود به بورس برنامه‌ای برای تبدیل ودیعه‌ها به سهام ندارد و بعد از عرضه سهام در بورس تهران درباره این موضوع تصمیم خواهد گرفت.

فیضی در مصاحبه بعدی خود هم به طعنه گفت: سازمان خصوصی اعلام کرده که روسای 3 قوه در مورد سرنوشت ودیعه‌ها تصمیم خواهند گرفت بنابراین ما ظاهرا نباید در این خصوص تصمیم بگیریم یا اظهارنظر کنیم مدیرعامل شرکت مخابرات البته بر این نکته هم تاکید کرد لزوم تبدیل ودیعه‌های تلفن همراه به سهام قبل از ورود بورس هنوز به این شرکت ابلاغ نشده است(همشهری مورخ 16/10/86).[جزئیات موضوع]

3. در پاسخ به بند 5 تذکرات هم باید تصریح کرد:  منافع مشترک دلیل موجهی بر ارائه نشدن راهکارهای مختلف و حتی متناقض و متضاد از سوی دو طرف نیست و قطعا هر یک از طرفین با اعتقاد به صحت نظرات خود تلاش خواهد کرد نظرش رابه کرسی بنشاند البته این اصرار هم به تعیین در جهت تامین منافع ملی صورت می‌گیرد.

در پایان ضمن قدردانی از دعوت سازمان خصوصی‌سازی برای ارائه اطلاعات شفاف بار دیگر تاکید می‌شود که گزارش‌های درج شده در خصوص مشکلات واگذاری شرکت‌های نفتی و مخابرات مستند به توضیحات و ادله مقام‌های مسئول وزارت نفت و شرکت مخابرات بوده است.

کد خبر 41645

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز