دوشنبه ۸ بهمن ۱۳۸۶ - ۱۴:۵۸
۰ نفر

معاون سازمان خصوصی‌سازی‌ آخرین وضعیت واگذاری سهام بانک‌ها، بیمه‌ها، شرکت‌های زیر مجموعه مخابرات، وزارت نفت و نیرو را اعلام کرد.

اسماعیل غلامی از پایان مقدمات واگذاری سهام بانک‌ها و انجام کارهای مقدماتی برای پذیریش سهام بیمه‌ها در بورس خبر داد.

اسماعیل غلامی در گفت و گو با مهر  با بیان اینکه آماده‌سازی‌ سهام بانکهای مشمول اصل 44 قانون اساسی برای واگذاری انجام شده است، گفت: پذیرش مشروط برخی از این بانکها در بورس نیز صورت گرفته و در انتظار دستور مقامات بالاتر هستیم.

معاون سازمان خصوصی‌سازی‌، با اشاره به جلسه چند روز گذشته مسئولان شرکت‌های بیمه مشمول واگذاری و مسئولان سازمان خصوصی‌سازی‌، اظهارداشت: هنوز اقدام خاصی برای واگذاری سهام این شرکت‌ها انجام نشده است. در جلسه مذکور مقرر شد شرکتهای بیمه کارهای مقدماتی برای پذیرش سهام در بورس را انجام دهند تا مراحل بعدی نیز به مرور انجام شود.

غلامی همچنین از اتمام کارهای مربوط به واگذاری سهام شرکتهای زیر مجموعه مخابرات خبرداد و تصریح کرد: فقط تصمیم‌گیری در مورد سپرده‌ها و ودیعه‌های مخابراتی باقی مانده که قرار است تکلیف آن نیز توسط مقامات بالاتر مشخص شود.

وی در مورد آخرین وضعیت واگذاری سهام شرکتهای نفتی نیز اظهارداشت: هم اکنون شرکت‌های  پتروشیمی امیر کبیر، پتروشیمی رازی و آمونیاک غدیر آماده واگذاری به بخش خصوصی هستند و در جلسه بعدی هیأت عالی واگذاری برای واگذاری سهام شرکت آمونیاک غدیر تصمیم‌گیری خواهد شد.

وی از واگذاری سهام شرکت فن آوران در روز چهاردهم بهمن ماه جاری خبرداد و گفت: شرکت خدمات مهندسی و تجهیزات صنعتی توربین جنوب متعلق به وزارت نفت نیز دارای اشکالاتی برای واگذاری بود که این اشکالات در حال رفع شدن است، با این وجود سهام این شرکت قبل از پایان سال‌جاری واگذار خواهد شد.

عضو هیات عامل سازمان خصوصی‌سازی‌ خاطرنشان کرد: از مجموعه‌های وزارت نیرو نیز سهام شرکت مپنا آماده واگذاری به بخش خصوصی از طریق بورس است.

وی در مورد آخرین تصمیمات اخذ شده در جلسات هیات عالی واگذاری، اظهارداشت: سهام شرکت کارخانه‌های مقدم، پارس نیرو، تولید کانال پیش ساخته و قطعات، ماشین‌سازی‌ تبریز وصنعتی و تولیدی بید سنگین به صورت غیربورسی آماده واگذاری هستند و همچنین سهام شرکت آلومتک نیز از طریق بورس آماده واگذاری است.

به گزارش اطلاع رسانی بورس، او گفت: سهام شرکت پتروشیمی تبریز هم به صورت مشروط در بورس پذیرفته شده تا قیمت خوراک آن مشخص شود.

معاون سازمان خصوصی‌سازی، درخصوص عرضه‌های در راه گفت: در حال تهیه گزارش برای پتروشیمی تبریز هستیم تا بتوانیم مراحل پذیرش آن را تکمیل کنیم.

اسماعیل غلامی ادامه داد: پیش از این روند پذیرش شرکت‌ها در بورس با تسهیل بیشتری انجام می‌شد اما پس از بروز مشکلاتی برای سهام داران شرکت‌هایی مانند مپنا و مؤسسه مالی و اعتباری سینا، حساسیت بیشتری در مورد پذیرش شرکت‌ها وجود دارد.

وی در پاسخ به این سؤال که پس از فن آوران چه شرکت‌هایی تا پایان سال به بورس وارد می‌شوند؟ تصریح کرد: باید منتظر باشیم تا شرکت‌هایی که تقاضای پذیرش ارائه کرده اند، اقدامات اولیه لازم را انجام دهند.

معاون سازمان خصوصی‌سازی افزود: درخصوص عرضه سهام پتروشیمی‌ها باید مباحث آزادسازی محصول و قیمت خوراک آنها پس از واگذاری روشن شود. به علاوه شرکت‌ها باید گزارش حسابرسی میان دوره‌های 6ماهه، وضعیت خوراک و قیمت محصولاتشان را به صورت شفاف ارائه کنند، زیرا این ارقام به‌طور قطع بر سود قابل پیش‌بینی و قیمت هر سهم شرکت تأثیرگذار خواهند بود.

غلامی تأکید کرد: به همین منظور مقرر شد وزارت نفت فرمولی را برای محاسبه قیمت خوراک شرکت‌های پتروشیمی تهیه و ارائه کند تا بر اساس این فرمول قیمت خوراک حداقل برای یک دوره 10ساله مشخص باشد.

عرضه فن آوران

معاون سازمان خصوصی‌سازی درباره عرضه سهام فن آوران گفت: مشکلات واگذاری این شرکت بر طرف شده و بر اساس اعلام بورس، سهام این شرکت روز چهاردهم بهمن ماه عرضه خواهد شد.

این در حالی است که قیمت محصولات آن تا حدودی آزاد شده و بر اساس قرارداد 20 ساله ای که با شرکت ملی پتروشیمی دارند پس از واگذاری مشکلی برای خوراک نخواهند داشت.

کد خبر 42877

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز