سه‌شنبه ۴ دی ۱۳۸۶ - ۱۲:۱۳
۰ نفر

شورای بورس آیین‌نامه اجرای سیاست‌های اصل 44 و نحوه واگذاری سهام دولتی را تصویب کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بورس ، علی صالح‌آبادی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در این باره گفت: شورای بورس به استناد قانون بازار اوراق بهادار آیین‌نامه شرایط عرضه سهام شرکت‌های مشمول واگذاری در بورس یا بازار خارج از بورس را تصویب کرد.

وی با بیان اینکه آیین‌نامه مذکور به‌زودی برای تصویب نهایی به هیات دولت تقدیم می‌شود، افزود: بی‌شک تصویب این آیین‌نامه گامی اساسی و بلند در جهت تنظیم نحوه واگذاری سهام شرکت‌های مشمول اصل ۴۴ و حمایت از حقوق سهامداران است.

طبق این آیین نامه در صورتی که شرکت مشمول واگذاری برای اجرای موضوع فعالیت یا برای تامین عوامل تولید از جمله مواد اولیه یا فروش کالا یا خدمات و یا محل و ترکیب آنها مشمول ضوابط خاصی از سوی وزارتخانه‌ها، شرکت‌ها، دستگاه های دولتی یا وابسته به دولت و یا شرکت‌های مادرتخصصی باشد و یا نرخ تامین عوامل تولید شامل مواد اولیه یا فروش کالا یا خدمات آن توسط اشخاص مذکور تعیین شود، ضروری است قبل از واگذاری تمام اطلاعات مربوط به تداوم یا تداوم نداشتن و همچنین تغییرات احتمالی این الزام‌ها و یا سایر شرایط براساس ضوابط سازمان بورس و اوراق بهادار افشا شود.

از طرف دیگر تاکید شده،  دستگاه اجرایی ذی ربط موظف است نحوه تداوم و فرمول قیمت‌گذاری را اعلام و افشا کند. شرکت هم باید اطلاعات خود را برمبنای این ضوابط تهیه کند.

همچنین در صورتی که شرکت، قبل از واگذاری مشمول امتیازات و تسهیلات حمایتی دولت از قبیل واگذاری کار و پیمان و برخوردار از بخشودگی‌ها، معافیت‌ها، یارانه‌ها و تخفیف‌هایی باشد، تداوم، سلب، محدود و یا مشروط کردن آنها پس از واگذاری شرکت و مشمول واگذاری و یا هر نوع تغییری که به نحوی حقوق مکتسبه سهامداران را تحت تاثیر قرار می‌دهد، باید توسط دستگاه ذی ربط افشا شود.

در ادامه آمده است: به‌منظور مشارکت در تعیین میزان سهام قابل واگذاری شرکت مشمول واگذاری در بورس، فردی به نمایندگی از سازمان بورس به عنوان ناظر و بدون حق رای در هیات عالی واگذاری حضور خواهد یافت.

دراین آیین نامه تاکید شده ،در عرضه‌های اولیه سهام شرکت‌های مشمول واگذاری در بورس یا بازار خارج از بورس باید در مرحله اول حداقل ۵ درصد به‌صورت خرد عرضه شده و ظرف مدت ۶ ماه پس از آن با هماهنگی بورس یا بازار خارج از بورس حداقل ۲۰ درصد سهام شرکت عرضه شود.

ضمن این که عرضه اوراق بهادار در بورس یا بازار خارج از بورس با تعهد خرید سهام عرضه شده در عرضه اولیه ترجیحا از سوی شرکت‌های تامین سرمایه صورت می‌گیرد.

براین اساس دستگاه‌های دولتی یا وابسته به دولت موظفند با عنایت به اهداف  سیاست‌های کلی اصل ۴۴ مبنی بر واگذاری فعالیت‌های تصدی‌گری اقتصاد کشور به‌بخش غیردولتی، تمام تصمیمات خود را با هدف توسعه، ارتقا و توانمند سازی بخش غیردولتی و شرکت‌های واگذار شده یا مشمول واگذاری اتخاذ کنند.

طبق این آیین نامه انتقال دارایی‌های شرکت مشمول واگذاری، اعم از دارایی‌های مشهود، نامشهود و پروانه‌های فعالیت و بهره‌برداری، پس از تصویب واگذاری شرکت، به شرکت مادر تخصصی یا وزارتخانه‌ها و شرکت‌های وابسته ممنوع است.

کد خبر 40110

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز