جمعه ۱۸ آبان ۱۳۸۶ - ۱۶:۴۰
۰ نفر

گروه اقتصادی: روند واگذاری شرکت‌های دولتی در سال جاری شتاب گرفته و انتظار می‌رود با تصویب نهایی لایحه اصل 44، این روند از سرعت بیشتری برخوردار شود.

با حسن خوشپور، مدیرکل دفتر خصوصی‌سازی معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهوری، درباره چالش‌های کنونی روند خصوصی‌سازی گفت‌وگو کرده‌ایم.

  • با توجه به تجربه یک‌ساله، مهم‌ترین چالش خصوصی‌سازی چیست؟

مهم‌ترین مسئله در اجرای سیاست‌های اصل 44، حفظ اعتماد سرمایه‌گذاران و فعالان بخش خصوصی است. شفافیت درخصوصی‌سازی یک بحث کاملاً بااهمیت است.

برای اینکه خصوصی‌سازی موفق باشد لازم است در نحوه عرضه سهام شرکت‌ها و همچنین وضعیت آنها شفافیت وجود داشته باشد و اطلاعات دقیق به بازار داده شود.

ابزاری که می‌تواند اطلاع دقیق را فراهم و منتشر کند نهادهای حسابداری و حسابرسی هستند که اطلاعات شرکت‌ها را تولید می‌کنند.

مسلم است اگر خریداری که سهام شرکتی را در روند خصوصی‌سازی خریداری کرده است، بعد از خرید متوجه بدهی یا دارایی پنهانی از شرکت شود، اطمینانش نسبت به بازار از بین می‌رود و نهایتاً درخصوصی سازی دچار مشکل می‌شویم.

به همین لحاظ لازم است که سیستم‌های حسابداری و قیمت‌گذاری شرکت‌ها در بازار از روش‌های مناسبی که برای خریدار، امنیت فراهم کند و اطلاعاتش را کامل کند، بهره‌مند شود.

  • کسب درآمد 3 هزار میلیارد تومانی و  واگذاری حداقل 60 درصد بنگاه‌های خارج از صدر اصل 44 در سال جاری تا چه حد اجرا شده‌اند؟

در زمینه درآمد خصوصی‌سازی، بر اساس گزارش‌های سازمان خصوصی‌سازی رقم 7 هزار میلیارد تومان شامل 3 هزار میلیارد تومان درآمد مستقیم واگذاری سهام شرکت‌ها و 4 هزار میلیارد تومان بازپرداخت بدهی دولت با واگذاری سهام، مقداری تحقق نیافته است اما با توجه به تعداد فراوان شرکت‌هایی که در مسیر واگذاری قرار گرفته‌اند، مطمئناً رقم فوق تا پایان سال محقق خواهد شد.

  • علت تحقق نیافتن کامل درآمد پیش‌بینی شده خصوصی‌سازی چیست؟

مهم‌ترین مانع بر سر تحقق نیافتن درآمد دولت از محل واگذاری سهام شرکت‌ها در شرایط فعلی، ظرفیت محدود بازار سرمایه است.

هم‌اکنون شرکت‌های زیادی برای واگذاری نامزد شده‌اند و دستگاه‌ها موظفند شرکت‌های حوزه خود را برای واگذاری آماده کنند و ما نیز در حوزه معاونت نظارت راهبردی در حال پیگیری اقدامات دستگاه‌ها در این زمینه هستیم.

عمده این شرکت‌ها از گروه شرکت‌های خارج از صدر اصل 44 هستند اما ظرفیت بازار سرمایه را هم باید در نظر گرفت. البته با روند تدریجی افزایش عرضه سهام شرکت‌های دولتی ظرفیت بورس نیز تقویت خواهد شد.

کد خبر 36160

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز